کد خبر: ۱۲۴۸۵
تاریخ انتشار:۲۲:۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
عصر دنا: برخی دارندگان سهام عدالت که پس از ۱۰ سال، انتظار درخواست حدود ۵۰۰ هزار تومان پول از جانب دولت را نداشتند، سهام عدالت را سهام خجالت خواندند، برخی هم خدا را شکر کردند که اصلاً ثبت نام نکردند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):  به نقل از تسنیم، سامانه سهام عدالت چند روز پیش با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری رونمایی شد هر چند که قرار بود حسن روحانی رئیس جمهور در این مراسم حضور پیدا کند.

این سامانه به‌نشانی (www.samanese.ir) از همان روز فعال شده و امکان دریافت صورت‌حساب سهام عدالت برای دارندگان برگه‌های سهام را فراهم کرده است. البته سازمان خصوصی سازی تأکید کرده که به‌منظور کسب اطلاع توسط عموم مردم کشور از مشمول بودن یا نبودن خود در طرح سهام عدالت و دریافت صورت وضعیت سهام عدالت توسط مشمولین طرح، این سامانه راه‌اندازی شده است.

البته مردم باید توجه داشته باشند که کلیه مشمولین که در دوره ده‌ساله اجرای طرح سهام عدالت از ابتدای سال 1385 تا پایان سال 1394 ثبت‌نام شده قطعی در تعاونی‌های سهام عدالت شهرستان‌ها بوده‌اند، می‌توانند با مراجعه به این سامانه، ضمن کسب اطلاع از مشمول بودن، صورت وضعیت تسویه اقساط خود را مشاهده یا از آن نسخه چاپی تهیه کنند.

سامانه سهام عدالت با بانک اسامی و اطلاعات مشمولان سهام عدالت مرتبط بوده و خدمات آن عبارتند از "اعلام مشمول بودن یا نبودن هر فرد در طرح سهام عدالت". "اعلام وضعیت متوفی بودن مشمول". "صدور صورت‌وضعیت تسویه اقساط مشمول". "صدور قبض پرداخت مانده ارزش تسویه‌نشده سهام عدالت".

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی؛ معاون وزیر اقتصاد همزمان با راه‌اندازی سامانه سهام عدالت گفت: برای 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر صورت‌حساب سهام عدالت تهیه شده و به آنان اعلام می‌شود چقدر سود به سهام آنان تعلق می‌گیرد، بنابراین با ارائه این صورت‌حساب سهامداران متوجه می‌شوند چه‌میزان از سهام آنها از محل سود سهام آزاد شده و به آنها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها سود سهام از انتهای تیر تا اسفند سال 96 محاسبه می‌شود و سازمان خصوصی سازی میان مشمولان سهام عدالت توزیع می‌کند.

دولت در این صورت‌حساب به دارنده سهام عدالت اعلام کرده که "اکنون شما به‌مبلغ 532 هزار تومان دارایی دارید که ارزش واقعی آن به‌مراتب بالاتر است، در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت 468 هزار تومان مالک کل سهام تخصیص‌یافته شوید"؛ "به این منظور کلید صدور قبض را فشاد دهید".

این همان نکته‌ایست که ظاهراً ترفند دولت برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه‌اش است؛ دولت بدون آنکه نیازی به پرداخت 468 هزار تومان در این مرحله باشد از مردم خواسته در صورت تمایل به داشتن کل سهام قبض را پرداخت کنند، در حالی که باید تأکید می‌شد، "پرداخت این مبلغ اجباری نیست".

بسیاری از دارندگان سهام عدالت در این مرحله با این پرسش مواجه شده‌اند که "برای سهام عدالت قرار است پولی به دست‌شان بیاید یا از دست‌شان برود؟".

همان‌طور که قبلاً اعلام شده 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت در کشور وجود دارند؛ بنابراین اگر تمام این افراد 468 هزار تومان باقی‌مانده را واریز کنند، دولت حدود 24 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد و اگر نصف دارندگان سهام عدالت بر اثر بی‌اطلاعی نسبت به پرداخت قبض و واریز 468 هزار تومان باقی‌مانده اقدام کنند حدود  12 هزار میلیارد تومان در چند روز باقی‌مانده از سال 95 به جیب دولت می‌رود.

علی‌رغم اینکه خیلی از مردم تصور می‌کنند سامانه جدید برای پرداخت سود سهام عدالت رونمایی شده است، ولی در بند اول اطلاعیه این سامانه  آمده است: این سامانه برای مشاهده صورت‌حساب و تسویه بدهی مشمولین سهام عدالت می‌باشد.

طی روزهای اخیر مردم سوالات و واکنش‌های جالبی به این اخبار داشته اند که در ادامه بخشی از این واکنش ها را می بینیم.

قاسم کنار زاده:

با سلام برگه رسید ی هشت نه سال قبل به ما دادند گم شده الان برای دریافت مجدد چه کاری باید انجام بدهم. با تشکر

شاهین:

آقایان راستگو چرا از همون اول نمیگین که میخاین یه پولی هم بگیریرن حتما باید بریم کلی پول کافی نت بدیم.. بقول معروف ...

ناشناس:

خیلی مسخره اس چرا نمیان یهو هر چی داریم بگیرن و تمومش کنن؟ اختلاس ها بس نبود؟ هنوز کم دارن؟ واقعا خجالت داره اسم خودشونم گذاشتن .....

علی:

آقای علیزاده نگران نباش چیزی رو از دست ندادی اینها شوی انتخاباتی هستش قرار نیست به کسی چیزی بدن بلکه قراره هر فرد که سهام عدالت داره یه 500 هزار تومنی هم ازش بگیرن پس برو خداترو شکر کن که ثبت نام نکردی...

سعید علیزاده:

با سلام از آنجایی که سهام عدالت به افراد نیازمند تعلق میگیرد بنده به علت عدم دسترسی به رسانه های اجتماعی از این امر مطلع نشده و الان واقعا حالم خراب شده.لطف کنید بگید چطوری میشه ثبت نام کنم

Amir:

سلام. خدا از این دولت نگذره.میخواد خرج انتخاباتشو در بیاره. 4 ساله شعار میدن که تحریمها برداشته میشه بعد میگن هدف از مذاکره برداشتن تحریم نبود پس فقط روبوسی واحوالپرسی وسفرورفت وامد بود؟ واقعا مدیون ملتن.دم عیدی چه دلهایی که نمیشکنه

مهدی:

من یک کارگر توی این کشور هستم و این شرکتهایی که سهامشون را دارید بین مرفهین جامعه تقسیم میکند از عرق ریختم امثال من ساخته شدن و با این حال من مشمول سهام عدالت نمی شوم راضی نیستم و مطمئن باشید اون دونیایی هم هست که بتونم جلویی خیلی ها رابگیرم

ارشد:

قرار بر این بوده ملت از دولت پول سهام بگیرند ولی الان بر عکس شده این هم سهام عدالت چقدر با عدالت

ایرج:

اینم عیدی

نعیم:

همه شماره ها بدون محدودیت از امروز ازاد شده می تونن برن سامانه سهام عدالت

ابوالفضل:

با شماره گیری 02183338 تلفن گویا در اخر شماره صفر رابزنید به اپراتور وصل میشوید من پرسیدم گفت اجباری نیست اگر مایل بودید پرداخت کنیدبه صدور قبض باید دردومرحله پرداخت کنید من گفتم اگر 20هزار تومان پرداخت کنم بقیه اش را پرداخت نکنم چه اتفاقی می افته گفت فقط سهام تون 20هزار تومان افزایش پیدا میکنه سهام تون هر چه قدر افزایش پیداکنه سودتون هم افزایش پیدا میکنه ودرآخرگفت در نظر سنجی هم شرکت کنید.

ایمان:

یک حسایب سرانگشتی: اگر 50 میلیون نفر برن صورتحساب سهم باقیمانده رو پرداخت کنن و میانگین 400 هزار تومان هم پرداخت بشه به دولت میشه حدود 20 هزار میلیارد تومان و اگه نصف این جمعیت یعنی 25 میلیون نفر برن صورتحساب 400 هزار تومانی رو بدن میشه 10 هزار میلیارد تومان!!!! قشنگ معلومه که به فکر ما مردم بدبخت بیچهاره هستن.دستشونم درد نکنه

حسین صدر محمدی:

با تشکر

سهراب دایی:

من یک بازنشسته کشوری هستم بعد از شنیدن این خبر خوشحال شدم بعد رفتم سایت سهام رو نگاه کردم دیدم عوض پول گرفتن یک چیزی هم بدهکار شدیم ..ما را به تدبیر و امید تو امیدی نیست ...

محمد اسماعیل ارشی:

بنام خدا من یک جانبازهستم که درجنگ علیه دشمن ایران واسلام تیرخوردم تاکنون هچگونه حقوقی ازهیجادریافت نکرده ام و او ضایع مالی بدی دارم چون که موجی ام روی اعصاب من تاثیرگذاشته است. میدانم دشمن ایرانیان دراین زمان, بی پولی مردم وبیکاری است و سرمایه داری و اشرافی گری برخی از مسئولین که پول این ملت را بعنوان حقوق نجومی به جیب میزنند که هیچ گونه حضوری در دفاع مقدس هم نداشته اند و آن زمان هم به فکر خود بوده‌اند. این ضربه بیشتر از دشمنی دشمنان می توان به کشور و اعتماد مردم صدمه بزند...

مهدی:

باتشکر از سایت مردمی تسنیم آن دسته از مردم که قضیه رو نفهمیدن بخونن تا بفهمن: صورتحساب سهام عدالت در حدود سه ماه قبل از انتخابات ارائه شد و بیان شد که "شما مالک فلان مبلغ هستید (البته به صورت مجازی یعنی فقط روی کاغذ) و در تابستان سال 96 می توانید آن مبلغ را آزاد کنید (یعنی برید از بانک بگیرید)." حالا چرا تو تابستون؟؟؟ بخاطر اینکه انتخابات قبل از تابستون برگزار میشه و اگه حسن رای آورد این پول رو میدیم وگرنه ما را بخیر و شما رو بسلامت که اگه بخواهید از من بپرسید بهتون قول میدم که اگه حسن روحانی رای نیاره این سهام مالیده و اگه رای هم بیاره باز مالیدس. دلتونا صابون نزنید.

رضا :

دریافتی در کار نیست آخرش بافشار کلید صدور قبض باید سهام تخصیص یافته راپرداخت کنید هیچ به هیچ ........

فرشیدکاظمی:

مااشااله به این طرح مردم ندارند شکمشونو سیرکنند اگه میخواین بدید دیگه این بازیها چیه

soleyman:

تا جایی و من متوجه شدم اصلا حرفایی و تو رسانه ها مسئولان محترم میزنن با سامنشون نمیخونه . ما باید 500000هزار تومان بی زبان رو دم عیدی با این وضع اقتصادی نا ب سامان پرداخت کنیم در اخر بعد از شش ماه معلوم نیست بتونیم پول خودمون رو بگیریم یا ن ب نظرم دولت میخواد بودجه ی خودش رو تامین کنه تا این ک ب مردم بدبخت کمک کنه.

اکرم:

ما که نقهمیدیم چیشد امروز هرچی زدم نسد برم تو سایت

جواد :

اینا دیگه کین من برگ ثبت نام رو دارم کد ملی میزنم میگه تو اصلا ثبت نام نشدی

امین:

قرار بوده دولت‌ ده سال قبل برا هر نفر از بیت المال مبلغ یک ملیون جایی سپرده بزاره تا سال بعدش سود اون دست مردما بگیره.حالا اولا این پولا نذاشته. ثانیا 532 تومن از جایی که پول نذاشته سود گرفته.قراره تا پنج سال دیگه از همون جای که پول نذاشته 468 تومن دیگه بگیره! تا بعدش بتونه سالی 80 واسه این یک ملیونی که حالا برا مردم سپرده کرده سود بده! البته نباید بی انصافی کرد چرا که این فرصتا به مشمولین داده تا خودشون این 468 تومن باقیمونده را پرداخت کنن تا شاید از سال بعدش یه سود تپل 70 یا 80 تومنی به صورت سالیانه دستشونا بگیره!!! با امید به زندگی بهتر

رضا:

خواهش میکنم سهام نخاستیم ولی دیگه جیبمون خالی نکنید ...

احد زحمت دوست:

لطفا رئیس جمهور محترم به این سوْال بنده پاسخ بدهند چرا بعد از چهار سال انهم در استانه انتخابات بحث سهام عدالت وتوزیع برنج وشکر... ارزان قیمت مطرح شده است بصیرت وارزش ملت ایران والاتر وفراتر از این حرفهاست لطفا در نوع نگرشتان نسبت به ملت ایران تجدید نظر کنید.

تقی:

هر دم از این باغ بری میرسد.... تازه تر از تازه تری میرسد
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.