کد خبر: ۱۳۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۹:۴۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
عصر دنا: ناوشکن های کلاس پرقدرت Changchun با وزنی در حدود ۷ هزار تن و طول ۱۵۵ متر با ماموریت اصلی دفاع هوایی از ناوگان نیروی دریایی ارتش چین طراحی و ساخته شده است و از سامانه مشابه اس ۳۰۰ روسی بهره می برد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): مراودات سالهای اخیر نیروی دریایی کشورمان با قدرت های بزرگ دریایی جهان، باعث شده تا هر از چند گاهی، یا یگانهای رزمی جمهوری اسلامی ایران عازم بنادر مهم جهان شوند یا شناورهای آنها، چند روزی را مهمان نیروی دریایی ایران باشند و علاوه بر دید و بازدیدهای مرسوم، بعضا رزمایش های تخصصی نیز به اجرا گذاشته شود که تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس افسران جوان و بالا رفتن تجارب فرماندهان خواهد داشت.

در ادامه این مسیر رو به رشد، صبح روز پنج شنبه یک ناوگروه چینی در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پهلو گرفت که این ناو گروه شامل دو ناو جنگی و یک شناور پشتیبانی است. در این ناو گروه یک فروند ناوشکن از کلاس تایپ ۰۵۲ سی ، یک ناو محافظ از کلاس تایپ ۰۵۴ آ و یک کشتی تدارکاتی از کلاس تایپ ۹۰۳ حضور دارند که با توجه به اهمیت این حضور و نوع شناورهای حاضر در این ماموریت، با آنها آشنا خواهیم شد.

ناوشکن  ؛ پنهانکار و پر قدرتChangchun

شناور قدرتمند این گروه رزمی ناوشکن Changchun از خانواده ناوشکن های کلاس Type ۰۵۲C است که از جمله نیرومندترین شناورهای نیروی دریایی چین به حساب می آید. از جهات بسیاری این ناوشکن پنهان کار چینی، یک گام بلند در توانایی های دریایی این کشور به حساب می آید

بکارگیری ۴ رادار آرایه فازی فعال برای پوشش ۳۶۰ درجه به همراه استفاده از موشک های ضد هوایی برد بلند HHQ-۹ (مدل دریایی موشک ( HQ-۹ که در حقیقت مهندسی معکوس چین از سامانه قوی و مشهور اس ۳۰۰ روسی است، برای اولین بار توانایی دفاع هوایی برد بلند حتی بر علیه موشک های بالستیک را به این مدل از شناورهای چینی اعطاء می کند.

ناوشکن Changchun با شماره بدنه ۱۵۰ به تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی وارد خدمت ناوگان دریای شرق ارتش چین شده و از جمله شناورهای جدیدالورود به ناوگان قدرتمند دریایی چین محسوب می شود . ناوشکن های این کلاس با وزنی در حدود ۷ هزار تن ، طول ۱۵۵ متر و عرض ۱۷ متر با ماموریت اصلی دفاع هوایی از ناوگان نیروی دریایی ارتش چین طراحی و ساخته شده است. قلب این ناوشکن پیشرفته چینی رادارهای آرایه فازی Type ۳۴۸ است که بنا بر برخی از اطلاعات در باند اس فعالیت کرده و دارای بردی در حدود ۴۵۰ کیلومتر است.


یک رادار برد بلند دو بعدی به همراه دو رادار کنترل آتش برای موشک های ضد کشتی و توپهای دفاع نزدیک این سامانه دیگر رادارهای نصب شده بر روی این شناورها هستند.

بخش اصلی تسلیحاتی ناوشکن های این کلاس ۴۸ فروند موشک سطح به هوای  HHQ-۹ با برد ۲۰۰ و ارتفاع درگیری ۳۰ کیلومتر است که توان درگیری با اهداف پرنده و حتی موشکهای بالستیک را نیز دارا می باشد. سلاح اصلی این موشک در نقش ضد کشتی ۸ فروند موشک YJ-۶۲ با برد ۲۸۰ کیلومتر و سرجنگی ۳۰۰ کیلوگرمی با قابلیت ثانویه حمله به اهداف زمینی است.


یک قبضه توپ ۱۰۰ میلی متری به همراه دو سامانه دفاع نزدیک Type ۷۳۰ نیز بخش دیگری از تسلیحات این ناوشکن را تشکیل می دهد. در بخش جنگ ضد زیردریایی این ناوشکن به سامانه سونار فعال و غیر فعال SJD-۸/۹ ساخت چین به همراه ۶ پرتابگر اژدر مجهز است. راکت اندازهای ضد زیردریایی نیز بر روی این ناوشکن نصب شده است و این شناور قابلیت حمل یک فروند بالگرد روسی کاموف ۲۷ روسی و یا Z-۹C ساخت چین را دارد

بخش پیشران این ناوشکن شامل دو پیشران توربین گازی هرکدام به قدرت ۲۴ مگاوات و دو موتور دیزل هر کدام به قدرت ۵ مگاوات است که سرعتی در حدود ۵۵ کیلومتر در ساعت را برای این ناو فراهم می کند. برد این ناوشکن نیز در حدود ۸۷۰۰ کیلومتر است . ناوشکن های Type ۰۵۲C دارای ۲۸۰ نفر خدمه بوده و تاکنون ۶ فروند از آنها ساخته شده و هر ۶ فروند آنها وارد خدمت شده اند.

ناو  و خط تولید به معنای واقعی انبوهJin Zhou

این شناور چینی از ناوهای محافظ کلاس تایپ ۰۵۴ آ است که در سالهای اخیر تعداد بسیار زیادی از آن توسط نیروی دریایی چین ساخته شده است. این ناوهای ۴ هزار تنی با طول ۱۳۴ و عرض ۱۶ متر به ۴ موتور ترکیبی دیزلی مجهز بوده و می توانند با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت مسافتی در حدود ۱۴۸۰۰ کیلومتر را طی کند. این ناوها از ۱۶۵ نفر خدمه بهره می برند.

ناوهای محافظ کلاس ۰۵۴A به مجموعه ای از رادارهای ساخت چین مثل رادار جستجو گر سه بعدی تایپ ۳۸۲، رادار هدف یاب ماوراء افق تایپ ۳۴۴ و یا رادارهای کنترل آتش موشک های سطح به هوا و سطح به سطح مجهز است. سامانه ارتباط ماهواره ای در باند Ku، گیرنده هشدار راداری و سامانه جمع آوری سیگنالهای الکترونیکی که همه ساخت چین است از دیگر سامانه های الکترونیکی این ناو به حساب می آید.

در بخش تسلیحات این شناور چینی به ۳۲ موشک سطح به هوای HQ-۱۶ و ۸ فروند موشک سطح به سطح کروز C-۸۰۳ با قابلیت حمله به اهداف در روی سطح آب و خشکی مسلح شده است. موشک های HQ-۱۶ این شناور نیز به مانند سایر شناورهای معرفی شده در این گزارش از پرتابگرهای عمودی شلیک می شوند. پرتابگرهای عمودی شناورهای کلاس ۰۵۴A نیز ساخت کشور چین است

یک توپ ۷۶ میلی متری و دو توپ ۷ لول ۳۰ میلی متری به همراه اژدرهای ۳۲۴ میلی متری و راکت های ضد زیردریایی تسلیحات این ناومحافظ چینی را تشکیل می دهند. این ناو همچنین توان حمل یک فروند بالگرد مثل کاموف ۲۸ یا Z-۹C را دارا می باشد.

ناو پشتیبانی  و تولد ۱۱ سپتامبریChao Hu

این ناو پشتیبانی از کلاس شناورهای پشتیبانی تایپ ۹۰۳ است و وظیفه آن رساندن تدارکات لازم به شناورهای جنگی در طول ماموریت در دریا است. شناور Chao Hu به تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی وارد خدمت ارتش چین شده است. این شناور ۲۳۴۰۰ تن وزن داشته و طول آن ۱۷۸ متر است. این شناور از دو موتور دیزل هر کدام به توان ۲۴ هزار اسب بخار نیرو می گیرد و می تواند با سرعت ۳۷ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

این شناور توان حمل ۱۰۵۰۰ تن سوخت، ۲۵۰ تن آب شیرین و ۶۸۰ تن از سایر موارد مورد نیاز شناورهای عملیاتی را حمل می کند. برد این شناور ها ۱۲۰۵۰ کیلومتر با سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت است. تعداد خدمه این شناور ۱۳۰ نفر است و توان حمل ۱ بالگرد را داشته و به ۴ توپ ۳۷ میلی متری نیز مجهز شده است. نیروی دریایی ارتش چین در مجموع ۸ فروند از این شناورها در اختیار دارد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
احمد ارجونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
بنام خدا. ای کاش سردار. فدوی سردارسیاری بدونن که کشتی های جنگی ما تعداد موشکهای اون بسیار بسیارمهمه.آمریکا روی عرشه کشتی جنگی ۸۶ موشک نصب کرده.کشور هند ۷۰ تاچین ۴۰ تاکشور ما فقط ۴تا موشک روی کشتی جنگی داره..که قدرت انهدام موشک های ما بسیار ظعیفه خیلی ضعیفه.قدرت نفوذ موشکهای ما پایینه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.