کد خبر: ۱۳۲۰۹
تاریخ انتشار:۰۱:۵۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
عصر دنا: وی در یکی از مصاحبه های خود گفته : به پوتیمن محکم وقاطع می گویم که آماده احیای مذاکره برای حل بحران های که روسیه در اکراین و سوریه در آن دخیل ، هستیم و بدون خصومت ورزی و بدون واگذاری هیچ امتیازی ، در دفاع از ارزش های فرانسه هوشیار خواهیم بود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): عبدالمنافی: ماکرون وزیر اقتصاد اسبق فرانسه با کسب حدود 66 درصد آراء به عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه انتخاب شد.وی اولویت های اصلی خود را باز سازی اتحادیه اروپا ، بازسازی اقتصاد وتامین امنیت فرانسه است.

وزارت کشور فرانسه میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری را 74 درصد اعلام کرد که در مقایسه با دور دوم انتخابات مشابه در سال 2012 که بیش از 80 درصد مشارکت را تجربه کرده بودکاهش چشمگیری را نشان می دهد.حضور مردم در دور انتخابات کنونی زیاست جمهوری فرانسه کمترین مشارکت را از سال 1969 تا کنون به خود دیده است.

ماکرون در نخستین اظهارات پس از اعلام نتایج انتخابات در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد : از صمیم قلب از همه فرانسویان متشکر هستم .عصر جدیدی مبتنی بر امید واعتماد اغاز شده و من وظیفه دارم از همه به ویژه اقشار ضعیف حمایت وحفاظت کنم.من از فرانسه و اروپا نیز حمایت خواهم کرد و به همگان می گویم که فرانسه در جبهه نخست مبارزه با تروریسم قرار خواهد داشت .من همچنین از فرانسوا اولاند تشکر می کنم چرا که او به مدت 5 سال برای فرنسه کار کرد و زحمت کشید.

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه گفت : پیروزی ماکرون نشان داد مردم فرانسه می خواهند متحد باقی مانده و همچنان به اتحادیه اروپا پایبند بمانند.
صدر اعظم آلمان طی پیامی اعلام کرد که فرانسه همچنان در قلب اروپا باقی می ماند .پیروزی ماکرون پیروزی اروپای یکپارچه بود.

دونالد توسک رئیس پارلمان اروپا پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت وافزود ک من خرسندم که مردم فرانسه آینده ای اروپایی را انتخاب کردند.

دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: تبریک به امانوئل ماکرون برای پیروزی بزرگ امروز به عنوان رئیس جمهور بعدی فرانسه ، بسیار مشتاق همکاری با شما هستم.

اما سیاست رئیس جمهور منتخب فرانسه در قبال اتحادیه اروپا ، بیشتر با اولویت هماهنگی با دولت های اتحادیه اروپا و ناتو خواهد داشت .وی در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گفته بود که خواستار مذاکره دوباره با اتحادیه اروپا به منظور تعمیق پیوندهای این کشور با اتحادیه و تعمیق همگرایی اتحادیه اروپا از طریق پیشنهاد ایجاد بودجه و وزیر دارایی برای ناحیه پولی یورو و توسعه یک مرکز فرماندهی نظامی دائمی اروپایی می باشد.ماکرون در قبال پناهجویان و مهاجرت نیز از سیاست درهای باز حمایت می کند.

وی همچنین خواستار اصلاح اتحادیه اروپا شد ، چرا که بسیاری از اروپایی ها از وضعیت کنونی پروژه اروپایی ناراحت ونا امید هستند.در غیر این صورت خروج فرانسه از اتحادیه اروپا ممکن است رخ دهد.مردم از عملکرد اتحادیه اروپا رضایت ندارند .بنابراین وظیفه من اجرای اصلاحات عمیق و ساختاری در اتحادیه اروپا خواهد بود.

*سیاست خارجی ماکرون در خاورمیانه

رئیس جمهور منتخب فرانسه مبارزه با داعش را یکی از اولویت های فرانسه می داند وی اعتقاد دارد که به هر اندازه که امنیت دولت ها به مخاطره انداخته شود به همان اندازه داعش و سایر نیروهای افراطی رشد می کند.در مورد سوریه او معتقد است که اگر چه نباید از بشار اسد حمایت کرد اما در عین حال ، نباید برای مذاکرات صلح هم پیش شرط کناره گیری اسد را مطرح کرد.

اما در مورد تنش میان ایران و عربستان سعودی ، ماکرون اعتقاد دارد که باید توازن میان ایران و عربستان را حفظ کرد.به گفته خود وی اشتباه است اگر فرانسه مثل گذشته زیاد طرفدار عربستان سعودی باشد.وی در عین حال می گوید که این به معنای آن نیست که ما روابط خود را با ایران طوری برنامه ریزی کنیم که امنیت عربستان و رژیم صهیونیستی به مخاطره بیافتد.به عقیده وی فرانسه نباید در بازی قدرت میان دو کشور مهم منطقه مداخله کند .

فرانسه باید هم با ایران حرف بزند هم با عربستان ، وی حتی می گوید من در برابر این دو قدرت منطقه ای یک سیاست گفتگو محور را پیش خواهم گرفت.حمایت از ایران در زمینه برقراری روابط اقتصادی در سطح بین المللی و همچنین ادقام مجدد ایران در بازی های بین المللی به شرط پایبندی ایران به برجام است.از تهران مسئولیت پذیری در برابر توافق هسته ای را خواستار خواهم شد.

ماکرون خواهان شفاف سازی عربستان و قطر در حمایت مالی که در قبال گروهای تروریستی انجام می دهند خواهد شد.

 درباره روسیه نیز رئیس جمهور منتخب فرانسه سیاست منتقدانه و سختگیرانه را پیگیری خواهد کرد.ماکرون سعی می کند تا جایی که می تواند از مسکو فاصله بگیرد و به مواضع اتحادیه اروپا نزدیک شود.

وی در یکی از مصاحبه های خود گفته : به پوتیمن محکم وقاطع می گویم که آماده احیای مذاکره برای حل بحران های که روسیه در اکراین و سوریه در آن دخیل ، هستیم و بدون خصومت ورزی و بدون واگذاری هیچ امتیازی ، در دفاع از ارزش های فرانسه هوشیار خواهیم بود.

نگرش رئیس جمهور منتخب فرانسه ،  نسبت به آمریکا نیز به نظر می رسد که وی بیشتر منتقد مواضع ترامپ است.مواضع انتقادی ماکرون بیشتر به این وابسته است که تا چه اندازه ترامپ به مواضع ضد اروپایی خود جامه عمل خواهد پوشاند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار