کد خبر: ۱۳۶۶۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار:۰۱:۲۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
عصر دنا: سال 43 غلامحسین سیاهپور به همراه حسینقلی ایزدی ، غلامحسین محمدی و ترکی پیرایش به عنوان مخالفان رژیم و مسببان درگیری گجستان در شیراز تیرباران شدند و کردی انصاری از دلاور مردان همراه نیز پس از مدتی در کوههای بویراحمد به دست عمال طاغوت کشته شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): امام جمعه یاسوج گفت: نبرد گجستان مبارزه و مقاومت عشایر در مبارزه عشایر بویراحمد در نبرد گجستان+فیلمبرابر رژیم طاغوت با درایت آیت الله ملک حسینی و همراهی مردان سلحشور عشایر استان در سال 42بود.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: در این نبرد رژیم طاغوت عامل اصلی آن را آیت الله ملک حسینی و ابلاغ روحانیت به عشایر می دانست که عشایر رشادت خود در ظلم ستیزی را به نمایش گذاشتند.
آیت الله حائری شیرازی نیزگفت: با اجرای فرمان امام خمینی(ع) بر مبارزه با رژیم طاغوت و توسعه فعالیت روحانیت در مناطق و به تبع آن آیت الله ملک حسینی در کهگیلویه و بویراحمد، غلامحسین سیاهپور و همراهانش از طوایف گوناگون در مقابل طاغوت مقاومت و مبارزه کردند.
وی افزود: رشادت مردان عشایر در این استان در سال 42بخش مهمی از تاریخ همراهی با روحانیت و اجرای فرمان امام در پیروزی انقلاب است.
طالب زاده مستند ساز نیز گفت: در منطقه تنگ گجستان در حد فاصل بویراحمد و ممسنی از استان فارس در نبردی سخت عشایر عمال طاغوت را شکست دادند.
وی ادامه داد: برخی فرماندهان عشایر پس از مدتی با امان نامه رژیم از طریق فرماندهی نظامی فارس تسلیم رژیم طاغوت و تیرباران شدند.
حاج بندر باقری 84 ساله که فرزند خود را در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد و از بازماندگان این جنگ است گفت: نبرد بی امان در اول اردیبهشت 42 در کوه های مشرف به تنگ گجستان 24 ساعت ادامه داشت.
وی که به همراه خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما برای نخستین بار بعد از 54 سال در محل حادثه حضور یافت بود افزود: در این نبرد که ملا غلامحسین سیاهپور فرماندهی عشایر را برعهده داشت بیش از 56 نفر از نیروهای ارتش شاهنشاهی کشته شدند و از عشایر هم تنها یک نفر به نام لهراسب موسی پور بابکانی کشته و دو نفر دیگر به نامهای بهرام مندنی پور و خان طلا باقری زخمی شدند.مبارزه عشایر بویراحمد در نبرد گجستان+فیلم
حاج بندر باقری در سال 74در سفر رهبر معظم انقلاب به استان در روستای باغچه جلیل میزبان رهبر انقلاب بود.
امرالله سیاهپور فرزند غلامحسین سیاهپور نیز گفت: مردان سلحشور عشایر از طوایف مختلف در این جنگ حضور داشتند و افتخار بزرگی در تاریخی زرین مبارزات عشایر جنوب در همراهی با امام ثبت کردند.
وی افزود: فرمان مقاومت و مبارزه از سوی روحانیت منطقه و در راس آنان سید کرامت الله ملک حسینی، سید علی اصغر حسینی و همراهی و مشارکت پرشور عشایر باعث شکست رژیم طاغوت در جنگ گجستان شد.
9 دی ماه سال 43 غلامحسین سیاهپور به همراه حسینقلی ایزدی ، غلامحسین محمدی و ترکی پیرایش به عنوان مخالفان رژیم و مسببان درگیری گجستان در شیراز تیرباران شدند و کردی انصاری از دلاور مردان همراه نیز پس از مدتی در کوههای بویراحمد به دست عمال طاغوت کشته شد.
حاج فرخ ایزدی فرزند حسینقلی ایزدی و برادر یکی از شهدای دفاع مقدس که در جنگ گجستان نوجوان بوده گفت: هماهنگی و مشارکت همه عشایر در مقابله با رژیم طاغوت و آستانه حوادث 15خرداد 42شکستی از سوی عشایر برای طاغوت را رقم زد.
وی افزود: پس از جنگ تا مدتها مناطق جلیل، بابکان، انصاری ها و دشت اطراف گجستان توسط رژیم طاغوت بمباران شدند. گفتنی است رهبر معظم انقلاب در سال 74 در سفر به استان در نشست شورای اداری به حادثه گجستان اشاره و با تمجید از مقاومت و شجاعت عشایر، بمباران روستاهای استان توسط رژیم پهلوی را به سختی نکوهش و نشانه ناتوانی رژیم عنوان کرد. منطقه عشایر گجستان در 150 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و حدفاصل شهرستان رستم در فارس و بویراحمد است.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
دهتینی (طایفه انصار )
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
اقای حسینی امام جمعه محترم یاسوج
شما نمیدانید که رهبری جنگ گجستان سال 42 بر عهده دلیر مردانی که بدست عمال شاه معدوم بشهادت رسدند. افرادی چون کردی انصاری -عبدال محمد انصاری از طایفه انصار (دهتینی)و دیگر انصاریان بودند که رهبری جنگ را به عهده داشتند و سربازان دژخیم شاه را در تنگه گچستان به هلاکت رساندند که همه سربازان رژم سفاک در یک قبر و در بخش کوپن از توابع شهرستان رستم مدفون شده اند .
مهمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
بنظر اینجانب روی چنین واقعی که در واقع نوعی برادر کشی بوده نباید مانور داد و به آن افتخار کرد.
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
همه نیک میدانیم که باید تاریخ را بصورت واقعی برای مردم بازگو کنیم. این جنگها وبرادرکشیها اصلا بخاطر آزادی ودینداری نبوده ونخواهد بود عده‌ای افراد متاسفانه با تفکرات سنتی هنوز هم برادرکشی را برای این استان افتخار میدانند. چه مدرکی موجود است که ثابت کند عملکردوبرادرکش در سالهای نه چندان دور دراستان را که بخاطر دینداری بوده والا غیر......برادر عزیز درزمان حکومت قاجار دزدی و غارتگری بیش از حد شده بود. لذا در زمان حکومت رضاخان بشدت با این عوامل برخورد درنتیجه چنین جنگهایی پیش آمد
ازبخش کبگیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
باسلام محضرکلیه دوستانی که برای نبردهای. تنگ تامرادی ونبرد گجستان وجهه دینی وانقلابی میدهند به نظر این حقیر زیادمنطقی به نظر نمیرسد.بلکه یه برادرکشی صرف داخلی بود نه وجهه دینی ونه مذهبی ونه انقلابی داشتدوسه بارنظر خودرا دراین خصوص اعلام داشتم متاسفانه ثبت نشد ظااهرا مدیراین سایت ذینفع دراین قضیه است.بلکه بیشتر ازروی نا اگاهی بوده چون خوانین چنین القا وشایع کرده بودند که دولت میخواهد زنانتان رابه اسارت ببرد وپستان انهارا ببرد ومردانتان رااعدام ویابه اسارت وزندان ببرند درصورتیکه چنین چیزی نبود بلکه خوانین وکدخداها برای مطامع شخصی وگرفتن پون ازدولت اقدام بهشورش وشرارت کردند.اتفاقا دولت انقلاب سفید اعلام کرد وده بند بود ودرست یادم اس. یکی ازبندهای ان ملغی کردن حکومت ارباب رعیتی واینکه رعیت خودش دارای زمین زراعتی داشته باشد وبران کشت کند وهیچ خان وکدخدایی حق خراج ومنال ازمردم محرو ورعیت رانداشته باشد به همین سبب این لوایح برمذاق کدخداها وخوانین خوش نیامد ومردم رابرعلیه حکومت شوراندند وبرادر کشی راه انداختند.کسانی که وجهه دینی وشرعی وانقلابی به این دوجنگ میدهند فقط جواب مارا درمواریادشده هم بدهند.1هدف ازجنگ دره سرد لوداب چه بو. 2 غارت کریک واردکان وشیراز وسیوند شیراز چه بود3 غارت سمیرم وتجاوزبه نوامیس واموال مردم وکشتن مردم دولتی چه بود4 جنگ توتنده وکشتن سید اولاد پیامبر با چندسرباز ودرجه دارچه بود. وجهه انقلابی وازفیضیه قم دستور گرفته شده بود بی خود خودمان راخسته نکنیم بیاییم گذشته دورخودرا افتخارندانیم براثرفقر ونداری وعدم درک واگاهی واغفال خوانین وکدخداها دست به برادر کشی زدیم. البته شجاعت داشتیم نترس بودیم متدین ودیندار هم بودیم اما نه برای قضایای یادشده.بیاییم از جنگ هشت ساله واز رزمندگان وحماسه های ان بگوییم وبنویسیم ازپد خندق ودیگرعملیاتها بگوییم که فرزندانتان حماسه افریدند نه اغفال بود نه متامع شخصی بود بیایید ازاینها بگوییم که هرچه بگوییم کم گفتیم البته دلاوری وشجاعت گذشتگان را زیرسیوال نمیبریم .ان چیزی که فرزند کردی انصاری گفت راپیدا کنید وبخوانید عین جمله ایشان پدرم کردی ادم شجاع ونترس ودیندار بود وبافرهنگ امامتاسفانه خوانین وکدخدایان اورافریب دادند. بنده ازطرف خود به همه دلیرمردان بویراحمد ازبدو تاکنون درود میفرستم اما انچه گفتم بیان یک حقیقت است
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
سلام لطفا از قبر سربازان و اسامی آنها عکسی منتشر کنید البته با کیفیت یا محلی برای نگهداری وسایل شخصیشون در صورت امکان تصویری یا ویدیویی ممنون میشم
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
فاجعه گجستان سند خیانت یاغیان و راهزنان برای ادامه حکومت خانخانی بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.