تاریخ انتشار:۰۵:۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
باز هم داستان تکراری زباله ها در پایتخت طبیعت ایران/
عصر دنا: رها سازی غیراصولی زباله ها در ورودی های مرکز استان از سمت مادوان و بلهزار امروزه یکی از مشکلات مهم در یاسوج و بعضاً مناطق توریستی این شهراست.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): چند روز دیگر به تعطیلات آخر ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر باقی مانده، اما قصه تکرای و بعضاً همیشگی رها سازی زباله ها و وضعیت بغرنج ورودی شهر یاسوج باعث شده که این موضوع به یک معضل برای مرکز استان و مسافران این شهر تبدیل شود.

شهر یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران در چند سال اخیر با رشد فزاینده مهاجرت از روستاها به شهر و حتی افزایش بیش از اندازه جمعیت حاشیه نشینی روبه بوده و نبود زیرساختهای متعدد و بعضاً آینده نگری نکردن مسئولان در این شهر باعث شده که هر روز این شهر جوان دچار مشکلات عدیده ای و از پیش پا افتاده ای باشد.

وضعیت قرمز در ورودی پایتخت طبیعت

از طرفی دیگریاسوج به دلیل داشتن جاذبه های بکر وطبیعت زیبا وآب و هوای خنک و گورا از شهرهای مهم در رونق توسعه گردشگری در جنوب فلات ایران بوده که این مهم می تواند توسعه گردشگری این شهر را رقم بزند اما نبود زیرساختها و بعضاً شعارهای عملی نشده مسئولان در این بخش باعث شده که هر روز بر کمبود زیرساختهای این شهر افزوده شده و به یک معظل بزرگ برای مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد تبدیل شود.

امروزه یکی از مهمترین مشکلات در مرکز ایستان نبود کارخانه های دفن پسمانده زباله بوده که باعث شده یکی از مهمترین مکانهای گردشگری شهر یاسوج به نام "دو پشته دشت روم "که حتی نزدیکی خاصی به آبهای آشامیدنی مرکز استان و حتی چشمه های اطراف این منطقه نفوذ کرده و باعث نشست شیرابه این زباله ها به آب آشامیدنی شود.

یک کارخانه و هزاران سودا

از طرف دیگر نبود این کارخانه پسماند و دفن غیر اصولی زباله در دو پشته امروز به غیر معضل برای مرکز استان باعث مسائل زیست محیطی شده و انبود زباله ها در این قسمت باعث تلف شدن حتی چندین گونه جانوری کمیاب شده که همگی از نبود زیرساختهای این امر"نبود کارخانه پسماند" است.

رها سازی زباله ها و پسماند های خانگی امروزه در شهر یاسوج و بعضاً روستاهای اقماری و گردشگری آن که از اکوسیستم شکننده تری نسبت به دیگر مناطق این استان برخوردار است از مهمترین خطرات زیست محیطی به شمار می روند و خسارات جبران ناپذیری به پیکره طبیعت وارد می سازد.

 زباله ها معضل پایان ناپذیر پایتخت طبیعت

سالهاست که  معضل زباله در شهر یاسوج و بیشتر در مناطق توریستی به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده که حل شدن آن زمان طولانی را سپری کرده است.

 یاسوج که امروز در بین طبیعت دوستان به نام پایتخت طبیعت با داشتن رودخانه های خروشان، جنگل های بلوط و طبیعت زیبا  معرفی شده ،شهروندان بیشتر این مناطق در دفن زباله ها و پسمانده های خانگی خود گیر افتاده است.

پایتخت طبیعت زیر یوغ زباله ها

 امروز به هر نقطه از مناطق تفریحی و توریستی شهر یاسوج مرکز استان و بخش سرود شمالی بویراحمد ،اعم از تنگه مهریان،تنگه سریز، آبشار یاسوج، مناتطق توریستی مادوان پا می گذاری به غیر از زباله چیز دیگری را مشاهده نخواهی کرد.

 انباشته شدن انواع زباله در این محله ها خصوصا در فصل گرم تابستان و جمع شدن انواع حیوانات و حشرات و پخش شدن بوی آزاردهنده و تعفن آنها به اضافه آتش زدن قسمتی از این زباله ها در این محلها، باعث شده تا علاوه بر سلامتی مردم منطقه، برخی مالکان اراضی کشاورزی و باغداران روستاهای بنسنجان و مهریان از معضل دامن گیرزباله ها گلایه داشته باشند.

هرچند که زیبایی شهری لازمه پاکیزگی و تمیز نگه داشتن معابر شهری از مهمترین موضوعات شهرپایدار است، باید دانست که شهروندان و مسافران پایتخت طبیعت امروزه از وجود این همه زباله و بوی تعفن آن رنج های زیادی خواهند برد. 

گردشگری پایتخت طبیعت در خطر

یاسوج شهری است که از بلوار ورودی‌اش تا خیابان‌ها و کوچه‌هایش همه گردشگری است و لذت بخش و اگرچه همواره این شهر از درد نبود زیرساخت‌های گردشگری ناله سرداده و فریادش از جلسات درون و برون استانی مختلف هم به  گوش رسیده است اما هیچ بهره‌ای از زیرساخت‌های گردشگری نبرده است

.

اما امروز ورودی این شهر توریستی و گردشگری غرق در زباله‌هاست، زباله‌هایی که شهروندان از سر قدرناشناسی نعمت بزرگ طبیعت، در کوچه و خیابان‌های این شهر رها کرده اند؛زباله های که حتی روزها،هفته ها و یا ماهها ازاین مکانها برداشته نشده و باعث رنجش مسافران، اهالی محل و رهگذاران شده است. 

در نقاطی از ورودی شهر در منطقه بلهزار و مهریان حتی در روزهای غیر تعطیل هم کوههایی از زباله وجود دارد و ساعت‌ها بو و شیرابه آن مردم و شهروندان آزار می دهد تا ماموران شهرداری از راه برسند و این لکه ننگ را از چهره شهر برای چند ساعت پاک کنند.

 کارخانه بازیافت زباله در حال احداث

 در همین زمینه سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج به احداث کارخانه پسمانده در منطقه دوپشته دشت روم اشاره کرد و گفت در صورت راه اندازی بیش از ۹۰ درصد زباله های شهر یاسوج و حومه را بازیافت می شود.

شهریار پروانه با تأکید بر اینکه روزانه 120 تن زباله در شهر یاسوج و حومه جمع آوری و بدون هیچ گونه فرآوری دفع می شوند که این حجم زیاد زباله تاکنون مشکلات زیست محیطی زیادی را بوجود آورده است،تصریح کرد:قانون سازمان مدیریت پسماند در سال 83 تصویب و در سال 84 پس از انجام اصلاحاتی آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شد.

 وی به کلنگ زنی این پروژه( کارخانه پسماند) در سفر اوایل امسال معاون رئیبس و رئیس محیط زیست کشور به شهر یاسوج اشاره کرد و گفت:شهرداری یاسوج در سال‌های گذشته مجوز تأسیس این سازمان را نداشت تا اینکه سال 94 با پیگیری‌های انجام شده مجوز تأسیس این سازمان اخذ و سال95 به این نهاد ارائه شد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج در مورد نحوه حمل و جمع‌آوری زباله در شهر یاسوج افزود: زباله‌های محلات شهر یاسوج در دو نوبت روزهای زوج و فرد حمل و زباله‌های مرکز شهر نیز روزانه حمل می‌شود.

تولید روزانه 140تن زباله در مرکز استان

فرزانه با بیان اینکه گشت‌هایی به صورت شبانه‌روزی حمل زباله در شهر یاسوج را پیگیری می‌کنند، عنوان کرد: تاکنون به‌ندرت گزارشی مبنی بر عدم حمل زباله به این سازمان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از 140 تن زباله در شهر یاسوج تولید، حمل و دفن می‌شد که کار غیرعلمی و غیرتخصصی بود که به قسمت های مختلف شهرداری محول می‌شد، تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج در راستای فرهنگ بهینه‌سازی دفن زباله و ساماندهی جایگاه دفن زباله راه‌اندازی شد ه است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج به سرانه تولید زباله در مرکز استان اشاره کرد و گفت:سرانه تولید زباله در یاسوج یک کیلو و 400 گرم بوده و این در صورتی است که میزان استاندارد آن کمتر از 850گرم است.

فرزانه به  ساماندهی پسماند شهرستان بویراحمد بویراحمد اشاره داشت و افزود:در راستای کاهش زباله، تفکیک زباله از مبدأ، حمل صحیح و به‌موقع، دفن صحیح و بهره‌برداری از پسماندهای شهری به منظور بحث تولید کمپوست این سازمان برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

برچسب ها: بویرخبر ، یاسوج
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.