کد خبر: ۱۳۴۰۳
تاریخ انتشار:۰۸:۴۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
عصر دنا: اعتراض گسترده سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین به عملکرد بانک مرکزی موجب شد مسؤولان دولت یازدهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به وعده‌های عجیب و غریب رو آورند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: سرگردانی صدها هزار سپرده‌گذار کاسپین نشان داد عملکرد بانک مرکزی در قبال موسسات اعتباری و بانک‌ها بسیار ضعیف است و دولت یازدهم حتی از عهده مجوزی که خود داده برنمی‌آید. حدود 6 ماه است پول سپرده‌گذاران کاسپین بلوکه شده و بانک مرکزی در این 6 ماه فقط وعده داده است و در جدیدترین اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی سپرده‌گذاران را به مردادماه حواله داد! موسسه اعتباری کاسپین در اسفند 1394 از دولت یازدهم مجوز گرفت اما 10 ماه بعد مشخص شد هنوز ادغام کامل تعاونی‌های اعتباری زیرمجموعه این موسسه انجام نشده بود و مردم به اعتبار تابلوها و مجوزی که بانک مرکزی صادر کرده میلیاردها پول خود را در این موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند. این موسسه پول‌های مردم را بلوکه کرد تا ادغام‌ها تمام شود و از آن روز به بعد مسؤولان فقط و فقط وعده دادند و هیچ اتفاق تازه‌ای برای پول مردم نیفتاده است. با بالا گرفتن اعتراض‌ها، رئیس کل بانک مرکزی سپرده‌گذاران را دعوت به صبر کرد اما سپرده‌گذاران اعلام کردند طلبکاران و صاحبخانه مگر صبر می‌کند که ما صبر کنیم؟ سپس مسؤولان بانک مرکزی وعده روشن شدن موضوع تا پایان فروردین را دادند و این وعده به اردیبهشت رسید و بعد اعلام کردند تا خرداد ماه کار تمام می‌شود و حالا سیف خبر از مرداد و دادن خط اعتباری می‌دهد. سپرده‌گذاران کاسپین اعتقاد دارند وعده‌های دولت فریب است تا آرای کاسپینی‌ها در انتخابات به سمت رقبای دولت نرود. این در حالی است که دولت به این سوال پاسخ نمی‌دهد که اگر قرار بود مشکل کاسپینی‌ها حل شود چرا در 6 ماه اخیر این اتفاق نیفتاده و قرار است نزدیک انتخابات این اتفاق بیفتد. در بی‌تدبیر دولت همین بس که در ابتدای مشکلات کاسپین این موسسه را تنها گذاشت و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سپرده‌گذاران به جای بانک مرکزی به خود موسسه تلفن بزنند و هیات مدیره این موسسه مسؤول  مشکلات خواهد بود. مسؤولان تلویحا اعلام کردند «به ما  چه؟!» تا سپرده‌گذاران خود را تنها ببینند. اعتراض گسترده کاسپینی‌ها ماه‌ها ادامه یافته تا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، مسؤولان از خواب بیدار شده و ناگهان به فکر کاسپین بیفتند! حالا آنها از خط  اعتباری سخن می‌گویند و رفع مشکل را نزدیک اعلام می‌کنند. حتی برخی از حامیان دولت در شبکه‌های اجتماعی به دروغ اینگونه القا می‌کنند که اگر دولت رای نیاورد و این دولت ادامه نیابد امکان دارد حل مشکل کاسپینی‌ها به تاخیر بیفتد. این اتفاقات در حالی است که رقیبان دولت فعلی بارها اعلام کرده‌اند براحتی می‌توان مشکل کاسپین را حل کرد و این کار در اولویت قرار دارد. اگر دولت می‌خواست مشکل کاسپین را حل کند 6 ماه تاخیر نمی‌کرد و تغییر رفتار و گفتار مسؤولان بعد از انتخابات دور از ذهن نخواهد بود.


بانک مرکزی: تقصیر هیأت مدیره بود


مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی  روز گذشته وعده‌های جدیدی به سپرده‌گذاران داد. کمره‌ای گفت: بانک مرکزی زمانی که این اتفاق افتاد اطلاع‌رسانی کرد و ما جلساتی برگزار کردیم و به دنبال تسریع در نقل و انتقالات بودیم. پس اتفاق این بود که تعاونی‌ها تابلوی کاسپین داشتند و دفترچه این موسسه نیز وجود داشت اما هر تعاونی برای خودش کار می‌کرد. مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی افزود: از سویی نیز مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کاسپین فشار لازم را برای انتقال دارایی و بدهی‌های تعاونی‌ها نیاوردند و در این باره مدیران این موسسه قصور کردند و باید می‌رفتند دارایی‌ها و بدهی‌ها را شناسایی می‌کردند. به گفته کمره‌ای، قیمت‌ها باید با نرخ کارشناسی روز انجام  و مشخص می‌شد مثلا فلان ملک چقدر می‌ارزد و به میزان آن سپرده می‌آمد. بعد از آن موسسه با کسری روبه‌رو شد. وی با اشاره به اینکه کاسپین شعبه‌ای نداشته و تنها یک پوسته و اداره مرکزی بود، گفت: شاید بعد از ایجاد تابلوهای کاسپین با حکم مرجع قضایی و اینکه مردم رفتند سپرده‌گذاری کردند،‌پول در حساب موسسه نرفت. این مقام مسؤول در بانک مرکزی ادامه داد: با این حال، تغییر و تحولاتی درباره این موسسه انجام شده و موضوع اصلی در این شرایط احصا و شناسایی دارایی‌ها و بدهی‌هاست. بعد از این اگر کسری‌ها مشخص شود کسانی که تعاونی‌های منحله را درست کردند باید جوابگو باشند و این بخش کار بانک مرکزی نیست. کمره‌ای اظهار داشت: در هر حال ما جلسات مختلفی داشتیم و دستگاه قضا نیز برای حل مشکلات این موسسه در حال کمک به بانک مرکزی است. مسؤولیت احتمالی دارایی‌ها و بدهی‌های احتمالی موسسه با مدیران است و چیزی که ما به دنبال آن هستیم این است که فرآیند قیمت‌گذاری و مشخص شدن دارایی‌ها و بدهی‌ها نهایی و تعاونی‌ها تک‌تک منتقل شوند و در حال حاضر بخشی از تعاونی‌ها آماده‌اند این فرآیند طی شود که بالاخره موسسه شکل خواهد گرفت. به گزارش «وطن امروز»، اظهارات این مسؤول بانک مرکزی به معنای این است که کاسپین هنوز شکل نگرفته و نام و تابلوهای کاسپین خیالی بوده است و دولت در تلاش است کاسپین شکل بگیرد، آن هم 14 ماه پس از صدور مجوز!


ادامه تجمعات


سپرده‌گذاران کاسپین در 10 روز اخیر با وجود فشار مسؤولان و محدودیت برای تجمع در نقاط مختلف کشور تجمع کرده‌اند. کاسپینی‌ها دیروز مقابل دادگستری و روزهای پیشین مقابل بانک مرکزی تجمع داشتند. حاضران در تجمع با شعارهایی چون؛ «امنیت سرمایه/ حق مسلم ماست» و «کاسپین خیانت کرده/ دولت حمایت کرده» خواستار رسیدگی سریع و عملی به اوضاع بحرانی 7 ماهه خود هستند. بنا برگزارش‌های رسیده به تسنیم، جز در تهران در دیگر شهرها از جمله: مشهد، زاهدان، رشت، اردبیل، کرمان و چند شهر دیگر نیز از صبح دیروز کاسپینی‌ها تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده و همچنان معترض به بی‌تفاوتی دولت و نگران از سرنوشت سرمایه‌های خود هستند. تجمعات 7 ماهه کاسپینی‌ها در حالی ادامه دارد که با نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست جمهوری، آقایان حسن روحانی و اسحاق جهانگیری بی‌توجه به حل این بحرانی که در دولت تدبیر و امید شکل گرفته همچنان سرگرم کمپین‌ها و تبلیغات انتخاباتی خود هستند که همین موضوع خشم سپرده‌گذاران کاسپین را به همراه داشته است و در این باره می‌گویند: چرا رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان به این مشکل ورود نکرده و آن را حل نمی‌کنند؟! هر چند رئیس کل بانک مرکزی مدعی است کاسپین مشکلی ندارد بلکه یکی از تعاونی‌های اعتبار کاسپین به نام فرشتگان بزرگ‌ترین عضو آن دارای مشکل است اما با بررسی اسناد و مدارک محرز است موسسه فرشتگان در حدود بیش از 2 سال قبل منحل شده و از آن پس با نام آرمان ایرانیان اقدام به فعالیت می‌کرده و پس از آن نیز با تایید بانک مرکزی به کاسپین تغییر نام داده و در نهایت مجوز رسمی فعالیت خود را در اسفند1394 از آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید اخذ کرده است. در واقع فرشتگان وجود خارجی نداشته و ادعای این موضوع از سوی بانک مرکزی فقط نوعی بازی با واژه‌ها و به هدف فرار از این رسوایی است.
 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.