تاریخ انتشار:۰۹:۴۷ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۶
مالک ربانی
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): متاسفانه سكان برخي از ادارات و نهادها ،بدست افراد فاقد تخصص و تعهد افتاده است كه همين امر سبب ايجاد نگرشي منفي نسبت به مسئولين شده است و فضاي بي اعتمادي بر جامعه حاكم...

در بحث چهره چروكيده و خسته شهر دهدشت عوامل بسياري موثر بوده است تا جاييكه عدم توانايي مسئولين شهري در اداره امور به وضوح قابل مشاهده و مشهود است و اساسا نياز به تخصص ندارد.

متاسفانه عده اي از آقايان خارج از شوراي شهر، باعث ايجاد دوقطبي خطرناكي بين اعضا شدند و برآن هستند كه يك نهاد مدني و مردمي را تبديل به جولانگاه سياسي خود نمايند و فضا را براي به ثمر نشاندن اهداف و اغراض خود مهيا كنند.

كساني كه باني به وجود آوردن فضاي بدِ رقابت به جاي رفاقت در شوراي شهر بودند و اين نهاد مردمي و مدني را تبديل به اعضاي اقليت و اكثريت کردند، فراموش نكنند كه گزينه پيشنهادي آنها براي شهرداري، فوق ديپلم بهداشت بوده و علي رغم قصور شهردار فعلي در تكميل پروژه ها و آوردنِ نشاط به سطح شهر، ايشان حداقل چه از نظرِ سابقه اجرايي كه در شهرداري داشتند و چه از نظر رشته تحصيلي ،نسبت به گزينه پيشنهاديِ آقايان برتري داشت.

اعضاي محترم شوراي شهر در دوره چهارم متاسفانه فضايِ بي اعتمادي را به وجود آوردند كه نه تنها گريبان خود بلكه اطرافيان آنها را نيز گرفت.

ماحصل كشمكش هاي اعضاي شورا و افراد سياسي خارج از آن، پديده مهاجرت شد كه كمرِ اقتصاد در شهر را خم كرد.

افرادي كه سالها در شهر كاسب بودند و در فضاي كسب و كار خود حرف اول را ميزدند، قانع شدند به راه اندازي دكان كوچكي در شهرهاي مجاور !!!

پديده مهاجرت پايه هاي فرهنگ و امنيت جامعه را لغزان و لرزان كرد

وقتي كساني كه سال ها در شهر زندگي كردند و با روحيات شهرنشيني آشنا شدند، لاجرم مجبور به مهاجرت هستند، افرادي جايگزين انها در فضايِ شهري ميشوند، كه با هيچ يك از معيارهاي شهرنشيني آشنايي ندارند و همين امر سبب ميشود كه علاوه بر فضايِ فرهنگيِ برهنه اي كه حاكم ميشود موجب از بين رفتن امنيت و زد و خورد هاي پي در پي شود.

بنده در جايگاهِ يك شهروند و دانشجو، قصد متهم و محكوم كردنِ احدي را ندارم و سعي در ارائه راهكار در كنارِ نقد كردن را دارم.

لذا بايد ابتدا قصور و كوتاهيِ مسئولين روشن و مشكلات موجود را پذيرفته در نهايت بتوان ارائه راهكار هايِ كارامد و اجرايي، زمينه برون رفت از بن بست توسعه شهري را فراهم كنيم.
و اما در بحث ارائه راهكار :

براي برون رفت از وضعيت فعلي شهر دهدشت بايد برنامه ريزي مناسبي براي بازگرداندنِ  " جذابيت" به شهر در دستور كار قرار گيرد كه اين ايجاد جذابيت روش هايِ مختلفي در زمينه شهري دارد و تنوع آن بسيار زياد است
(شهردار نقش اصلي را در ايجاد اين جذابيت عهده دار است)
اشكال مختلف جذابيت شهري :
١_ جذابيت بصري : بيشترين مسئوليت در قبال اين نوع جذابيت را شهرداري بر عهده دارد ، كه متاسفانه يكي از عمده ضعف هايِ شهرداريِ دهدشت نيز عدم توجه يا كم توجهي به اين موضوع در طي چند سال اخير بوده است.
شايد مطرح شود كه بودجه شهرداري محدود است و يا شهرداري با كمبود بودجه و بدهي مواجه است...
در پاسخ بايد گفت :
ايجاد جذابيت الزاما به معني ،مستلزم صرف كردنِ هزينه هاي نجومي نيست، موارد بسياري ،در بابِ هزينه كرد شهرداري براي زيباسازي شهر انجام شد (همان چيزي كه از ان بعنوان جذابيت شهري نام برديم) ولي متاسفانه بخاطر غيره اصولي بودن،غيره كارشناسي بودن،غيره بومي بودن ايده در برخي موارد و ده ها دليل ديگر، نه تنها منجر به ايجاد جذابيت نشد ،كه در بين مردم صداي نارضايتي  از اجراي ان طرح ها به گوش ميرسد .
از جمله ،طرح آسياب بادي كه اخيرا در شهر نصب شده ...
علاوه بر اينكه كيفيت اجراي اين طرح مورد بحث هست، علت انتخابِ چنين طرح هايي ك تناسب چنداني با فرهنگ بومي و شرايط اقليمي شهر ندارند نيز مورد سوال ميباشد،گذشته از آنكه اجرايِ چنين طرح هايي در اين بازه زماني يعني بزنگاه انتخابات، آن هم بعد ازچند سال سكوت اجرايي شهرداري و شوراي خود علامت سوال ديگري را د ذهن ايجاد ميكند.

٢_ نوع ديگر جذابيت، جذابيت شغلي مي باشد اين نوع جذابيت را نهاد هاي مختلفي ميتوانند در ايجاد و اجراي ان سهيم باشند ولي شايد بتوان گفت كه نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي  نقش عمده تري را بر عهده دارد.
نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي  با توجه به موقعيت و نفوذي كه از نظر سياسي و اجتماعي دارد،ميتواند به جذب سرمايه گذاران از طريق معرفي فرصت ها و ظرفيت هاي شغلي موجود در شهر، انان را به سرمايه گذاري ترغيب كند.

علي ايحال با توجه به گستردگي و تخصصي بودن موضوع و همچنين طويل شدن اين مكتوبه ، مجال بازكردن بيشترِ مبحث نيست.

فلذا به عقيده بنده كليد حل همه اين مسائل در دستان مردم شريف شهر دهدشت ميباشد.
با انتخاب اگاهانه، قاطبه اين مشكلات قابل حل بوده و اگر فرهنگ انتخاب اصلح جايگزين انتخاب بد و بدتر بشود، بجاي برگزاري جلسات تخريب مسئولين، به همفكري و همكاري جهت توسعه و اباداني میرسیم.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.