کد خبر: ۱۲۹۳۷
تاریخ انتشار:۲۲:۴۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
عصر دنا: رئیس جمهور گفت در مراسم رژه روز ارتش گفت: دولت به لحاظ تجهیزات راهبردی نیروهای مسلح در سه سال و نیم اخیر به اندازه ۱۰ سال گذشته آن گام برداشته است،
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: روز مبارک ارتش جمهوری اسلامی ایران را به همه پرسنل ارتش، امیران، افسران، درجه داران، کارمندان، خانواده گرامی آنها، خانواده های ایثارگران ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و بسیج قهرمان و به ویژه فرماندهی معظم کل قوا تبریک و تهنیت می گویم.

 

وی افزود: روز ارتش به معنای یادآوری ایثار و فداکاری دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس و پاسداری آنها از مرز و بوم این کشور در قریب به ۳۰ سال بعد از دوران دفاع مقدس است.

 

روحانی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره بعد از انقلاب اسلامی در تاریخ ایران، جهان و منطقه ما با نیکی و عظمت یاد می شود. برخی از ارتش های دنیا نام شان یادآور دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، نسل کشی، حمایت از تروریست، کودتا، بی اعتنایی به نظرات ملت و قانون است اما ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور نظم، انضباط، ایمان و دفاع مشروع از سرزمین مقدس ایران و حرکت در چارچوب قانون، منافع و مصالح ملی است.

 

رئیس جمهور گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران آزمون خود را در هشت سال دفاع مقدس پس داد.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ عملیات بزرگی را در دفاع‌مقدس نمی‌بینید، مگر آنگه قبل از عملیات، پرواز RF۴ را در آن منطقه شاهد بودیم و با تحلیل عکس‌های این نوع هواپیما بود که طراحی نظامی و عملیاتی را تکمیل می‌کردیم.

 

رئیس جمهور افزود: هیچ عملیات بزرگی در ۸ سال دفاع مقدس نمی‌یابید که از حرکت پرواز نیروی هوایی ارتش برای رساندن مهمات و سلاح از مناطق دوردست بی‌نیاز بوده باشد

 

وی افزود: هیچ عملیاتی در دفاع‌مقدس نبود مگر آنکه پشتیبانی هواپیماهای نیروی هوایی، توپخانه نیروی زمینی و هوانیروز را در کنار رزمندگان ما مشاهده می‌کردند. هیچ عملیاتی در دفاع‌مقدس را نمی‌بینید مگر آنکه وحدت ارتش، سپاه و بسیج و نیروی انتظامی را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنید.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران با فداکاری و ایثار، به وظایف خود در قانون اساسی به خوبی عمل کرد، گفت: طبق قانون اساسی، ارتش جمهوری اسلامی ایران پاسداری از استقلال کشور، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد. حفظ نظام، حراست از تمامیت ارضی ایران عزیز و استقلال کشور به صراحت قانون اساسی بر دوش ارتش است.

 

روحانی تصریح کرد: امروز در مقایسه با دوران دفاع‌مقدس، نیروی زمینی ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی و پدافند هوایی در کنار سپاه پاسداران قدرتمند، بسیج دلاور و نیروی انتظامی، قدرت نظامی هوشمند ما با دوران هشت ساله دفاع‌مقدس قابل مقایسه نیست.

 

وی اظهار داشت: روزی نمی‌گذرد مگر اینکه ابتکار نیروهای مسلح ما و صنعت دفاعی ما را در میدان جدید، با شرایطی جدید، با تجهیزاتی نو و با ابتکاراتی جدید، ما را قدرتمندتر از روز گذشته می‌سازند.

 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت یازدهم مفتخر است که از روز اول یکی از اهداف بلندش، تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بوده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که در دولت یازدهم بودجه بنیه دفاعی در این دولت نسبت به آغاز آن، ۴۵ درصد رشد داشته است و این بدان معنا است که در شرایط سخت اقتصادی کشور، اهتمام دولت به تقویت هر چه بیشتر نیروهای مسلح بوده است.

 

روحانی ادامه داد: دولت یازدهم افتخار دارد که بعد از فراز و نشیب سال‌ها، یکی از تجهیزات مهم دفاع هوایی کشور را در این دوران به داخل کشور و در اختیار نیروهای مسلح ما قرار داد.

 

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دولت یازدهم افتخار دارد که به لحاظ تجهیزات راهبردی نیروهای مسلح در سه سال و نیم اخیر به اندازه ۱۰ سال گذشته آن گام برداشته است، گفت: امروز آمادگی نیروهای مسلح ما از هر زمان دیگری بیشتر است. نیروهای مسلح ما تهدیدی برای دیگران نخواهند بود.

 

وی افزود: نخستین گام نیروهای مسلح ما، تشویق به برخورد نظامی با هیچ کشور دیگری نیست. حرکت ما دوری از برخوردها و تنش‌هاست اما در عین حال همواره باید هوشیاری خود را در برابر توطئه‌ دیگران حفظ کنیم و قدرت بازدارندگی خود را روز به روز افزایش دهیم.

 

روحانی ادامه داد: همسایگان ما می‌توانند مطمئن باشند که نیروهای مسلح به عنوان دفاع از قدرت کل منطقه مهم و حساس خاورمیانه هستند.

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشورهای دیگر می‌توانند به نیروهای مسلح ما اطمینان داشته باشند که قدرت دفاعی کشور ما، قدرت تدافعی و بازدارنده است و تهاجمی نیست.

 

وی اضافه کرد: در عین حال نشان داده‌ایم که در برابر تجاوز متجاوزین تا چه حد سخت و قاطعانه از ملت و کشورمان دفاع خواهیم کرد. ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح ما دارای ویژگی‌هایی هستند که در کمتر کشوری سراغ آن را داریم.

 

روحانی ادامه داد: اولین ویژگی آن، ایمان و انگیزه الهی است که در قلوب نیروهای مسلح ما و از جمله پرسنل فداکار ارتش ما همواره این نیرو را برای ایثار، جانبازی و فداکاری نشان داده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ قدرت و تجهیزاتی جای ایمان و انگیزه نیروهای مسلح را نمی‌گیرد، گفت: دومین ویژگی نیروهای مسلح ما ارتباط آنها با ملت است. ملت در کنار نیروهای مسلح هستند و این نیروها در کنار ملت بزرگ ما حضور دارند.

 

وی تأکید کرد: هر کجا منافع ملی وجود دارد، نیروهای مسلح ما در خط مقدم منافع ملی و حراست از آن حضور دارند. هر کجا که ملت ما سختی و رنج ببیند، نیروهای مسلح ما در کنار مردم خواهند بود.

 

روحانی گفت: هر کجا که آلام طبیعی و مشکلات طبیعی باشد، نیروهای مسلح در کنار مردم حضور خواهند داشت؛ این ارتباط وسیع میان نیروهای مسلح و ملت، یکی از ویژگی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به داشتن فرماندهی کل قوا به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های نیروهای مسلح تصریح کرد: این فرماندهی از اسلام، فقه، ولایت، عقل و اعتدال نشأت می‌گیرد. این فرماندهی چنین شان و مرتبه ای را از طریق جایگاه دینی و قانونی به دست آورده‌اند.

 

وی افزود: عشق، اعتماد و احساس تکلیف شرعی نیروهای مسلح در برابر فرماندهی کل قوا یکی از ویژگی‌های ممتاز نیروهای مسلح ما است.

 

روحانی با اشاره به توصیه و وصیت امام راحل و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دوری نیروهای مسلح از بازی‌های سیاسی، گفت: هر مقدار که نیروهای مسلح ما طبق تأکید امام راحل از سیاست و سیاست‌بازی دورتر باشند، آن نیروی مسلح قدرتمندتر و ملت در کنار آن خواهد بود.

 

رئیس‌جمهور گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای مسلح در طول ۳۰ سال پس از دفاع‌مقدس به این وصیت امام (ره) و تأکید مقام معظم رهبری عمل کرده‌اند و این برای ما بسیار مهم است.

 

روحانی ادامه داد: گرچه نیروهای مسلح و از جمله ارتش طبق اصل ۱۴۷ قانون اساسی در زمان صلح باید در زمینه‌های امدادی، آموزشی و جهاد سازندگی به شرط لطمه وارد نشدن به قدرت دفاعی‌شان، به دولت کمک کنند، اما در عین حال ورود این نیروها در وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند آنها را از هدف‌های بلند دور کند.

 

وی تصریح کرد: وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند افکار فرماندهان و نیروهای مسلح را از وظیفه اصلی خود دور کند. ما امیدوار هستیم که با اجرای دستورات دینی و فرماندهی کل قوا، هر روز شاهد وحدت و اتحاد در نیروهای مسلح باشیم و در همه جا مردم می‌توانند از نیروهای مسلح احساس امنیت و آرامش کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.