کد خبر: ۱۲۶۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۸:۲۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۶
عصر دنا: شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا به علت قرار گرفتن در دامنه کوه استوار دنا توریستی ترین شهرستان کشور محسوب شده و دارای جاذبه های گردشگری و آب و هوای بسیار خنک است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سی‌سخت شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران قرار دارد. این شهر مرکز شهرستان دنا است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۶٬۸۱۴ نفر بوده‌است.گویش مردم این شهر لری است.

این شهر در دامنه کوه دنا بلندترین کوه رشته‌کوه زاگرس واقع شده و منطقه‌ای گردشگری به‌شمار می‌آید. از جمله مناطق گردشگاهی این شهر می‌توان به کوه گل-چشمه میشی-دشتک-بن رود و بندان اشاره کرد. شهر سی سخت با مساحت تقریبی ۵/۲ کیلومتر مربع در دامنه کوه ۴٬۴۰۹ متری دنا واقع گردیده‌است. برای مسافرت به این شهر می‌توان از جاده یاسوج به سی سخت استفاده کرد؛ و یا از اصفهان-سمیرم-سی سخت به این شهر رسید. (اصفهان - سمیرم اتوبان است)

اقلیم سی‌سخت تحت تأثیر کوهستان دنا سردسیری است و قسمتی از پائیز و سرتاسر زمستان از برف پوشیده‌است؛ و همین امر موجب پرآبی منطقهٔ سی‌سخت است؛ و جویبارها و چشمه‌سارهای دائمی از مناطق برفی سرازیر شده و منطقه را سیراب می‌سازد. شهر سی سخت به سبب موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در دامنه کوه دنا دارای هوای مطبوع و خوشایند، آب سالم، خوشگوار و فراوان است.به علت قرار گرفتن در دامه کوه دنا آب و هوایی بسیار دل چسب دارد.

این شهر جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که هر کس وارد ان شود اگر بخواهد همه مناطق دیدنی آن را ببیند باید وقت زیادی بگذارد.این شهر چشمه های آب سرد زیادی دارد که معروف ترین آنها در زیر آمده است

چشمه میشی: بزرگترین و پرآب‌ترین چشمه‌اش چشمه «بشو = Bocu» یا چشمه میشی است که در پائین گردنه بیژن قرار گرفته و آب آن با وجود تأمین آب آشامیدنی شهر، زمینهای زراعی ده بزرگ سی‌سخت را نیز آبیاری می‌کند.

 

چشمه سرد: واقع در منطقه کوه گل شهر سی سخت.

چشمه توف: مشرف بر شهر توریستی سی سخت. این چشمه در مسیر صعود به قلهٔ دنا قرار دارد. این چشمه در تمام فصول سال دارای آبی گوارا و خنک می‌باشد.

چشمه تاگی: دارای آبی خنک و گوارا که عطش کوهنوردان را بر طرف می‌کند.. از آب این چشمه برای آبیاری باغات انگور و سیب و گردوی منطقهٔ کلنجه استفاده می‌شود.

چشمه تاگی، چشمه سیاه، چشمه ریزک، چشمه بایی، چشمه توف و...

دشتک سی سخت

دشتی کوچک که در فاصله 8 کیلومتری غرب سی سخت و در دامنه ی رشته کوه سر به فلک کشیده دنا واقع است. این مکان زیبا و تفریحی ، پوشیده از درختان بلوط می باشد و به خاطر خاک غنی آن مزارع گندم، نخود و عدس را می توان در آنجا دید. در انتهای دشتک مِلی کشی را می توان دید که یکی دیگر از جاذبه های این منطقه است. ویژگی برجسته دشتک وجود جنگل های آکنده از بلوط است.

 

ابشار تنگ نمک سی سخت

این آبشار زیبا در فاصله 5/8 کیلومتری شرق سی سخت و در انتهای کوه گل قرار دارد. آبشار از تنگه ای به همین نام به پائین سرازیر می شود. برای دسترسی به آن باید از جاده خاکی گذر کرد. آبی که از آن جاری می شود به رودخانه ی کوه گل می پیوندند و خروشش موسیقی دل انگیز طبیعت را به خاطر می آورد.

 
 
کوه گل

دریاچه کوه گل در شمال شهرستان بویراحمد و در شمال شرقی شهر توریستی سی سخت در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» و تپه های «کوه گل» واقع شده است. محل استقرار دریاچه یکی از زیباترین نواحی استان است که در فصل بهار و تابستان از انواع گل های شقایق و گیاهان وحشی و همچنین آویشن خوش عطر کوهستان مملو می شود. این دریاچه در حدود 32 کیلومتر با شهر یاسوج (مرکز استان) فاصله دارد و مورد توجه مردم بومی و مسافران است. در فصل تابستان، تجمع پرندگان مهاجر همراه با پرندگان بومی در سواحل و کنار دریاچه، زیبایی حیرت انگیزی پدید می آورد. از جمله پرندگان مهاجر می توان به انواع مرغابی و اردک کله سبز، لک لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد که باز باعث افزوده شدن چشم انداز زیبا طبیعی این منطقه شده است. این منطقه گردشگری یکی از مهمترین مراکز توریستی در سطح کشور می باشد. کمتر ایرانی است که از این مجموعه دیدنی بازدید نکرده باشد. در محدوده ای به وسعت نیم هکتار و عمق 15 متر در فصل بهار و تابستان از زیبایی خاصی برخوردار است.

ابشار ناری

این آبشار زیبا که در فاصله 7/5 کیلومتری سی سخت و در جنوب منطقه حفاظت شده دنا واقع شده، با ارتفاع 40 تا 70 متری از دل صخره های کوه دنا سرازیر می شود.
مسیر دسترسی به آبشار ناری نیز از منطقه حفاظت شده دنا واقع در سی سخت و از طریق پاسگاه محیط زیست خاریدون است. با سه ساعت کوهپیمایی، از محل پاسگاه به آبشار زیبای ناری خواهید رسید. 8 کیلومتر به سمت شمال غرب شهر سی‌سخت واقع در دامنه کوه دنا به دشتی سرسبز که نمایی از چهار قله اصلی دنا به نام‌های قزل‌قلعه، برج آسمانی، مورگل و قاش‌مستان را برفراز خود دارد خواهید رسید. دراین دشت سرسبز زیردرختان بلوط و بنه می‌توان رقص علفزارها را به نظاره نشست و از ابهت وعظمت قله دنا لذت برد.

از ۲مسیر می توان به این۲ آبشار صعب العبور رسید. مسیر اول که بیشتر مورد استفاده اهالی سی سخت می باشد مسیر بسیار زیبا و دیدنی دره(تنگ) کلنجه و عبور از دشت کپیری می باشد که از میان انبوه باغات دره کلنجه و دشت سرسبز و خاطره انگیز کپیری گذشته و صحنه هایی بدیع و رویایی رادر ذهن هر بیننده برجای خواهد گذاشت.مسیر دوم مسیری است که بیشتر مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد از گردنه خاریدون می گذرد ( تا نزدیکی پاسگاه محیط بانی خاریدون را که دارای جاده خاکی است می توان با وسیله نقلیه رفت) سپس پیاده وارد مسیر دره بنرود می شویم.

منطقه زنکویی

زَنگویی یکی از مناطق زیبای گردشگری در فاصله ۲ کیلومتری غرب سی سخت واقع شده است. بهترین فصل برای گردش در این منطقه فروردین تا اواخر اردیبهشت می باشد. بوته های خوشبوی جاشیر، قارچ های کوهی، بوته های گینه، گلهای شقایق و سنبل و آلاله و لاله های واژگون و همچنین درختان بلوط از جمله جاذبه های دیدنی این منطقه است. بهترین زمان برای گردش در زَنگویی، فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه است.

 
 
اینها تنها تعدادی کمی از زیبا ترین مناطق گردشگری شهر توریستی سی سخت است اگر بر فراز این شهر قرار بگیرید می توانید سی سخت را با یک نمای زیبا تر مشاهده کنید .
 
انتهای پیام/7044
گزارش: زهرا داوودی
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
واقعا زیباست
درود بر سرکار خانم داوودی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.