کد خبر: ۱۲۶۳۴
تاریخ انتشار:۲۳:۱۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۶
مروری بر دستاوردهای ارتش در سال 95
عصر دنا: اتفاق مهم دیگری که در سال 95 افتاد آن بود که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک شناور نظامی از یکی از کشورهای اروپایی به آبهای سرزمینی ایران وارد و مهمان ارتش کشورمان شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سال 1395 یکی از سالهای پربرکت و پرتحرک برای نیروهای مسلح کشورمان بود و ارکان مختلف این نیروها، آزمون های جدی و مهمی را در عمق و مرزهای کشورمان و در عین حال، در ماموریت های مهم خارجی پشت سر گذاشتند تا آزموده تر و مقتدرتر از گذشته، منتظر اجرای فرامین فرماندهی معظم کل قوا باشند. اگرچه برخی از این اتفاقات، در ظاهر تلخ و برخی دیگر شیرین جلوه می کردند اما در نهایت، برآیند و معدل این اقدامات و راهبردها، افزایش کمی و کیفی توان دفاعی و تهاجمی کشورمان برای مقابله با تهدیدات نرم، نیمه سخت و سخت بود.

در این میان، ارتش جمهوری سالامی ایران به عنوان بازویی مطمئن و مقتدر در دفاع از ایران اسلامی، رویدادهای مختلف و متنوعی را در سال 1395 رقم زد که می توان به طور خلاصه، آنها را در محورهای زیر دسته بندی و معرفی کرد:

اولین خبر سال 95 و اعزام به سوریه

اعزام تکاوران تیپ 65 نیروی زمینی ارتش به سوریه موضوع و اتفاق جدیدی بود که در اولین روزهای سال 95 رسانه ای شد و بازتاب‌های زیادی در داخل و خارج از کشور داشت.

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، از جمله وظایف ارتش، داشتن «آمادگی جهت همکاری با سپاه پاسداران در کمک به ملل مسلمان و مستضعف غیر معارض باجهان اسلام، در دفاع از خود در برابر تهدید و تجاوز نظامی بنا به درخواست آنان و بنا به دستور» است.

البته امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش در این باره گفته بود: «ارتش در کمک‌های مستشاری به سوریه مسئولیت ندارد و سازمانی در کشور وجود دارد که این اقدامات را انجام می‌دهد. ما در ارتش با خیل عاشقان اعزام به این جبهه مواجهیم که طی آن، برخی از نیروهای داوطلب به سوریه اعزام شدند که تحت مسئولیت همان سازمان مسئول هستند و نیروهایی از تیپ 65 نیز در میان آنها هستند.»


چرا کلاه سبزهای ارتش در سوریه شهید دادند؟

جمعی از شهدای ارتش در سوریه

تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد (نوهد)، یگان زبده و کارکشته تکاوران نیروی زمینی است و نیروهای آن که به «کلاه سبزها» نیز شناخته می‌شوند، در طول دوران خدمت خود سخت‌ترین و طاقت فرساترین آموزش ها را در زمینه نبردهای چریکی، جنگ تن به تن، رهایی گروگان، عملیات های روانی، خرابکاری در پشت خطوط دشمن، چتربازی، مقابله با هواپیماربایی، حفاظت از شخصیت ها و... می بینند و این حضور می تواند در آموزش نیروهای سوری بسیار موثر باشد.

خدمت به مردم؛ از گرد و غبارهای خوزستان تا برف های شمال

کشورمان به دلیل قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی خاص و عدم تامین زیر ساخت های لازم، همواره در فصول مختلف با مشکلات متعددی مواجه می شود که در این میان، ارتش جمهوری اسلامی ایران همچون سایر یگانهای نیروهای مسلح، تلاش زیادی برای کاهش آلام مردم و رفع سریع نیازهای آنها داشت که از جمله آن کمک رسانی به مردم در حوادث سال 95 در استان‌های خوزستان، فارس و... بود.

به عنوان مثال، در استان خوزستان بیان داشت و به علت گرد و خاک و رطوبت هوا، برق بسیاری از شهرها از مدار خارج شده بود که یگان‌های مستقر نیروی زمینی ارتش در این استان تانکرهای بزرگ آب را جهت شستشوی کابل‌های برق در اختیار ستاد مدیریت بحران این استان قرار دادند . همچنین بسیاری از مردم این استان در مهمانسرا و محل‌های اقامتی یگان‌های ارتش اسکان داده شدند. نانوایی‌های این یگان‌ها نیز با پخت نان بخشی از نیازهای غذایی مردم این استان را رفع کردند. به کارگیری واحدهای آتش نشانی یگان‌های نزاجا و استقرار تانکرهای آب آشامیدنی در محلات شهرهای استان خوزستان از دیگر اقدامات این نیرو در استان خوزستان بود.
 
وقوع سیل در برخی از استان‌های جنوبی از دیگر اتفاقات تلخ سال 95 بود که در استان فارس که شاهد بیشترین بارش باران بودیم، یگان‌های مستقر نیروی زمینی ارتش از جمله تیپ 55 هوابرد، مرکز زرهی شیراز و تیپ 37 زرهی شیراز به حالت آماده باش درآمدند و با اعلام نیاز ستاد مدیریت بحران این استان، این یگان‌ها با تمامی تجهیزات و امکانات خود وارد عمل شدند و به کمک رسانی به مردم پرداختند.
 
در عین حال، با توجه به بارش برف و کولاک در استان‌های شمالی و غربی کشور در برخی ماههای سرد سال گذشته، نیروهای ارتش وارد عمل شدند و به طور مثال در جاده فیروزکوه که تعدادی از خودروها در بهمن گرفتار شده بودند، خودروهای با تناژ بالای نیروی زمینی ارتش به رهاسازی این خودروها از بهمن کردند. در غرب کشور نیز خودروهای شنی دار نیروی زمینی ارتش اقدام به رهاسازی خودروها و کمک به مردم در راه مانده کردند.
 
حضور موثر و به موقع ارتش در حادثه پلاسکو

حادثه پلاسکو در اوایل زمستان سال 95، فضای عمومی کشور را به‌نوعی به تسخیر خود درآورد؛ حادثه‌ای که در عین تلخی های فراوان، جلوه دیگری از همدلی و همراهی مردم و مسئولان را به نمایش گذاشت.

این حادثه دارای ابعاد گوناگونی بود؛ از حضور عیان و آشکار مأموران جان‌برکف آتش‌نشانی برای مهار آتش و آواربرداری تا حضور پنهان و کمتر مورد توجه قرار گرفته اما مؤثر نیروهایی در ابتدای فروریختن ساختمان پلاسکو؛ نیروهایی که شاید اگر حضور پیدا نمی‌کردند، شوک فروریختن ساختمان، ساعات بیشتری به طول می‌انجامید. این حضور مربوط به نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌شود، نیروهایی که امروز دیگر ثابت‌ شده است که وظیفه خود را تنها محدود به حفظ و حراست از مرزهای کشور نکرده‌اند و هر جایی که حادثه و بلایای طبیعی به وقوع بپیوندد یا زودتر یا حداقل همراه با سایران در صحنه حاضر می‌شوند.

کمک به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان در مناطق مختلف که آخرین آن مربوط به سیل سیستان و بلوچستان می‌شود و کمک به مردم گرفتار در برف و کولاک همچون آنچه در کرمانشاه شاهد بودیم، تنها بخشی از حضور به‌موقع و مؤثر ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوادث و بلایای طبیعی بود. حضور به‌موقع نیروهای ارتش در زمانی که بسیاری در شوک فروریختن ساختمان پلاسکو بودند سبب شد زمینه برای تأمین امنیت و پاک‌سازی محیط فراهم شود.
دستاوردهای متنوع ارتش در زمینه تجهیزات دفاعی

اولین سری از دستاوردهای جدید دفاعی نزاجا در سال 95 در آستانه 29 فروردین سال که روز ارتش نامگذاری شده است، با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش رونمایی و در اختیار یگان های تابعه این نیرو قرار گرفت.

تانک‌های بهینه سازی شده «چیفتن»، انواع خودروهای سبک، نیمه‌سبک و نیمه‌سنگین و همچنین خودروهای تانک‌بر، سلاح تک‌تیرانداز کالیبر 7.62 که دوربین‌های دید در شب و دید در روز بر روی آن نصب شده، بخشی از دستاوردهای دفاعی نزاجا بود که در این مراسم رونمایی شد.

دستاوردهای جدید نزاجا رونمایی شد

علاوه بر این سامانه پدافند هوایی "بهمن" با کالیبر 57 میلیمتری  که در گذشته بر روی نفربرهای شنی‌دار نصب شده بود و امروز این سامانه به‌صورت خودکششی در آمده و به رادارهای "باند ایکس" مجهز شده و قابلیت شبکه شدن را داراست؛ یکی دیگر از دستاوردهای بود که در اختیار یگان های تابعه قرار گرفت.  خودروی تاکتیکی 6*6 "کیان" که کاملا بومی بوده و توسط جهاد و خوکفایی نزاجا از صفر تا صد آن ساخته شده و قابلیت حمل توپ‌های کششی و خودکششی را دارد و خودروی تجسسی (ان آر بی سی شهرام) که همچون یک آزمایشگاه متحرک در صحنه رزم عمل می کند، نیز بخش دیگری از توانمندی های متخصصان کشورمان بود که در آ تاریخ برای اولین بار به نمایش در آمد.
عملیاتی شدن تانک فلاق 

رزمایش بیت‌المقدس 28 که خردادماه سال 95 برگزار شد، دیگر محلی بود که برخی دستاوردهای جدید ارتش رونمایی شدند. در این رزمایش برای نخستین بار تانک فلّاق و گلوله‌های اعلامیه‌ریز توپخانه که جهت عملیات روانی علیه نفرات دشمن کاربرد دارد، مورد استفاده قرار گرفتند.
 
از عملیاتی شدن تانک فلاق در رزمایش نزاجا تا رونمایی از پهپاد سیراف


رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش درباره تانک فلاق گفته بود: این تانک مجهز به اتوماسیون استابلایزر، دوشکا و سلاح 12.7 است؛ که توسط یک خدمه قابلیت هدف گیری و تیراندازی را دارد. به گفته امیر زواره‌ای این تانک فوق سبک از چالاکی و نسبت توان به وزن فوق‌العاده‌ای برخوردار است و قابلیت این را دارد که در مناطق ذوعارضه با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

پهپاد سیراف هم رونمایی شد

همچنین در ادامه مرحله سوم رزمایش بیت‌المقدس 28، پهپاد اتو پایلوت «سیراف» با برد بیش از یک‌صد کیلومتر و یک ساعت مداومت پروازی در حضور امیر سرتیپ پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. پهپاد سیراف که قادر به تصویربرداری و ارسال آن‌لاین تصاویر به پست فرماندهی است، توسط متخصصان دانشکده پدافند مرکز آموزش توپخانه نزاجا ساخته شده است.

سیراف
پهپاد سیراف
 
حضور این پهپاد کمک بسیار بزرگی به یگان‌های توپخانه ای نزاجا خواهد کرد. برد 100 کیلومتری این پهپاد تمام توپ‌ها و راکت‌اندازهای نزاجا را پوشش داده و به توپچی‌های نزاجا دیدی از بالا و به صورت زنده از میدان نبرد خواهد داد.
رونمایی از سامانه مهم نداجا

در نهم آذرماه، نیروی دریایی ارتش نیز برخی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت که مهمترین آنها پروژه رادار سپر دریا بود که با دستور جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جاسک عملیاتی شد.

این سامانه با برد بیش از 200 کیلومتر مجهز به سیستم تشخیص اهداف متحرک و انواع سامانه‌های ضد جنگ الکترونیک است که می‌توان از آن در رصد تحرکات اهداف هوایی منطقه و جنگنده‌های خودی و بیگانه در شعاع بیش از 200 کیلومتر از سواحل مکران استفاده کرد.

دراگانوف‌های ارتش پس از سه دهه لباس رزم شبانه پوشیدند

در جریان رونمایی از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش در اوایل سال 95، تعدادی از سلاح‌های تک تیرانداز جدید نیز به رزمندگان ارتش تحویل شد که دارای تفاوت‌های مهمی به نسب مدل اولیه سلاح که در دوران جنگ تحمیلی به دست نیروهای ایرانی افتاد، بودند. سلاح تک تیرانداز مورد نظر اسلحه دراگانوف ساخت شوروی سابق با کایبر 7.62 میلی است.

نصب دوربین حرارتی بخش اول ارتقاء به حساب می‌آید و کمک می‌کند تا نیروهای نزاجا در تمامی شرایط آب هوایی و هم در شب و روز بتوانند با اهداف مختلف درگیر شوند؛ موضوع مهمی که تا پیش از این نمونه از این دوربین بر روی دراگانوف‌های نزاجا، رسما دیده نشده بود.
 
تک تیرانداز

دراگانوف نزاجا مجهز به دوربین حرارتی

نکته بعدی نصب ریل بر روی دراگانوف‌های نزاجا بود. این ریل‌ها که امروزه به نوعی روی اکثر سلاح‌های انفرادی در دنیا نصب می‌شود این قابلیت را به کاربر سلاح می‌دهد که به سرعت اقدام به نصب سیستم‌های اپتیکی مختلف بر روی سلاح کند. تا پیش از این نصب دوربین بر روی سلاحی مثل دراگانوف (یا همان سیمینوف) امری بسیار زمان بر بود که این اتلاف وقت در میدان نبرد می‌تواند مرگبار باشد یا حداقل کارآیی و سرعت عمل نیروها را در مقابله با دشمن چابک، بسیار کاهش می‌دهد.

  رزمایش های زمینی، هوایی و دریایی ارتش در سال 95

از روزهای اول خرداد ماه سال 95، رزمایش بیت المقدس 28 نیروی زمینی ارتش در منطقه کویرکاشان آغاز شد و در مرحله اول آن 8 فروند راکت نازعات N10 ،N6 و راکت فجر5 شلیک شد.

رزمایش محمد رسول الله (ص) 4 نزاجا

21 آذر ماه سال 95 هم، زمان آغاز رزمایش محمد رسول‌الله 4 نیروی زمینی ارتش به‌مدت 3 روز در مساحتی بیش از 220 هزار کیلومترمربع در جنوب شرق کشور بود.

در اولین مرحله از این رزمایش یگان های واکنش سریع از سایر نقاط کشور به منطقه عمومی رزمایش منتقل شدند.نمایش تحرک, کارآمدی و ارتقای آمادگی یگان‌ها در پاسخ به نیازهای عملیاتی و هر نوع تهدید و همچنین تمرین طرح و آموزش‌های تخصصی از امروز در مناطق از جمله اهداف این اقدام بود.

در ادامه مرحله نخست رزمایش نزاجا، عملیات اطلاعاتی شامل اشراف اطلاعاتی با استفاده از پهپادها, جنگال و نیروهای بومی و همچنین تیم‌های ویژه انجام گرفت و طرح‌های مقابله و مبارزه با تروریسم نیز توسط یگان‌هایی از نزاجا به اجرا گذاشته شد.

در همین روز, عملیات هلی‌برن در منطقه وسیعی از سواحل مکران تا عمق محورهای مواصلاتی جنوب شرق کشور توسط نیروهای ویژه تکاور نزاجا با موفقیت انجام  می‌شود، همچنین بنابر دستورات صادره از قرارگاه ولایت نزاجا, یگان‌های هوابرد, واکنش سریع, تکاور, زرهی, مهندسی, توپخانه, جنگ الکترونیک و... نیز در مناطق از پیش تعیین شده, مستقر می‌شوند. همچنین در این مرحله نیروهای تیپ 55 هوابرد شیراز توانستند در زمان تقریبی 2 ساعت خود را به محل انجام رزمایش برسانند که با توجه به بعد مسافت، زمان بسیار خوبی از خود بجا می‌گذارند.

در اولین مرحله از روز دوم رزمایش بزرگ نزاجا، دوفروند جنگنده میراژ اف 1 نیروی هوایی ارتش با پرواز در آسمان منطقه رزمایش با دقت اهداف از پیش تعیین را مورد اصابت قرار داده و منهدم می‌کنند.

در ادامه روز دوم رزمایش،‌ از سلاح تک تیر انداز "طاهر" که بدست متخصصان جهاد خودکفایی ارتش ساخته شده‌بود، رونمایی شد. علاوه بر این از دونوع سلاح تک تیرانداز دیگر به نام‌های ژ-1 و دراگونوف که بروزرسانی  وارتقا داده شده‌بودند هم رونمایی، و تمام این اسلحه‌ها عملیاتی شدند.

سلاح طاهر دارای کالیبر 7.62 م م بوده و  وزن این اسلحه اسلحه بدون دوربین و خشاب 4 کیلو و 400 گرم است. برد نهایی طاهر 1200 متر و برد موثر آن با دوربین800 متراست.

بالگردهای کبرای هوانیروز ارتش در ادامه روز دوم رزمایش، با استفاده از موشک‌های رهگیر طوفان که توسط صنایع دفاعی کشور طراحی و تولید شده‌اند، توانستند شناورهای دشمن فرضی را که قصد ورود به سواحل کشور را داشتند با موفقیت هدف قرار داده و منهدم کنند.

موشک طوفان با ایجاد تغییراتی در برد، سامانه پرتاب و برخی تغییرات دیگر، با دقت بالاتری نسبت به نمونه‌های قبلی به سوی هدف شلیک شدند. در این رزمایش همچنین، سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جدیدترین اخلال‌گر ضد پهپاد ساخت متخصصانش را رونمایی کرد.

از مهمترین قابلیت‌های این اخلال‌گر آن است که قابل حمل توسط نفر بوده و اخلال‌گر می‌تواند به محض دیدن پهپاد یا هلی‌شات عملیات جمینگ را را آغاز کرده و از طریق لاک کردن روی پرنده دشمن در هدایت آن اخلال ایجاد کند.

طرز کار این اخلال‌گر آن است که می‌تواند در هدایت هلی‌شات‌ها اخلال ایجاد کرده و در صورت لزوم آنها را سالم روی زمین بنشاند، اما در مورد پهپادها، این اخلال‌گر می‌تواند آنها را مورد جمینگ قرار داده و پس از اخلال در ارتباطشان با مرکز فرماندهی، از مسیر خود منحرف کند.

به کارگیری سامانه‌های جنگ الکترونیک و تلفیق آن‌ها با سامانه‌های ارتباطی و انتقال آنلایین اطلاعت صحنه نبرد به یگان‌های حاضر درمنزثه رزمایش از دیگر اقدامات نیروی زمینی ارتش در روز دوم رزمایش محمدرسول الله 4 بود.

نیروی زمینی ارتش در ادامه رونمایی از دستاوردهای جدید خود، پهپاد فرپاد جدیدترین پهپاد دست پرتاپ ایرانی را برای اولین بار در منطقه عمومی رزمایش به نمایش گذاشته  آن را به پرواز در آورد. این پهپاد با حدود 20 کیلومتر برد، و 45 دقیقه مقاومت پروازی توسط متخصصان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش ساخته شده است. انجام عملیات تخریبی لایه به لایه با به کارگیری زمین مسلح هوشمند که از تاکتیک‌های نوین حوزه‌ رزم زمینی و از ابتکارات متخصصان جوان جهاد خودکفایی نیروی زمینی است، نیز در روز دوم رزمایش نزاجا اجرا شد.

زمین مسلح هوشمند دارای این‌ قابلیت است که در منطقه‌ نبرد با حداقل نفرات، حداکثر تلفات انسانی و تجهیزاتی را به نیروی دشمن وارد کرده و در مدت زمان کوتاهی کلیه مناطق اشغال شده را با حجم و قدرت آتش انبوه به صورت همزمان یا مرحله به مرحله منهدم خواهد کرد.

روز  سوم و پایانی رزمایش محمدرسول الله 4 ارتش با رونمایی از دو فروند پهپاد جدید نزاجا همراه بود. یکی از این پهپادها، رزمی بوده و قادر به حمل موشک‌های هوا به سطح است که این پهپاد تحت پروژه شهید قوطاسلو طراحی و تولید شده است. پهپاد دوم نیز یک پهپاد شناسایی بوده که "عقاب" نام دارد؛ این پهپاد دارای مداومت پروازی 24 ساعته است.

در ادامه رزمایش نوبت به حضور پهپادهای انتحاری نزاجا می‌رسد و این پهپاد انتحاری پس از رصد و تحلیل منطقه توسط قرارگاه فرماندهی، ضمن شناسایی دقیق یک هدف از پیش تعیین شده، خود را به هدف رسانده و در یک عملیات انتحاری ضمن کوبیدن خود به هدف از پیش تعیین شده، آن را منهدم می‌کند.

پس از انجام عملیت توسط پهپاد انتحاری، تعداد زیادی از تانک‌های "تی 72" نیروی زمینی ارتش با پشتیبانی آتش نفربرهای "بی ام پی 2" مواضع دشمن فرضی را منهدم کردندو همزمان نیز قرارگاه پدافند هوایی با توپ‌های 23 میلیمتری عملیات پشتیبانی پدافندی از یگان‌های عملیات‌کننده را به اجرا گذاشت.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7

6 دی ماه مرحله اول رزمایش مشترک قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «مدافعان آسمان ولایت 7» در منطقه‌ای به‌ مساحت 496 هزار کیلومتر مربع در حساس‌ترین و پرترافیک‌ترین محدوده آسمان کشور  آغاز شد.

 این رزمایش، با مشارکت یگان‌های پدافند هوایی ارتش، سپاه (نیروهای هوافضای سپاه) یگان کنترل عملیاتی نداجا، توپخانه‌های ارتش و سپاه، یگان‌هایی از بسیج و نیروی انتظامی و همچنین جنگنده‌های F4 نیروی هوایی ارتش اجرا شده‌ بود.

 در نخستین مرحله از رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 7 انواع سامانه‌ها، ادوات و تجهیزات موشکی، توپخانه‌ای، راداری، شنود الکترونیکی، ارتباطی و دیده‌بانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران که در منطقه عمومی رزمایش گسترش یافته بودند، در مواضع از پیش تعیین شده استقرار یافتند و استفاده از سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات هوایی توسط پروازهای گشت و شناسایی الکترونیک و تصویربرداری هوایی از اهداف  مورد نظر در دریا توسط پهپادهای شناسایی و انجام عملیات روانی پیشدستانه در مقابل عملیات روانی دشمن، تمرین شد.

در روز دوم و مرحله دوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت 77،  سامانه‌ موشکی بومی مرصاد ضمن انجام عملیات کشف و رهگیری، هواپیماهای مهاجم دشمن را مورد اصابت موشک قرار داده و اهداف را منهدم کرد. همچنین  سامانه موشکی بومی یا زهرا 3  توانست ضمن انجام عملیات کشف و رهگیری، هواپیماهای مهاجم دشمن را مورد اصابت موشک‌های خود قرار داد.

سامانه موشکی یا زهرا 3 یکی از سامانه‌های بومی کشورمان است که در سال 92 رونمایی شد. این سامانه، یک سامانه متحرک پدافند هوایی با قابلیت اتصال به شبکه یک‌پارچه پدافندی کشور بوده و قادر است در هر موقعیتی استقرار یافته و به‌طور مؤثری مأموریت خود را انجام دهد.

در ادامه این مرحله از رزمایش، سامانه فرماندهی و کنترل فکور ضمن هدایت هوشمند عملیات پدافند هوایی، نسبت به پایش دائمی اطلاعات تبادل شده جهت جلوگیری از هرگونه اخلال سایبری اقدام کرد.

ترکیب سامانه‌های کشف راداری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تنوع فرکانسی کشف در باندهای مختلف و نیز توانمندی پست‌های دیده‌بانی ثابت و سیار گسترش یافته در منطقه عمومی رزمایش از دیگر مواردی بود که در این مرحله از رزمایش مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.

در آخرین مرحله از رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 7، برای نخستین بار عملکرد قدرتمند سامانه موشکی تلاش به همراه "رادار کنترل آتش افق" مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و این سامانه با کمک رادار کنترل آتش افق و موشک صیاد 2، یک هدف پرنده را منهدم کند.

در این عملیات، هدف یک پهپاد دشمن فرضی بود که توسط سامانه‌های راداری سامانه موشکی تلاش رهگیری و روی آن قفل راداری شد و پس از شلیک موشک صیاد 2، هدف در فاصله حدودا 40 کیلومتری منهدم شد.


موشک صیاد 2 در حال شلیک از سامانه موشکی تلاش

همچنین در طول این رزمایش، 12 مورد اخطار به جنگنده هاو پهپادهای نیروهای فرامنطقه‌ای توسط قرارگاه پدافند هوایی ارتش داده شد که این نشان از آمادگی نیروها و تجهیزات قرارگاه داشت؛ این اخطارها مربوط به چند جنگنده و پهپاد متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز بوده است.

در مرحله سوم و پایانی از رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 7، سامانه موشکی S200 به اجرای عملیات پرداخت. در این عملیات یک فروند موشک اس 200 پس از رهگیری پهپاد هدف و موشک موفق که پهپاد دشمن فرضی را سرنگون کند. همچنین در آخرین مرحله از این رزمایش یک فروند پهپاد دشمن فرضی در حوالی نیروگاه اتمی بوشهر توسط سامانه اسکای گارد رهگیری و منهدم شد. رژه یگان های حاضر در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7 و سخنرانی امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش پایان بخش این رزمایش بود.

رزمایش دریایی ولایت95

مرحله نهایی رزمایش بزرگ ولایت 95 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم از 8 اسفند ماه سال گذشته در منطقه عمومی جنوب کشور از تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند،  با اعلام رمز "یا زهرا(س)" از عرشه ناوشکن سهند آغاز شد.

این رزمایش، در محدوده‌ای به‌وسعت 2 میلیون کیلومترمربع از تنگه هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و تنگه باب المندب تا مدار 10 درجه و اسقرار تیپ‌های تکاور دریایی و عملیات ویژه در سرتاسر سواحل مکران تا فاصله 24 مایل دریایی معادل 44 کیلومتر اجرا شد.

در روز نخست از مرحله نهایی رزمایش بزرگ ولایت 95  صدها تن از تکاوران دریایی و نیروهای عملیات ویژه نداجادر بخش‌های مختلف سواحل مکران (سواحل دریای عمان) مستقر شدند و با سلاح‌های متنوع و جدیدی خود، انواع رزم‌ها را تمرین عملی کرده و توانایی‌ها خود در مقابله با نفوذ دشمن به خط ساحلی کشورمان را تمرین کردند. در دومین روز از رزمایش برای اولین بار در کشور، عملیات پرش چترباز از هواپیماهای بال ثابت F-27 توسط چتربازان نیروی دریایی ارتش صورت گرفت.

در ادامه روز دوم رزمایش نداجا، عملیات ترکیبی مین روبی به صورت صوتی و مغناطیسی توسط بالگردهای مین روب یگان هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش در منطقه رزمایش با موفقیت انجام شد.

همچنین در این روز، یگان‌های شناور مستقر در منطقه عمومی رزمایش در فواصل دور دست تا مدار 10 درجه نسبت به تامین امنیت خطوط کشتیرانی و اسکورت شناورهای تجاری و نفتکش عبوری در منطقه اقدام کردند.


موشک ضد شناور دهلاویه

در اخرین مرحله از رزمایش دریایی ولایت 95 برای نخستین بار سامانه‌های پرتاب موشک‌های هوشمند دهلاویه و "نصیر" جدید ترین موشک کروز دریایی ایران مورد آزمایش قرار گرفتند و با موفقیت اهداف خود را منهدم کردند.

 در روز پایانی رزمایش اژدر "والفجر" جدیدترین اژدر نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار با موفقیت از زیردریایی غدیر شلیک شد و هدف شناورش را منهدم کرد.

همچنین در این روز از رزمایش، بالگردهای ضدزیردریایی یگان هوادریای نیروی دریایی ارتش در طول گشت‌زنی با بهره‌گیری از سامانه‌های ردگیری زیردریایی‌ها، ضمن کشف اهداف زیرسطحی مستقر در محدوده رزمایش با پرتاب اژدرهای بهینه‌سازی شده توسط جهاد خودکفایی این نیرو نسبت به انهدام آنها اقدام کردند. این رزمایش، با رژه یگان های شرکت کننده از مقابل ناوشکن جماران و با حضور سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح پایان یافت.

تغییرات مهم در فرماندهان عالی رتبه ارتش

به دنبال تغییر رییس ستادکل نیروهای مسلح در تیر ماه 95، امیر سید عبدالرحیم موسوی (جانشین وقت فرمانده کل ارتش) به جانشینی ستاد کل رسید و امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی نیز بعد از سال‌ها، جای خود را در معاونت هماهنگ کننده ستاد کل به سردار علی عبداللهی داد و خود به جانشینی سرلشکر رشید در قرارگاه خاتم نشست.

همچنین امیر محسن دره باغی به معاون لجستیک و تحقیقات صنعتی ستاد کل منصوب شد؛ جایی که پیش از آن سردار علی عبداللهی خدمت می‌کرد. چند ماه پس از انتصاب امیر موسوی به جانشینی ستاد کل، امیر احمدرضا پوردستان در 29 آبان ماه با حکم فرمانده معظم کل قوا، جانشین فرمانده کل ارتش شد و جای خود را در فرماندهی نیروی زمینی ارتش به امیر کیومرث حیدری (جانشین خود) دارد.

امیر حیدری چند روز بعد، کار خود را 2 دستور صریح رهبری درخصوص معیشت کارکنان و ارتقا توان رزمی آغاز کرد. از دیگر تغییرات مهم امسال، در فرماندهی هوانیروز ارتش بود که طی آن امیر خلبان یوسف قربانی به عنوان فرمانده هوانیروز ارتش، جایگزین امیر خلبان هوشنگ یاری شد.

اسفندماه سال 95 نیز روسای جدید ادارات عقیدتی سیاسی نیروی زمینی، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و نیروی دریایی ارتش معرفی شدند.

در این مراسم حجت الاسلام صالحی نسب به عنوان رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی، حجت الاسلام روشندل به عنوان رئیس اداره عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و حجت الاسلام مظفری به عنوان رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی معرفی و از تلاش‌های روسای سابق این ادارات تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم امیر سرتیپ دوم ستاد اصغری به عنوان معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، حجت الاسلام فراهانی به عنوان معاون آموزش این سازمان، حجت الاسلام وفا به عنوان مشاور عالی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و رئیس واحد روحانیت این سازمان و حجت الاسلام صنعت پور به عنوان رئیس مرکز آموزش عقیدتی سیاسی منصوب و احکام انتصاب خود را دریافت کردند.

بمب‌افکن‌های روس در پایگاه ارتش

در آخرین روزهای مردادماه سال 95، پس از آغاز روند همکاری ایران و روسیه برای مقابله با تروریست‌ها در خاک سوریه، یک خبر مهم در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبر این بود که تعدادی از هواپیماهای بمب افکن روسیه پس از توقف و سوخت‌گیری در پایگاه نوژه همدان متعلق به نیروی هوایی ارتش، به سمت اهداف از پیش تعیین شده در مقابله با گروه‌های تروریستی، عازم سوریه شدند.

این هواپیماها از نوع بمب‌افکن‌های Tu-22M3 (بک فایر C) بودند.

یکی از بمب‌افکن‌های بک فایر در پایگاه نوژه همدان

این خبر بلافاصله جنجالی شد و برخی کارشناسان حتی در داخل ایران، آن را به منزله در اختیار قراردادن پایگاه به روسها تعبیر کردند و حتی کار به مجلس شورای اسلامی کشید.

سردار حسین دهقان و برخی مقامات جمهوری اسلامی بلافاصله به توضیح در این باره پرداخته و ضمن رد این ادعاها، آن را همکاری میان دو کشور ایران و روسیه برای رسیده به یک هدف واحد (مقابله با تروریست‌ها در سوریه) عنوان کردند و گفتند که این همکاری‌ها با رعایت کامل و دقیق قوانین بوده و ادامه خواهد داشت.

 S300 در ایران بالاخره شلیک کرد

از دیگر موضوعات مهم و خبرساز در روابط ایران و روسیه موضوع تحویل سامانه موشکی برد بلند S300 بود که این سامانه پس از یک کش و قوس 10 ساله که منجر به تحویل طی ماههای اخیر شد، در اواسط اسفند ماه مورد تست قرار گرفت و توانست طیفی از اهداف -ازجمله یک هواپیمای بدون سرنشین و یک موشک بالستیک- را (طبق گفته امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء) مورد اصابت قرار دهد.

رقابت مقتدرانه در مسابقات نظامی روسیه

در مردادماه و براساس ابلاغ سردار سرلشکر محمد باقری، 7 تیم نظامی نیروهای مسلح کشورمان برای اولین بار در قالب تیم‌های تیراندازی، تانک بیاتلون، حمله سوواروف، کوهستان، دسته هوابرد، تهاجم دریابرد، غواصی با حضور 204 نفر از نظامیان خبره از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و بسیج مستضعفین به مسابقات بین المللی روسیه اعزام شدند.

این مسابقات با حضور 17 کشور جهان برای دومین بار در کشورهای روسیه و قزاقستان در 7 رشته برگزار شد و نظامیان ایران در کنار شرکت کنندگان دیگر به مسابقه پرداخته و برخی مقام‌ها را نیز کسب کردند.

شلیک های پدافند در مرکز تهران

برای اولین بار در روز جمعه سوم دی ماه سال جاری بود که صدای شلیک پدافند هوایی در مرکز پایتخت، توجه تعدادی از شهروندان را به خود جلب کرد. این شلیک، به سمت پرنده بدون سرنشین ناشناسی بود که بدون هماهنگی وارد یکی از مهمترین مناطق ممنوعه پایتخت یعنی منطقه R66 شده بود؛ منطقه به دلیل وجود مراکز و نهادهای مهمی نظیر نهاد رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص، شورای نگهبان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و... یکی از مناطق اصلی پرواز ممنوع است و هرگونه پرواز در آن نیاز به هماهنگی با مراکز امنیتی تهران دارد.

این اتفاق در روز تعطیل، بلافاصله اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی (متولی اصلی حراست از آسمان کشور) را در پی داشت که در آن اعلام شد یک فروند پرنده کوادکوپتر متعلق به یکی از گروههای مستندساز بدون هماهنگی وارد این منطقه شده بود که مورد هدف قرار گرفت.

24 روز بعد و در روز دوشنبه 27 دی ماه، این اتفاق بار دیگر -این بار با سروصدای بیشتری- تکرار شد.

ساعت حوالی 16:45 دقیقه صدای شلیک‌های متعدد و ممتد توپ های 23 میلی‌متری پدافند مرکز تهران در شهر پیچید. این اتفاق در یک روز غیر تعطیل رخ داد و طبیعی بود که نظر تعداد بیشتری از مردم پایتخت را نسبت به حادثه قبلی به خود جلب کند.

دقایقی پس از اعلام این خبر در رسانه‌ها، امیر الهامی معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) اعلام کرد: «یک فروند پرنده بدون سرنشین فیلمبرداری وارد منطقه پرواز ممنوع شده بود که سامانه‌های پدافند هوایی برابر روش‌های جاری وارد عمل شد.»

الهامی تاکید کرد: «این پرنده بعد از اولین رگبار از محدوده خارج شد و برای تامین امنیت مردم منطقه تیراندازی خاتمه یافت و تهدید خاصی به حساب نمی‌آید.»

رکوردشکنی ناوگروه های ارتش

موضوع اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به آبهای آزاد و بین‌المللی (جهت حراست از امنیت خطوط مواصلاتی ایران و نیز حضور در برخی کشورهای دوست) در سال 95 هم طبق روال چند سال اخیر ادامه داشت و 7 ناوگروه در طول این سال به این مناطق اعزام شدند. در میان این ناوگروه‌های اعزامی، ناوگروه 43 و 44 از ویژگی‌های متفاوت تری برخوردار بودند.

ناوگروه چهل و سوم (متشکل از ناو پشتیبانی رزمی لاوان، ناوهای موشک انداز فلاخن و خنجر، ناو نیروبر کنارک و یک فروند بالگرد SH) سنگین‌ترین ناوگروه اعزامی نداجا به آبهای آزاد بود که در شهریور ماه راهی پاکستان شد و سپس به خلیج عدن و تنگه باب المندب رفت.

بعد از بازگشت این ناوگروه، ناوگروه چهل و چهارم اعزام شد تا طولانی‌ترین ماموریت را طی 5 ماه به انجام برساند. این ناوگروه متشکل از ناو لجستیک بوشهر و ناوشکن الوند اولین ناوگروهی بود که به توانست وارد اقیانوس اطلس نیز شود.

البته یکی از این دو یگان در میانه ماموریت دچار مشکلی شد که این مشکل ضمن پهلوگیری در بندر آفریقای جنوبی مرتفع شد. علاوه بر اعزام یگان‌های نیروی دریایی به آبهای بین ‌المللی و توقف و بازدید این ناوگروه‌ها از برخی کشورهای دوست، ناوگروه‌های برخی کشورهای دیگر نیز به ایران آمدند که از جمله آنها ناوگروه‌های ارتش ایتالیا، روسیه، چین، هند و پاکستان بود.

همچنین ناوگروه نیروی دریایی ارتش در شمال کشور (دریای خزر) به بنادر آستاراخان روسیه و باکوی آذربایجان سفر کردند.

«یورو» ایتالیایی با موشک‌ها و تجهیزات مدرن به میهمانی ارتش آمد

اتفاق مهم دیگری که در سال 95 افتاد آن بود که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک شناور نظامی از یکی از کشورهای اروپایی به آبهای سرزمینی ایران وارد شد و ناو ایتالیایی "یورو" یا همان اروپا، در مهرماه سال گذشته،  در منطقه یکم دریایی بندرعباس پهلو گرفته و برای چند روز میهمان کشور بود. از حیث مسائل سیاسی و دیپلماتیک می توان این حرکت را یکی از بی سابقه ترین اتفاقات در حوزه دیپلماسی دفاعی دانست که در سالهای پس از انقلاب رخ داده است.
شناور ایتالیایی
شناور یورو در بندرعباس
پاسخ ساده در تشریح چرایی این اتفاق را سفیر کشور ایتالیا در ایران داده بود که در حاشیه ورود این شناور رزمی به بندرعباس تاکید کرد که "این هیات نشأت گرفته از دوستی دو ملت است و پیام دوستی ما را خدمت رهبر بزرگ ایران برسانید و شروع این بازدید زمانی شکل گرفت که رهبر ایران با نخست وزیر ایتالیا دیدار کردند."
پیش از این نیز در خردادماه سال 95 ، ناو مدرن دیگری به بندرعباس آمد که یکی از پیشرفته ترین ناوهای نیروی دریایی هند و ساخت کشور روسیه است که از ترکیب طراحی پنهان کار و قدرت آتش بسیار بالا بهره می برد. این ناوهای محافظ جزو اولین شناورهای هندی به حساب می آیند که در آن از طراحی پنهانکار استفاده شده است. این شناور در 23 ژوئن 2013 خدمت خود را در نیروی دریایی هند آغاز کرده است و وزن در حدود 4448 تن، طول آن 124 و عرض آن 15 متر است. این شناور دارای حدودا 220 نفر خدمه و ماندگاری یک ماهه در دریا است.
 
شناور هندی
INS Trikand
 
این شناور از دو توربین گازی ترکیبی و دو توربین گازی تقویت کننده استفاده می کند که در مجموع قدرتی در حدود 64070 اسب بخار را برای این شناور ایجاد می کند. INS Trikand می تواند با سرعت 59 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و با سرعت 26 کیلومتر در ساعت می تواند 8980 کیلومتر را طی کند. این شناور هندی از ترکیبی از رادارهای جستجوگر سطحی، هوایی و کنترل آتش مثل:Fregat M2EM، 3Ts-25E Garpun-B ، MR-212/201-1 ، JSC 5P-10E Puma و MR-90 Orekh مجهز شده است. سامانه جنگ الکترونیک TK-25E-5 و پرتابگرهای چف نیز بر روی این شناور نصب شده است
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.