کد خبر: ۱۳۲۵۶
تاریخ انتشار:۰۹:۰۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
عصر دنا: رسانه‌های آمریکایی با نگرانی از تقویت احتمال شکست حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران خبر می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): نشریه «واشنگتن‌ دیپلمات» در این زمینه نوشت: در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، سؤال این است که آیا مسیر حسن روحانی ادامه خواهد یافت یا سایر رقبا به ریاست‌جمهوری می‌رسند؟ روحانی در حالی در انتخابات چهار سال پیش وارد عرصه رقابت شد که وعده بهبود روابط با غرب و ایجاد ثبات در اقتصاد ایران داد. اصولگرایان پیش از این نتوانسته بودند بر سر یک کاندیدای واحد و به اندازه قوی برای کنار زدن حسن روحانی از قدرت به اجماع نظر برسند اما ماه گذشته سیدابراهیم رئیسی به عنوان رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات اعلام حضور کرد.


«حسین رسام» یک مشاور سابق امور ایران برای وزارت خارجه انگلیس به رویترز گفت: اکنون حتی احتمال زیادی وجود دارد که ما شاهد انتخابات دو دوره‌ای باشیم. انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایران همچنین آزمونی برای دستاورد حسن روحانی در حصول توافق هسته‌ای ایران با غرب است. توافق هسته‌ای نتوانسته انتظاراتی که مردم از نتایج اقتصادی حصول توافق داشتند، برآورده کند. همچنین به رغم توافق، بیشتر تجار خارجی در مورد سرمایه‌گذاری در ایران هراس دارند.


این نشریه آمریکایی با میانه‌رو خواندن روحانی می‌افزاید:  اگر روحانی شکست بخورد، این اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که یک رئیس‌جمهور تک دوره‌ای می‌شود. او قول داده بود که با توافق هسته‌ای، تحریم‌ها لغو و رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد اما مردم عادی شاهد این اتفاق در معیشت‌شان نبوده‌اند. حامیان روحانی می‌گویند این مسئله زمان می‌برد اما ناامیدی در میان شهروندان عادی به ویژه رای‌دهندگان طبقه ضعیف می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری حسن روحانی شود.


در نظرسنجی انجام شده دسامبر ۲۰۱۶ توسط دانشگاه مریلند و مرکز ایران پل مشخص شد که  بیش از ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که به دنبال حصول توافق هسته‌‌ای شرایط زندگی آنها بهبود نیافته است.


سیدابراهیم رئیسی توانسته از این نارضایتی‌ها بهره ببرد و بگوید که سیاست روحانی ناکام بوده است.


در حالی که توافق هسته‌ای نتایج اقتصادی محسوسی به همراه نداشته، حسن روحانی مجبور است همچنان از آن دفاع کند.   هاله اسفندیاری گفت: هر زمانی که کسی می‌خواهد از حسن روحانی و کابینه‌اش دفاع کند، آنها مسئله توافق هسته‌ای را وسط می‌کشند.


پایگاه اینترنتی «کانورسیشن» نیز که یادداشت‌های چهره‌های علمی در حوزه‌های مختلف را چاپ می‌کند، درباره انتخابات ایران نوشت: نارضایتی اقتصادی مردم، می‌تواند عامل شکست حسن روحانی در انتخابات باشد. از همان اولین مناظره انتخاباتی مشخص شد که اقتصاد در مرکز توجه کارزار انتخاباتی ایران قرار دارد. نامزدهای رقیب روحانی، بیشتر مشکلات اجتماعی را به سیاست‌های اقتصادی وی مربوط می‌دانند.


براساس آخرین نظرسنجی‌های مستقل که در دسامبر ۲۰۱۶ انجام شد، بیشتر ایرانی‌ها فکر می‌کنند که بهبودی در وضعیت مالی و اقتصادی آنان بعد از برجام ایجاد نشده است.

منبع: کیهان
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.