کد خبر: ۱۲۹۰۴
تاریخ انتشار:۲۲:۲۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
عصر دنا: با آن‌که وزیر راه سال ۹۲ در اظهاراتی پُرطمطراق از خانه‌دار شدن ۳ ساله مردم با پس‌انداز ۳۰ میلیون تومانی خبر داده بود که پس از گذشت ۴ سال صاحبخانه شدن مردم با طرح آخوندی تبدیل به رویا شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): به نقل از تسنیم؛ وزیر راه و شهرسازی در یکصدو نوزدهمین روز از عمر دولت تدبیر و امید به برنامه زنده "نگاه یک" رفت تا علاوه بر ارائه عملکرد ۴ ماه وزارتخانه متبوعش از برنامه‌هایش برای حوزه‌های راه و مسکن بگوید.

عباس آخوندی با بیان این که مسئله ای که در ۱۰۰ روز فعالیت دولت یازدهم با آن مواجه بودیم یک سری برگشت های بنیادی از برنامه های اجرا شده در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی است، گفته بود: در ۸ سال گذشته کسی نگفت اگر می خواهید خانه دار شوید باید پس انداز کنید. در حال حاضر دوستان در حال تهیه طرح صندوق های پس انداز مسکن هستند که در قالب آنها در مدت ۳ تا ۵ سال مردم می توانند با پس انداز ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان خانه‌دار شوند.

وی از راه‌اندازی صندوق های املاک و مستغلات نیز خبر داد و درباره اخذ مالیات از خانه های خالی افزود: حتما باید در اولین خرید خانه مالیات های به شدت کاهش یافته و در حد صفر باشد، اما در خریدهای دوم، شوم، چهارم و... باید مالیات ها افزایش یابد.

یکی از وعده‌های بعدی وزیر راه وشهرسازی شکستن انحصار بانک "ورشکسته" مسکن در پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن بود. اما در چهار سال سپری شده از عمر دولت یازدهم این انحصار شکسته نشده که مسئولان و دست‌اندرکاران این بخش یکی از دلایل آنرا عدم علاقه سایر بانک‌ها به این نوع تسهیلات اعلام می‌کنند.

خردادماه سال ۹۴ طی مراسمی با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به صورت رسمی افتتاح شد. از آن تاریخ تا ۲۸ اسفندماه گذشته به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند. این تسهیلات برای خانه‌اولی‌هاست و فرض را بر این می‌گیریم که زوج‌های جوان ۱۶۰ میلیون تومان پس از یکسال تسهیلات دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حدود ۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان است. از این رو با وام ۱۶۰ میلیون تومانی می‌توان کمی بیش از ۳۵ متر خانه خرید. جدا از متراژ ناامیدکننده طرح وزیر راه و شهرسازی، اگر خانه‌اولی‌ها بخواهند تسهیلات (با نرخ سود ۹.۵ درصدی) را سه ساله (۳۶ ماهه) بازپرداخت کنند باید ماهانه ۵ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان قسط بدهند.

در دوره ۵ ساله یعنی ۶۰ ماهه زوج‌های جوان باید ماهانه ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند. با توجه به اقساط بالای وام مسکن و درآمد زوج‌های جوان به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که اکثر خانه اولی‌ها توانایی پرداخت چنین اقساطی را ندارند. در واقع خانه‌دار شدن مردم با طرح صندوق پس‌انداز مسکن مورد نظر وزیر راه و شهرسازی چیزی شبیه یک رویاست.
 
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار