کد خبر: ۱۳۳۵۸
تاریخ انتشار:۱۸:۵۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
عصر دنا: دولتمردان درحالی که نیاز کشور را ایجاد ۵ میلیون شغل در کشور عنوان می‌کنند که ایجاد این میزان شغل را بسیار دشوار می‌خوانند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): حسن روحانی در حالی وعده محمد باقر قالیباف مبنی بر ۵ میلیون شغل در کشور را نهی می‌کند و آنرا نشدنی می‌داند و بیان می‌کند که با شعار و حرف نمی‌توان کار درست کرد که خود در سال ۹۲ بسته اشتغال‌زایی ۵ میلیونی ارائه کرده بود و وعده‌ای در این زمینه به مردم داده بود.

روحانی (سال ۹۲): به استقبال ۵ میلیون شغل می‌رویم

در همین راستا روحانی در سال ۹۲  بیان کرده بود که «به استقبال ۵ میلیون بیکار جدید می رویم»

حتی وی در جریان دیدار  با نمایندگان مجلس بار دیگر درباره بیکاری در کشور سخن گفت و افزود: اینکه کشور با تورم ۴۲ درصد مواجه است، در سال های آینده اگر اقدام فوری نشود، مشکل بیکاری بیشتر و بیشتر خواهد شد. ما جوان های تحصیلکرده را پس از دوره متوسطه به دانشگاه فرستادیم و هم اکنون بیش از ۴ میلیون دانشجو داریم.[۱]

در این زمینه مطرح می‌شد دولت آینده قصد دارد در قالب برنامه‌های جدید اشتغال‌زایی"خانه داری" را به عنوان یک شغل رسمی به رسمیت بشناسد و سهم کار زنان خانه دار در تولید ملی محاسبه شود.

روحانی تاکید کرده بود: طبق محاسبات در ۴ سال آینده رقمی بین ۴ تا ۵ میلیون جوان فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت. اگر روند این چنین باشد رقم آنهایی که در طول ۸ سال گذشته مشغول کار شده اند بسیار بسیار اندک است. اما همین که چنین وعده‌ای از زبان رقیب روحانی بیان شد،‌ روحانی و دولتمردان یازدهم که نتوانستند در این چهارسال گره کور اشتغال را باز کنند، با این طرح به مخالفت پرداخته‌اند و بیان می‌کند که نمی‌توان و نمی‌شود.

روحانی: هیچ وقت نگفته‌ام چهار میلیون شغل ایجاد می‌کنم/ با حرف و شعار نمی‌شود

حسن روحانی در مناظره تلویزیونی اول در پاسخ به قالیباف گفت:‌ ببخشید آقای قالیباف یک سایت گمنامی حرفی می‌زند بعد یک سایت معروفی نقل و روزنامه نقل؛ شما می‌خواهی از آن روزنامه نقل کنی؟ من هیچ‌وقت قول ۴ میلیون شغل ندادم و این دروغ محض است.[۲] غافل از اینکه حسن روحانی ۱۵ خرداد ۹۲ وعده داده بود، فقط در صنعت گردشگری ۴ میلیون شغل ایجاد می کند.[۳]

وی در در اولین برنامه انتخاباتی خود در رادیو ایران درباره ایجاد شغل گفت:‌ مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی‌شود برای ایجاد اشتغال باید سرمایه‌گذاری افزایش یابد و پول‌ها از دلالی به سمت بنگاه‌ها برود.

روحانی بیان داشت:‌ با کلام و سخن شغل ایجاد نمی‌شود بلکه به امنیت نیاز است مردم باید نسبت به آیندشان مطمئن باشند تا سرمایه‌گذاری کنند و برای اشتغال هم باید زمینه و شرایط برای سرمایه‌گذاری چه برای مردم داخل و چه برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد شود.[۴]

این کاندیدای ریاست‌جمهوری افزود: چهار سال پیش به مردم قول نجات اقتصاد احیا اخلاق و تعامل سازنده با جهان را دادم و الان به ملت عرض می‌کنم که برای افزایش اشتغال به برنامه ریزی نیاز داریم و از پارسال برنامه ریزی خوبی را شروع کردیم.

روحانی: من هم سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم

تخریب وعده‌های رقبای روحانی در حالی است که وی با کپی برداری خاصی همان وعده‌ها را به نام خود به مردم عرضه می‌کند. به عنوان مثال درحالی که روحانی با طرح ایجاد سالانه یک میلیون شغل مخالف بود، اخیرا پیش از ضبط برنامه تبلیغاتی‌اش به خبرنگار صدواسیما  خود از ایجاد سالانه یک میلیون شغل سخن گفت و بیان کرد:‌ سازوکاری که ما برای اشتغال داریم به غیر از اینکه بایستی رونق اقتصادی را مخصوصا در صنایع متوسط و کوچک و گردشگری ایجاد کنیم، طرح‌هایی هم برای مهارت آموزی جوانان داریم که جوانان ما می‌توانند طی ۶ ماه مهارت‌ بیاموزند و بعد از آن در بنگاهی مشغول به کار شوند. یک چهارم حداقل حقوق در دوران آموزش به آنها پرداخت می‌شود و در بنگاه‌هایی که مشغول می‌شوند سهم کارفرما را دولت پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها طرح‌های جداگانه‌ای برای بالابردن مهارت‌های جوانان طراحی کرده‌ایم، طرح‌هایی دیگری هم هست که در برنامه‌ام به آنها پرداخته‌ام.

جهانگیری: یا شغل ایجاد نکرده‌اید یا عدد و رقم را نمیفهمید

جهانگیری در آیین بهره برداری از مرحله نخست اتصال فیبرنوری به منازل در سخنانی افزود: برخی می گویند و شعار می دهند که می خواهند این میزان شغل ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی شود.[۵]

معاون اول روحانی با بیان این که شغل ایجاد کردن کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: اقتصادی که ظرفیتش مشخص است که چه مقدار شغل می توان ایجاد کرد اگر کسی بگوید چند میلیون شغل ایجاد می کنم، معلوم است که می خواهد مردم را فریب دهد.

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در عین حال دغدغه اصلی دولت یازدهم را افزایش اشتغال جوانان عنوان کرد و گفت: سالی پنج میلیون دانشجو و یک میلیون فارغ التحصیل در کشور داریم لذا دغدغه اصلی ما باید ایجاد شغل برای آنها باشد.

محاسبات غلط ریاضی زیباکلام برای مخالفت با ایجاد ۵ میلیون شغل

صادق زیباکلام در گفتگویی درباره شعار وعده عملی قالیباف مبنی بر اینکه ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کند، بیان کرد: واقعیت این است که اکثریت مردم دیگر برایشان شعار و وعده اهمیتی ندارند و آن‌ها از کاندیداها برنامه و طرح می‌خواهند. به آقایان می‌گویند که اگر رأی ما را می‌خواهید باید بگوید که با فساد چه خواهید کرد؟ یا شما گفته‌اید که ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنید و ایجاد هر شغل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سرمایه نیاز دارد حالا اگر ما بگویم که هر شغل ۱۰۰ هزار تومان هم هزینه داشته باشد برای ۵ میلیون شغل لازم است که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری انجام شود. این در حالیه که بودجه عمرانی سال گذشته فقط ۱۳ هزار میلیارد بوده. از کجا می‌خواهید الباقی این هزینه را به دست بیاورید؟[۶]

درحالی که محاسبات وی درباره ایجاد شغل بسیار پرت و غط است: حالا یک‌بار اعداد و ارقامی را که این حامی روحانی با آن‌ها به رقم ۵۰۰ هزار میلیارد رسیده است، با هم مرور می‌کنیم.

۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ₌ ۱۰۰.۰۰۰ × ۵.۰۰۰.۰۰۰

رقم به‌دست‌آمده با یک ضرب ساده، می‌شود ۵۰۰ میلیارد تومان و معلوم نیست جناب استاد دانشگاه با کدام فرمول ریاضی به رقم ۵۰۰ هزار میلیارد رسیده‌اند. در صورتی که این میزان رقمی که وی بیان می‌کند نیز  درست نیست چراکه در حوزه اشتغال‌زایی خصوصی و سرمایه‌گذاری داخلی و همچنین تقویت بنگاه‌های کوچک و خصوصی می‌توان این رقم را به حداقل ممکن رساند.

ترکان:‌ نیاز به ۵ میلیون شغل در کشور درست است/ نامزدها آرزوهای خود را مطرح نکنند

اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره وعده ۵ میلیون شغل قالیباف گفت:  نیاز کشور به ۵ میلیون شغل مسئله‌ای درست است. سالانه بیش از یک میلیون نفر به بازار کار اضافه می‌شوند و ظرف مدت چهار ساله دولت یازدهم، بیش از چهار میلیون نفر به بازار کار آمده‌اند و این رقم در شرایطی است که در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد که با اضافه شدن چهار میلیون نفر در انتهای دولت یازدهم، بازار کار نیازمند ایجاد پنج میلیون شغل است، اما مسئله ما این است که باید تشریح کنیم چگونه پنج میلیون شغل ایجاد می‌شود و این مسئله نیازمند این است که برنامه‌های مورد نظر در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری، فناوری و دانش‌پایه جذب سرمایه از خارج و... ارائه شود.[۷]

وی افزود:‌ کاندیداها باید به مردم برنامه ارائه کنند نه اینکه آرزوهای خود را مطرح کنند. هرچند که این مسئله احترام به عقاید مردم است اما کشور رییس جمهوری نمی‌خواهد که آرزوها را فهرست کند. مهم این است مسائل و اظهاراتی که مطرح می‌شود، پیاده شده و به مرحله واقعیت برسد.


[۱] http://www.tabnak.ir/fa/news/۳۳۲۱۹۷

[۲] http://www.mashreghnews.ir/news/۷۱۶۷۱۷

[۳] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۰۲/۰۴/۱۳۸۸۶۲۲

[۴] http://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۰۷۰۳۸۷۷

[۵] http://www.khabaronline.ir/detail/۶۵۸۱۲۷/Politics/election

[۶] http://www.mashreghnews.ir/news/۷۲۲۳۴۷

http://donya-e-eqtesad.com/SiteKhan/۱۲۰۱۸۲۳[۷]

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.