کد خبر: ۱۲۲۴۲
تاریخ انتشار:۱۹:۳۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
عصر دنا: حسین موسویان اخیراً در مقاله‌ای که در ویژه‌نامه کنفرانس امنیتی مونیخ منتشر شد، تلاش کرده است تا با هدفی خاص، نقض برجام و بی‌دستاوردی آنرا لاپوشانی کند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، 7:30 دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

***

ترکان: منتقدان خودشان را زجر ندهند و مثل همه ایرانی‌ها به برجام افتخار کنند!

معرفی روحانی بعنوان مدیر جهادی!/ ترکان:منتقدان مثل همه ایرانی‌ها به برجام افتخار کننداکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی عالی مناطق آزاداخیراً در بخشی از مصاحبه خود با ویژه‌نامه مناطق آزاد روزنامه شرق گفته است: برجام یک افتخار بدون تردید تاریخ دیپلماسی ایران است و تردیدی در این نیست. اما چرا هرکس هر روز چیزی می‌گوید؟ چون نگرانند دولت یازدهم این افتخار تاریخی را جاودانه کند، سعی می‌کنند به این افتخار تاریخی رنگ بپاشند.

او همچنین می‌افزاید:

«پیشنهاد می‌کنم آنها(منتقدان) هم خودشان را زجر ندهند و مثل همه ایرانی‌ها به برجام افتخار کنند. برجام درخشان است و با رنگ پاشیدن از بین نمی‌رود و آنها خودشان را بیخودی حرص می‌دهند.»[1]

*اظهارات ترکان درباره «همه ایرانی‌ها» در حالیست که او در سال 92 نیمی از مردم ایران را به دلیل رأی ندادن به رئیس‌جمهور روحانی، حامی بی‌قانونی نامیده بود.[2]

قبل از ترکان، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی هم اظهارات مشابهی را درباره برجام بیان کرده بود.

اسحاق جهانگیری چند هفته قبل در مراسم اعطای نشان امین‌الضرب گفته بود: اینکه عده‌ای تلاش کنند یک کار بزرگی را بد جلوه دهند، خودشان را کوچک می‌کنند؛ چرا که کار بزرگ در نگاه مردم ایران کوچک نمی‌شود، زیرا مردم تک‌تک‌شان با عمق جانشان فهمیده‌اند آنهایی که در این زمینه (برجام) کار می‌کرده‌اند در چه شرایطی بوده و پس از آن هم ما به چه دستاوردی رسیدیم و چه شرایطی نیز فراهم شده است.»[3]

این صحبت‌های مقامات دولت آقای روحانی از جانب مردم! در حالی است که برجام در بزرگترین وعده‌های خود یعنی «لغو تمام تحریم‌ها» و «ارزانی» ناکام مانده است و جدای از این مردم ایران شاهد بوده‌اند که طی سه و نیم سال گذشته تمام امورات کشور به برجام گره خورد، به همین بهانه در قلب رآکتور اراک بتن ریخته شد و با وزیر خارجه کشور آمریکا هم پیاده‌روی صورت گرفت و آقایان از برخی خطوط قرمز نیز عبور کردند.

اما حتی با انجام تمام این کارها نه تنها چیزی به دست نیامد بلکه بر گستره تحریم‌ها در پسابرجام نیز به گواه وزیر خارجه سابق آمریکا افزوده شد و هم‌اکنون نیز مقامات دولت یازدهم و حامیانش از این می‌گویند که ادامه یافتن برجام با ادامه یافتن تحریم‌های تأثیرگذار استبعادی ندارد، برجام اساساً حاوی هیچ توافق اقتصادی‌ای نیست و از طرفی دولت هم به مردم وعده خاصی نداده است!

***

پول‌های کاخ سفید چگونه علیه ایران اجماع جهانی ایجاد می‌کند؟!

لاپوشانی حسین موسویان برای نقض برجام و بی‌دستاوردی آن

معرفی روحانی بعنوان مدیر جهادی!/ ترکان:منتقدان مثل همه ایرانی‌ها به برجام افتخار کنند«حسین موسویان» دیپلمات سابق که از وی با عنوان سخنگوی غیر رسمی دولت روحانی یاد می‌شود، اخیراً طی مقاله‌ای در ویژه‌نامه کنفرانس امنیتی مونیخ نوشته است: طبق برجام، آمریکا متعهد است که در مسیر بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران از برجام، مزاحمت ایجاد نکند. اما بعد از اجرای برجام، یک سلسله اقداماتی انجام داد که حتی اگر نقض برجام نباشد، اما ناقض روح برجام بوده است.

به گزارش ایسنا، او همچنین تأکید می‌کند: تحریم‌های پسابرجامی دوره اوباما در مورد آزمایش موشکی ایران و ایجاد محدودیت برای سفر اتباع خارجی به ایران ناقض روح برجام بود. فرمان اخیر ترامپ در منع ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران نیز همین‌طور. تحریم‌های اولیه غیر هسته‌ای آمریکا علیه ایران مزاحم نقل و انتقالات دلاری در تجارت با ایران شده و مانع این است که روابط بانک‌های بزرگ سایر کشورها با ایران به طور کامل عادی شود که نقض روح برجام است.

موسویان در پایان نیز می‌نویسد: آمریکا بعد از اجرایی شدن برجام، مرتکب نقض مکرر روح برجام شده است، اما خطرناک‌تر این‌که آمریکا در عصر ترامپ بخواهد با تحریم‌های گسترده‌ای تحت عناوین حقوق بشر، تروریسم، موشک و سلاح‌های کشتار جمعی، در جهت فلج کردن برجام و در نتیجه در مسیر خطرناک افزایش تنش با ایران، گام بردارد. این مسیر مانع از موفقیت توافقی خواهد شد که جامع‌ترین توافق تاریخ هسته‌ای جهان و مدلی برای خلع سلاح جهانی است.[4]

*اظهارات حسین موسویان درباره «نقض روح برجام» و «عدم موفقیت برجام» در حالی است که هم‌اکنون که بیش از یکسال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد نه تنها کار از نقض روح برجام گذشته و به اذعان مقامات ستاد برجام از جمله آقای ظریف؛ به نقض متن برجام رسیده بلکه هیچ نشانه‌ای از موفقیت برجام هم نیست و به جای آن هرچه هست، بی‌دستاوردی و ناموفق بودن برجام برای دولت یازدهم ایران است...

مواضع موسویان که چندی قبل، خبر دریافت پول توسط وی از کاخ سفید رسانه‌ای شد[5] و گویا چندین بار نیز علی‌الرأس در کاخ سفید حضور یافته و با مقامات دولت آمریکا گفت‌وگو کرده؛ بر خلاف واقعیت‌ها و مواضع مقامات کشورمان است.

چه اینکه در ماجرای تمدید داماتو یا قانون آیسا، هم آقای دکتر ظریف در قبل از این تمدید و هم مقام معظم رهبری صراحتاً عنوان کردند که این کار نقض متن برجام است.

کارشناسان همچنین اعمال تحریم در ماجرای روادید در دولت اوباما را نیز نقض متن برجام ارزیابی می‌کنند.

درباره عدم موفقیت برجام نیز از باب کنایه باید گفت که مگر برجام از این ناموفق‌تر هم ممکن است...؟!

هم‌اکنون پول‌های ایران همچنان در آمریکا بلوکه است، بانک‌های بزرگ اروپایی و حتی بانک‌های غیر اروپایی از همکاری با ایران سر باز می‌زنند، به گواه «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا بر گستره تحریم‌های ایران در پسابرجام افزوده شده است و اساساً هیچ دستاورد خاصی هم از قِبل برجام در زندگی مردم لمس نمی‌شود.

می‌توان اینطور ارزیابی کرد که یادداشت موسویان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، فی‌الواقع نوعی لاپوشانی نقض برجام علیه ایران و اقناع کشورهای جهان بر این مبناست که برجام نقض نشده است!

به این واسطه مقامات دولتی مجبور می‌شوند برای «جلوگیری از اجماع جهانی» علیه کشورمان؛ نسبت به عدم‌النفع برجام برای ایران که بواسطه اقدامات خلاف آمریکا در پسابرجام محقق شده است؛ سکوت برگزینند و اعتراض نکنند.

***

تقلا برای معرفی روحانی بعنوان مدیر جهادی!

تخریب مدیریت جهادی به روش «دروغ سال 88»

معرفی روحانی بعنوان مدیر جهادی!/ ترکان:منتقدان مثل همه ایرانی‌ها به برجام افتخار کنندحمیدرضا جلایی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگوی خود با شماره یکشنبه گذشته روزنامه اعتماد که با موضوع صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات شورای شهر انجام شده، اظهار کرده است:

«در شهرها ما با مديريت ناكارآمد شهري روبه رو هستيم. با مشكل ترافيك، فاضلاب و آلودگي هوا، با فساد مالي، با شهر فروشي مواجه هستيم، با شهر سازي‌هاي غيرقابل دفاع مواجه هستيم. لذا كساني بايد گزيده شوند كه براي امور مختلف فني، اقتصادي و اجتماعي شهر سر رشته داشته باشند تا بتوانند درست راي بدهند. نكته اي كه در ادوار انتخاباتي پيشين به طور دقيق مورد توجه قرار نگرفته است. ضمنا فقط داشتن مدرك تحصيلي كافي نيست بلكه فرد بايد در زندگي گذشته خود نشان داده باشد كه مهارتي در اين راستا دارد. فرد بايد كارايي و كارآمدي‌اش را عملا نشان داده باشد.»

او در این گفت‌وگو همچنین از 5 معیار شورایعالی اصلاح‌طلبان برای گزینش نامزدها خبر داده است که عبارتند از: دور بودن از رانت‌خواری، تخصص شهری، رأی‌آوری، اصلاح‌طلبی و مورد اجماع‌ بودن اصلاح‌طلبان در هر حوزه انتخابیه.[6]

*صحبت‌های جلایی‌پور درباره معضلات مبتلابه شهرهای ایران و فی‌الجمله شهر تهران یادآور صحبت‌های اصلاح‌طلبان در سال 88 مبنی بر بروز تقلّب گسترده در نتیجه انتخابات است.

اینکه شهرهای کشور و تهران در گستره مدیریت شهری مبتلا به شهر فروشی، فساد مالی و شهرسازی غیر قابل دفاع مواجه باشند و فقط ستاد اصلاح‌طلبان از این مفاسد بزرگ آگاهی داشته باشند امریست محل تأمل!

گفتنیست، اظهارات جلایی‌پور در راستای راهبرد یکساله اصلاح‌طلبان برای تخریب محمدباقر قالیباف، شهردار تهران ارزیابی می‌شود...

جریان سیاسی خاص در تحلیل‌های خود به این نتیجه رسیده است که قالیباف بعنوان نماد مدیریت جهادی می‌تواند اصلی‌ترین رقیب رئیس‌جمهور روحانی در صحنه انتخابات سال 96 باشد و برای همین طی یکسال گذشته بر حجم تخریب‌ها و عملیات روانی خود علیه شهرداری تهران افزود و حتی جنجال‌های بلااثباتی همچون ماجرای املاک نجومی را به راه انداخت.

اصلاح‌طلبان حتی در حادثه پلاسکو نیز که کمترین تلفات از شهروندان عادی (4 نفر) داشت و مسئول پلمب ساختمان هم وزارت کار بود اما تلاش کردند تا قالیباف را مسئول اصلی این فاجعه جلوه دهند.

لازم به ذکر است رسانه‌ها به تازگی اسناد رانت‌خواری 7.5 میلیاردتومانی «احمد مسجدجامعی» لیدر اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران را افشا کرده‌اند.[7]

رخدادی که البته مسجدجامعی نیز در تکذیبیه خود نسبت به آن، پاسخ اقناع‌کننده‌ای مبنی بر اینکه این رانت‌خواری صحت ندارد را ارائه نکرده است...

اتفاق جالب توجه دیگری نیز که بایستی در روزهای اخیر به آن اشاره کرد این است که جریان سیاسی خاص با درک این احتمال که ممکن است به دلیل ضعف‌های اجرایی دولت، در مقابل بحث «مدیریت جهادی» مستأصل شود؛ هم‌اکنون در حال تقلا برای معرفی دولت روحانی به عنوان دولت مدیریت جهادی است!

وزیر کشور و رئیس‌جمهور روحانی طی هفته‌های اخیر عبارت «مدیریت جهادی» را مورد اشاره قرار داده‌اند.

رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از صحبت‌های خود در مراسم 22 بهمن گفته بود: راه انقلاب را با مدیریت جهادی ادامه می‌دهیم و علیرغم میل بدخواهان به همه اهداف بلند انقلاب دست خواهیم یافت.


***

1_ http://sharghdaily.ir/Vijeh/9578

2_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/277400

3_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/682103

4_ http://www.isna.ir/news/95120100457

5_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950304000502

6_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3519578

7_http://www.mashreghnews.ir/fa/news/692969

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.