کد خبر: ۱۳۰۰۱
تاریخ انتشار:۰۰:۰۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
عصر دنا: بسیاری از کارگردانان نامی سینمای ایران نام خود را در «سینمای انتخابات ریاست جمهوری» ماندگار کردند و برای این کاندیدا فیلم ساختند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): از آنجا که انتخابات به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاسی مسالمت‌آمیز برای اداره کشورها در جهان امروز  شناخته شده است و مشارکت مردم در امور کشور سرلوحه آن قراردارد. بنابراین انتخابات یکی از روندهای مستمر در کشور است که همواره سیاستمداران برای کسب کرسی آن در تلاشند و همواره سعی می‌کنند تا برای تاثیرگذاری برفرآیند مشارکت مردم در امر انتخابات، تبلیغات و معرفی بهتری را از بلندگوهای مختلف داخلی صورت دهند تا مردم را تشویق به شرکت کردن در تعیین سرنوشت خود فرا بخوانند.

چیزی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بیش از پیش مشهود می‌شود و برای آن از ترفندهای هنری نیز استفاده می‌کنند، ساخت فیلمهای تبلیغاتی توسط چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری است که در چند سال اخیر به خوبی در میان هنرمندان و مردم جای خود را باز کرده است.

در انتخابات سال 84 رخشان بنی‌اعتماد فیلم تبلیغاتی مصطفی معین، کمال تبریزی فیلم انتخاباتی آیت الله هاشمی‌رفسنجانی، مهدی فخیم زاده فیلم انتخاباتی علی لاریجانی را ساختند و رسول ملاقلی‌پور برای محسن رضایی، بهروز افخمی برای مهدی کروبی، جواد شمقدری برای محمود احمدی‌نژاد و محرم زینال زاده برای محسن مهرعلیزاده فیلم تبلیغاتی ساختند.

انتخابات سال 88 را پررنگ‌ترین حضور سطح اول سینمای ایران در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری دانست و این چهره‌ها تلاش کردند تا علاوه بر حمایت‌ها و حضور در ستادهای انتخاباتی کاندیدای مورد نظر، ساخت فیلم‌های تبلیغی کاندیدای انتخابات پرشور سال 88 را رقم بزنند و سینما را عملا به صورت مستقیم وارد انتخابات کنند.

در ادامه ساخت فیلم های تبلیغاتی برای کاندیداهای ریاست جمهوری در سال 88 مجید مجیدی و احمدرضا درویش برای میرحسین موسوی فیلم ساختند و علی معلم و بهروز افخمی برای تبلیغ مهدی کروبی به ساخت فیلم روی آوردند. جواد شمقدری فیلمی برای محمود احمدی‌نژاد ساخت و محمدعلی فارسی فیلم تبلیغاتی محسن رضایی را تدارک دید.

جواد شمقدری، مجید مجیدی، جمال شورجه، سعید ابوطالب، بیژن میرباقری، ضیاءالدین دری و بهروز افخمی نام‌های آشنای سینمای ایران کارگردانی فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری دوره‌های گذشته را در دست داشتند و در تولید این فیلم‌های مستند نیز موفق ظاهر شده بودند.

سینماگران بزرگ دیگری مثل احمدرضا درویش، رسول صدرعاملی، بیژن میرباقری و مرحوم رسول ملاقلی‌پور هم سابقه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم در کارنامه کاری‌شان دارند تا به این ترتیب مشخص شود که رقابت در ساخت "سینمایی انتخابات ریاست جمهوری" در ایران در همه این سالها در سطح اول سینمای ایران پیگیری می‌شود.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز حسین دهباشی فیلم حسن روحانی، حسین شمقدری برای سعید جلیلی، سیدمحمود رضوی سرپرست تبلیغات قالیباف بود و بهروز شعیبی فیلم را کارگردانی کرد و محمدحسین لطیفی برای علی اکبر ولایتی، مجید برزگر برای محمدرضا عارف،‌ جلال عطارزاده برای محمد غرضی و اسماعیل فلاح پور برای محسن رضایی فیلم انتخاباتی ساختند تا به این صورت کارنامه کارگردانان سینمای ایران در پایان سال 92 در ساخت فیلمهای انتخاباتی بسته شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.