تاریخ انتشار:۰۱:۰۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
وزیر راه و شهرسازی در جمع مسئولان کهگیلویه و بویراحمد:
عصر دنا: وی گفت: از آنجایی که ما در جلسات همواره به دنبال اخذ منابع هستیم به هر نحوی قصد داریم استان را منطقه‌ای فقیر و بدبخت معرفی کنیم که کار درستی نیست، به تصور من استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور بوده و پایتخت گردشگری طبیعت ایران به شمار می‌رود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سی‌امین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، استاندار و مقامات استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین سایر اعضای ستاد ملی در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ضمن قدردانی از گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص اقدامات بازآفرینی انجام شده در این استان تأکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد به عنوانی یکی از استان‌های محور زاگرس از نظر فرهنگی و نیروی انسانی بسیار غنی بوده و دارای آثار فرهنگی بسیار، علمای برجسته، مردان بزرگ و تاریخ بسیار مهمی است به همین دلیل در زمان معرفی و بحث پیرامون آن باید به این مسائل توجه کرد.

وی در این‌باره اضافه کرد: از آنجایی که ما در جلسات همواره به دنبال اخذ منابع هستیم به هر نحوی قصد داریم استان را منطقه‌ای فقیر و بدبخت معرفی کنیم که کار درستی نیست، به تصور من استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور بوده و پایتخت گردشگری طبیعت ایران به شمار می‌رود.

به گفته آخوندی این استان بیش از بهره‌مندی از طبیعت بکر و زیبا دارای منابع انسانی و فرهنگی بسیار مهمی است بنابراین ما باید حواسمان به تصویری که از استان نشان می‌دهیم باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تصویر ارائه شده از استان‌هایی نظیر کهگیلویه و بویراحمد باید واقعی و برای مردم جذاب باشد گفت: منظور من آن نیست که کمبودها را نشان ندهیم، بلکه به عقیده من باید علاوه بر توجه به کمبودها در آخر کار استان را به نحوی معرفی کنیم که تمایل لازم برای سفر به این منطقه برای همه ملت ایران وجود داشته باشد، به طور مثال اگر کهگیلویه و بویراحمد  را به عنوان پایتخت گردشگری در نظر گرفته‌اید پس باید حس جذابیت در آن را نیز ایجاد کرده و شرایطی را فراهم کنید تا مردم احساس کنند ضمن سفر به این خطه علاوه بر مشاهده طبیعت زیبا با فرهنگی بسیار ارزشمند و ملتی بسیار متمدن نیز روبه‌رو خواهند شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: نکته مهم دیگری که تصور می‌کنم دولت یازدهم در انجام آن موفق بوده است همین مسئله حاشیه‌نشینی بوده که علاوه بر قرارگیری در صدر مسائل، در دستور کار دولت نیز قرار گرفت.

آخوندی ادامه داد: حاشیه‌نشینی از اواخر دهه ۴۰ در ایران شکل گرفته و بیش از ۵۰ سال است که در کشور به چشم می‌خورد ولی با این وجود تا کنون در دستور کار اقدامات دولت قرار نگرفته و همواره به اشکال گوناگون به عنوان تلقی‌های منفی از آن یاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که قطعا پدیده حاشیه‌نشینی مسئله‌ای مثبت و مبارک نیست گفت:  این واقعیتی است که نمی‌توانیم ۱۱ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین که برابر با ۲۰ درصد جمعیت شهری است را نادیده گرفته و یا آن‌ها را امحا و جابه‌جا کنیم.

این مقام مسئول دراین‌باره خاطرنشان کرد: بزرگترین اتفاق مثبتی که طی دولت یازدهم در این حوزه به وقوع پیوست بررسی پدیده حاشیه‌نشینی در جلسات مکرر در سطح ملی، استان و شهرستان است که درحال حاضر در دستور کار قرار گرفته و راجع به آن تصمیم‌گیری می‌شود.

آخوندی با اشاره به این مطلب که قطعا جلسات برگزار شده در نهایت موجب انجام فعالیت‌ها و اقداماتی در این حوزه در سطح کشور می‌شود گفت: این نکته بسیار مهمی است که در حال حاضر این موضوع در صدر مسائل کشور و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان این نکته که در پایان کار تصور ما از سکونتگاه‌ها باید یک سازمان اجتماعی باشد گفت: با توجه به این موضوع باید حواسمان باشد که در زمان ارائه راه‌حل به جای توجه صرف به واحد مسکونی باید محلات را طبقه‌بندی کرده و چگونگی زندگی اجتماعی در سطح محلات را فراهم کنیم.

آخوندی با تأکید براینکه اجرای خدمات زیربنایی، روبنایی و خدمات عمومی باید نسبت به واحد مسکونی در محلات ناکارآمد در اولویت هستند گفت: در غیر این صورت قطعا شاهد ناهنجاری‌های شدیدتری در شهرها خواهیم بود، چراکه بسیاری از شهرداری‌ها در مدت زمان گذسته با هدف بهسازی بافت‌های فرسوده یک طبقه به ساختمان‌ها اضافه می‌کردند، اقدامی که نه تنها باعث بازآفرینی این محلات نشد بلکه ریزدانگی،تراکم و عدم خدمات‌هی را نیز در این محلات تشدید کرد.

به گفته این مقام مسئول پرداختن به تک‌بنا و یا واحدهای ساختمانی قطعا مهم است ولی یادمان باشد که فضای عمومی را به آن تقدم داده و در اخر کار باید بافت محله را شکل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود راهکار توجه به فضای عمومی در هر محله و منطقه را متفاوت دانست و گفت: در این راستا ما نیاز به راهکار عمومی نداشته و تنها سیاستی کلی مبنی بر اولویت فضای عمومی به واحد مسکونی در محلات هدف را باید مدنظر قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره وضعیت معماری نیز در فرایند شهرسازی و بهسازی محلات هدف نیز گفت: من به شدت نگران وضعیت معماری در کشور هستم و تقاضا دارم تا همه دوستان نیز نسبت به این مسئله با نگرانی نگاه کنند چراکه ما در پایان کار احداث و بهسازی محلات باید اثری را بیافرینیم که ارزش معماری کاملا ملموسی نسبت به گذشته داشته باشد.

به گفته وی ارزش معماری تنها ساختمان نو نبوده و به تمام  مجموعه فضاها و محیطی باز می‌گردد که باید از طریق آن فضای مأنوس و دلنشینی برای ایرانیان ایجاد شود.

آخوندی با اشاره به رقم ۱۱ میلیونی حاشیه‌نشینان در کشور خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در برخی مسائل کمیت نسبت به کیفیت غلبه پیدا کرده و معماری از خاطره‌ها می‌رود به طور مثال در طرح مسکن مهر حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد ولی حتی یک اثر معماری قابل عرضه وجود نداشت.

وی با تأکید براینکه باید حواسمان باشد تا پس از اجرای تصمیمات و پروژه‌ها، معماری بدتری نسبت به آنچه در گذشته بوده است ایجاد نشود گفت: قطعا اگر می‌خواهیم معماری را مورد توجه قرار دهیم نمی‌توانیم خط آسمان را نادیده بگیریم و یا یک طبقه به ساختمانی سه واحدی اضافه کرده و ارتفاع آن را افزایش دهیم، در این صورت شاهد یک بی‌نظمی گسترده در معماری خواهیم بود که روش پسندیده‌ای محسوب نمی‌شود.

به گفته این مقام مسئول بحث معماری هم از جهت ارزش‌های اسلامی و مذهبی ـ که حریم خانواده در آن رعایت شود) و همچنین از جهت مسائل فرهنگی و تمدنی ایرانی دارای ارزش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص هماهنگی بین دستگاه‌ها در فرآیند بازآفرینی نیز بیان کرد: اساسا ستاد بازآفرینی به منظور ایجاد همین هماهنگی تشکیل شده و دولت یازدهم نیز این مدل هماهنگی را مشخص کرده است.

وی خطاب به استاندار و مدیران استانی کهگیلویه و بویر احمد نیز تأکید کرد: قطعا اگر ناهماهنگی در راستای این جلسات و اهداف مشاهده کردید گزارش داده تا آن را مورد پیگیری قرار دهیم.

آخوندی با تأکید براینکه با توجه به منابع کم موجود در کشور هماهنگی بین دستگاه‌هاست که راندمان کاری را در این حوزه بالا می‌برد گفت: تمامی درخواست‌های مربوط به وظایف ستاد بازآفرینی که از سوی استان مطرح شده در این جلسه به تصویب خواهد رسید.

وی همچنین درخصوص مشکل مطرح شده از سوی مقامات استانی کهگیلویه و بویراحمد درباره روستاهای حاشیه شهرها نیز گفت: در این حصوص وزارت راه وشهرسازی استراتژی را دنبال می کند که تاکنون نیز موفق بوده است و آن در نظر گرفتن محدوده منفصل شهری است بدین طریق که روستاهای حاشیه شهرها به عنوان محدوده منفصل شهری جزو شهر محسوب شده ولی فاصله بین ان‌ها در این چارچوب قرار نمی‌گیرد و در نهایت روستاها توسط شهرداری شهر مرود نظر کنترل می‌شوند./

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین