کد خبر: ۱۲۷۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار:۱۴:۴۷ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۶
بوی زمین خواری در شهرستان بویراحمد به مشام رسید
عصر دنا: بعد از اخطار رئیس دستگاه قضاء استان کهگیلویه وبویراحمد در مورد زمین خواری توسط سوداگران زمین خوار در فصل بهار دیده می شود که برخی از منفعت طلبان مبادرت به شخم زدن و غصب مراتع ملی و طبیعی در اطراف شهرستان بویراحمد کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): دشت بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در یک پهنه حاصلخیز و کوهستانی و داشتن خاک غنی همیشه از دیر باز ،دشتی بسیار بالقوه برای زیر کشت قرار گرفتن محصولات کشاورزی بوده است.

بعد از یکجا نشینی عشایر و بخشیدن زمین به مردم و ملی شدن جنگلها ، مردم به دلیل داشتن وُردهای قدیمی خود در مناطق عشایری، زمین های بایر خود را که اغلب حاصلخیز نیز بودند به زیر کشت برند و کاری به منابع طبیعی و قطع بی رویه درختانی همچون بلوط نداشتند و با تفکرات خود از این میراث گرانبها حفاظت می کردند.

اما امروز با صنعتی شدن صنعت کشاورزی و باغداری و زیاد شدن قشر جمعیت آن هم در منطقه بویراحمد، برخی سوداگران زمین خواری به فکر این افتاده اند تا با غصب و یا شخم زدن برخی مراتع ملی در مناطق حاصلیخیز این دشت بزرگ، برخی از این  از زمین ها را که تا سالیان دور مناطقی بکر و دست نخورده بوده را به نام خود زده و آن را به عنوان جزء دارایی های خود به یغما ببرند.

چند سالی وضعیت وخیم و بغرنج زمین خواری در استان کهگیلویه وبویراحمد و بیشتر شهرستان یویراحمد زبان زد خاص و عام بوده و باعث برخورد شدید دستگاه قضاء شده است.

شخم زدن تپه ماهواره اطراف یاسوج از روستای مختار تا راه همالی و نقاره خانه گرفته تا دهنو و دیگر روستاهای اطراف شهرستان بویراحمد در چند سال اخیر  مورد هجوم این منفعت طلبان قرار گرفته که به غیر از بین بردن خاک حاصلخیز این مناطق ، این دشت  های زیبا رنگی دگرگون گرفته اند.

این موضوع بحرانی در چند سال اخیر در دشت بویراحمد حتی فراتر از آن چیزی شده که برخی فکر می کردند و حتی در قبرستان ها جای خود را به پدیده شوم زمین خواری نیز داده است.

 بستر رودخانه ها از گزند زمین خواران هم در امان نماند

حریم  زیبا و دلنشین روخانه های بویراحمد و دنا از اعم از رودخانه بشار، مهریان، خرسان تا رودخانه نقاره خانه امروز از گزند زمین خواران در امان نمانده و این رودهای خروشان و زیبا به مکانی برای جولان زمین خواران بدل شده است.

به عنوان مثال کاشت درخت در حاشیه رودخانه بشار و مهریان، ایجاد زمین های کشاورزی در بستر این رودخانه که حتی برخی از مسئولان را به واکنش در این زمینه نگه داشته است یکی از موضوعاتی است که امروز پایتخت طبیعت با آن دست و پنجه نرم می کند.

رئیس کل دادگستری استان در آخرین جلسه پیشگیری از جرایم در سال 95 با هشدار به پدیده شوم زمین خواری در فصل بهار آن هم در شهرستان بویراحمد گفت: متأسفانه امروز مناطق مستعد و زیبایی همچپون تنگه زیبای مهریان و بستر رودخانه آن از گزند این موضوع در امان نیست.

حجت الاسلام مزارعی با بیان اینکه دستگاه قضاء با جدیت در برابر سوداگران زمین خواری خواهد ایستاد، بیان کرد: دستگاه قضاء با افراد و اشخاصی که مبادرت به غصب بیت المال و از بین بردن منابع ملی می کنند به شدت برخورد خواهد کرد.

کم کاری مسئولان با پدیده زمین خواری در کهگلویه وبویراحمد

همچنین سید حسین کاظمی رئیس دفتر حوزه فنی استاندار با انتقاد از کم کاری برخی مسئولان در برخورد با پدیده شوم زمین خواری گفت: اگر مسئولان کار خودشان را به نحو احسن انجام دهند نیاز به جلسه و برخورد با مردم نیست.

وی با بیان اینکه اگر بگویم یاسوج مدینه فاضله است اغراق کرده ایم، گفت:امروز شهر یاسوج به مکانی برای جولان زمین خواران تبدیل شده که این موضوع می تواند در آینده به توسعه این شهر آسیب جدی وارد کند.

 رئیس دفتر حوزه فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد به زمین خواریهای متعدد در بستر رودخانه بشار نیز اشاره داشت و افزود:حاشیه رود بشار تا پل مختار برخی اقدام به کاشت گندم کرده‌اند واکنون که آب این رودخانه کاهش پیدا کرده چطور این مسئله را همه مشاهده می‌کنند ولی مسئولان امور آب هیچ توجهی به آن ندارند؟!

لازم به ذکر است در چند سال اخیر پدیده شوم زمین خواری در شهرستان بویراحمد و بویژه شهر یاسوج بیش از حد انتظار بوده به گونه ای که سوداگران زمین خواری با شخم کردن منابع ملی و ایجاد تفرجگاههای در این مناطق شروع به کسب سود و منفعت کرده اند.

منبع:بویرخبر

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
انصاف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
اخه من همیشه این جلسه ها را می شنوم که برگزار شده و مطالب های خوبی هم گفته شده ولی همه چیز داره بیشتر نابود میشه رودخانه، درختان بلوط، درختان چنار و همه طبیعت توی این جلسه ها بفرمایید این قانون ها برای کی هست برای همه مردم یا فقط اونهایی که پارتی و پول ندارند رشوه دهند. اخه به اون پرونده هایی که توی منابع طبیعی و امور اراضی و ارگان های وابسته به ان هست هم یه سری بزنید تا ببینید کی ها جریمه شدنه کی ها به بهانه و نامهای مختلف از منابع طبیعی زیر سبیلی زمین گرفتنه کدام مدیر و یا شهردار هکتارها جنگل را نابود کرده به بهانه طرح های مختلف.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
حتما مسئولین همراه هستند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.