کد خبر: ۱۲۴۰۷
تاریخ انتشار:۲۱:۳۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
روحانی در مسیر احمدی نژاد؛
عصر دنا: دولت یازدهم در آخرین روزهایش سعی در ارائه تسهیلات قابل توجهی به مردم دارد که پیش از این در این چهارساله خبری از آن نبود و حتی رئیس‌ جمهور شخصا با این موارد مخالف می‌کرد و آنرا اقداماتی برای خرید رای از سوی دولت گذشته می‌نامید.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): پیش از انتخابات سال 88 دولت نهم اقدام به توزیع رایگان سیب‌زمینی درمیان مردم کرد، در آن زمان جریان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای  توزیع رایگان سیب‌زمینی میان مردم را حربه انتخاباتی توصیف کردند و مانور گسترده‌ای روی آن دادند. این درحالی است که در دولت یازدهم محصولات کشاورزی زیادی از جمله، سیب زمینی، گندم، پرتقال و ... فاسد شدند که دولت ترجیح داد تا این محصولات را دفن کند تا به دست مردم برساند. در همان زمان مشرق طی گزارشی با عنوان « پشت پرده فاسدسازی و دفن محصولات کشاورزی در دولت یازدهم چیست؟» به طور مبسوط به این مسئله پرداخت.

اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فضای انتخابات سال 96 ، مسئولان دولتی به تاکتیک تبلیغاتی سیب‌زمینی روی آورده‌اند و بسته تبلیغاتی گسترده‌ای را با توزیع کنسرو مرغ و سبد غذایی و ... برای جلب رضایت مردم در آخرین ماه‌های دولت یازدهم تدارک دیده‌اند. موضوع جالب توجه و سوء‌ظن انتخاباتی بودن چنین اقدامی این سئوال مهم است که چرا دولت در 4 سال گذشته چنین اقداماتی را انجام نداده و در ماه‌های آخر اقدام به توزیع پرفشار و گسترده اقلام و اعطای تسهیلات خاص به مردم کرده است؟! در همین راستا نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: «در بودجه سال آینده ۴۸ هزار میلیارد تومان بدون نحوه هزینه کرد وجود دارد. گویا می‌خواهند این مبلغ را برای خود در انتخابات سال آینده خرج کنند.[1]

در ادامه به مواردی که شائبه انتخاباتی بودن آنان در دولت یازدهم وجود دارد، اشاره می‌کنیم:

توزیع کنسرو رایگان در استان‌های جنوبی کشور

چندی پیش اخباری از توزیع کنسرو مرغ در برخی از مناطق محروم‌ استان‌های جنوبی کشور شنیده ‌شد. در همین رابطه فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی از توزیع حدود 20 میلیون کنسرو در شهرهای خوزستان خبر داد و از این نحوه توزیع سبد کالا میان مردم انتقاد کرد.

 

 خریدن رای به سبک احمدی‌نژاد/ دولت به تاکتیک تبلیغاتی «سیب‌زمینی انتخابات» متوسل شد

توزیع این کنسروها در روستاهای سردشت، دزفول، مسجدسلیمان، لالی، باغملک، ایذه و هندیجان دیده شده است. سهم هر خانوار از کنسروهای توزیع شده یک بسته 24 عددی بود. دولت در حالی اقدام به توزیع گسترده کنسرو مرغ رایگان کرده که فقط چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود.[2]

خریدن رای به سبک احمدی‌نژاد/ دولت به تاکتیک تبلیغاتی «سیب‌زمینی انتخابات» متوسل شد

خریدن رای به سبک احمدی‌نژاد/ دولت به تاکتیک تبلیغاتی «سیب‌زمینی انتخابات» متوسل شدسهام عدالتی که دولت مخالف آن بود قبل از انتخابات سود می‌دهد!

دولت یازدهم قصد دارد روند پرداخت سود سهام عدالت را آغاز کند و آنطور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته به 49‌ میلیون نفر از مردم ایران معادل 550 هزار تومان سهام عدالت اعطا خواهد شد.[3]

 

دولت یازدهم در حالی قصد دارد در ماه‌های آینده و قبل از انتخابات ریاست جمهوری، به 49 میلیون ایرانی دارای سهام عدالت، نفری 550 هزار تومان سود سهام عدالت پرداخت کند، که حسن روحانی در سال 88 با پرداخت سود سهام عدالت، مخالف بود.

در همین رابطه، حسن روحانی که آن زمان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بود در این باره گفت: «شاید برخی‌ها تصور کنند که مردم ایران به سادگی فریب می‌خوردند و با هوچی‌بازی، نمایش‌های ساختگی و دروغ‌گویی می‌توان نظر افکار عمومی را به خود جلب کرد. اما من معتقدم که مردم ما ساده نیستند و هر چند که ممکن است در ظاهر ساکت باشند، اما با هوچی‌گری، جنگ روانی و وارد کردن اتهامات سنگین به شخصیت‌های نظام نمی‌توان آرای مردم را خرید. همانطور که مطمئنم با سیب‌زمینی و تراول چک هم نمی‌توان کشور را تحت کنترل خود درآورد».

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در این باره گفته بود: «امروز دیگر توزیع سیب زمینی و سهام عدالت، چک پول و توزیع با عجله 80 هزار تومان سود سهام عدالت نتیجه نمی‌دهد که البته اگر همین کارها را یک کاندیدای مجلس انجام می‌داد صلاحیت وی رد می‌شد. همین‌ها موجب شده تا رأی موسوی بالاتر برود». 

خریدن رای به سبک احمدی‌نژاد/ دولت به تاکتیک تبلیغاتی «سیب‌زمینی انتخابات» متوسل شددولت عزادار یارانه‌ها عروسی پرداخت اجاره‌بها گرفت!

روزنامه جوان درباره طرح مسکن اجتماعی نوشت:‌ مسکن اجتماعی جدید ملغمه‌ای از طرح‌های مسکن مهر استیجاری و پیش‌نویس مسکن اجتماعی است که بخشی از مسکن‌های مهر را به‌نام جدید به مردم عرضه می‌کند...[4]

دغدغه دولت برای اجاره‌بهای فقرا دغدغه مثبتی است اما در عمل قرار است چه اتفاقی بیفتد؟! دولت که شعار اجرای طرح مسکن اجتماعی را در انتخابات یازدهم داده بود و البته تاکنون به این شعار عمل نکرده است و از طرفی مسکن مهر را «مزخرف» می‌نامد، در آستانه انتخابات دوازدهم شعار پرداخت اجاره‌بها به فقرا سر داده است. این طرح عمده وظایف اجرا و شناسایی خانوارهای نیازمند را بر شانه‌های بنیاد پرمشغله مسکن انقلاب اسلامی گذاشته و منابع مالی طرح را به محل هدفمند کردن یارانه‌ها ارجاع داده است. [5]

اگرچه راه‌اندازی سامانه این طرح و کشف نیازمندان به اجاره‌بها بسیار زمانبر است و به بعد از انتخابات که همه چیز دوباره فراموش می‌شود، می‌کشد! و تبصره‌های زیادی که جامعه نیازمندان در ابلاغیه دولت خورده، عملاً افراد مشمول را بسیار اندک خواهد کرد، اما دولت در این ابلاغیه به مردم توضیح نداده و حتی «عزای» ماهانه پرداخت یارانه می‌گیرد، چگونه عروسی ماهانه پرداخت اجاره‌بها راه انداخته است؟!

 

 

 

 

 


[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/693412

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/680432/

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.