کد خبر: ۱۳۰۴۳
تاریخ انتشار:۲۳:۲۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
عصر دنا: انتخاب موضوع سیاسی و امنیتی برای آخرین روز مناظرات نیز می تواند کمک دیگری در این راستا به روحانی باشد. تجربه نشان داده است که موضوعات سیاسی به علت گستردگی و مبهم بودن موضوعات می تواند باعث شود تا روحانی با ارائه پاسخ هایhttp://asrdena.ir/admin/modules/home/index.phpی کلی و گنگ از زیر بار افکار عمومی خود را نجات دهد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): به گفته احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات، «قرار است اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بعد از ظهر جمعه همین هفته به مدت سه ساعت با حضور شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی برگزار شود». همچنین بر اساس آنچه که منتشر شده است، موضوع سیاسی-امنیتی به عنوان آخرین قسمت از مناظرات انتخاب شده است.

 

چینش مناظرات به این شکل به نفع کیست؟

این ترکیب چینش به شکلی است که موضوعات اقتصادی که مهمترین دغدغه این روزها است و مناظرات انتخاباتی می تواند بهترین نقش را در شناخت کامل جامعه از ضعف های موجود و برنامه های نامزدها ایفا کند، به کلی به حاشیه رود چرا که تنور انتخابات هنوز داغ نشده است و توجه مخاطبین به اولین مناظره به مراتب کمتر از آخرین بخش از مناظرات است.

 

اگرچه کمیته نظارت بر تبلیغات انتخاباتی نتوانست برنامه مناظره ها را لغو کند و حتی در برابر اعتراض ها نسبت به پخش ضبطی مناظره ها هم عقب نشینی کرد، اما این بار با این ترکیب می تواند روحانی را از قضاوت شدن در معرض بیشتری از عموم مردم  دور نگه دارد.

 

محوریت اقتصاد به عنوان موضوع اولین مرحله از مناظرات انتخاباتی با توجه به فاصله زمانی بیشتری که نسبت به زمان برگزاری انتخابات دارد ، طبیعتا از مخاطب کمتری برخوردار است. 

 

نظرسنجی ها و آمار منتشر شده از میزان مخاطب مناظرهای انتخاباتی سال 1392 بیانگر آن است که مناظره های تلویزیونی به تدریج مخاطب بیشتری پیدا کردند به گونه ای که مناظره سوم بیشترین مخاطب را داشته است.

 

این درحالی است دولت روحانی نشان داده است که در چهار سال گذشته ضعیف ترین کارنامه را در بخش اقتصادی از خود برجای گذاشته است. کارنامه ای که باعث شده است وضعیت بازار و شاخص های معیشت نسبت به چهار سال قبل با کاهش جدی مواجه باشد و این اقدام می تواند روحانی را در برابر حجم زیادی از سوالات جامعه و نامزدهای انتخاباتی کمک نماید.

 

البته تاکید کارشناسان بر ضرورت پخش مناظره اقتصادی در پرمخاطب ترین برنامه تبلیغات یعنی سومین مناظره انتخاباتی می تواند مورد استقبال مقامات دولتی نیز قرار بگیرد چرا که به گفته مقامات دولتی و رسانه های وابسته به آنان عملکرد اقتصادی روحانی در 4 سال گذشته بسیار درخشان (!) بوده بنابراین اگر مقامات دولتی در بیان ادعای خود صادق باشند،تبیین این عملکرد درخشان در پربیننده ترین مناظره به نفع آنان نیز می باشد . 

 

هر چند روحانی در سایر موضوعات همانند سیاست خارجی ، فرهنگ و هنر ، مسائل اجتماعی و... نیز کارنامه ضعیفی دارد که برجام تنها یک نمونه از موضوعات به ظاهر غیراقتصادی می باشد با این حال مشی آقای روحانی در نشست های خبری و گفتگوهای تلویزیونی بیانگر آن است که وی با عوام فریبی و پاسخ هایی کلی و گنگ از پاسخگویی به افکار عمومی فرار می کند. 

 

به نظر می رسد بهترین اقدام کمیته نظارت برتبلیغات انتخاباتی این بود که همانند قرعه کشی برای برنامه های نامزدها، در خصوص موضوعات مناظرات نیز از قرعه استفاده می کرد. این اقدام می تواند شبهه دخالت مجدد دولتی ها در برنامه های صداوسیما را تقلیل دهد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.