کد خبر: ۱۲۲۰۳
تاریخ انتشار:۲۳:۱۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
عصر دنا: محسن هاشمی رفسنجانی، مرحوم آیت‌الله هاشمی را به یوسف پیامبر تشبیه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
محسن هاشمی‌رفسنجانی در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه رحلت آیت‌الله باعث بیداری مردم شد، اظهار کرد: روزگاری است که ما حال پریشان داریم، ابتدا از قدرشناسی مردم تشکر می‌کنم، از کسانی که اجازه دادند سخنان را بگوییم کمال قدردانی را دارم. این نوع همدردی که در مراسم تدفین خود را نشان داد باعث تسکین ما شد، از مردم قهرمان تشکر می‌کنم، شاهد بودید پیام‌های تسلیتی ارائه شد که برای هر جمله آن بحث‌های فروانی وجود دارد.

وی افزود: زندگی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ابعاد مختلفی دارد، ایشان در سال 1313 متولد شدند و تا 14 سالگی در روستا بودند و بعد از آن تصمیم می‌گیرند که به قم برودند، سال 1327 با امام آشنا و مرید ایشان می‌شوند. به واسطه نزدیکی که با امام پیدا می‌کنند، امام به وی مسؤلیت‌هایی را می‌دهند. اولین ماموریتی که امام به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دادند پیگیری کاپیتولاسیون بود، وی با پولی که امام می‌دهند رادیویی خریداری و اخبار را پیگیری می‌کردند.

محسن هاشمی یادآور شد: از سال‌های 42 تا 57 دوران مبارزات آیت‌الله هاشمی مطرح است که هفت بار دستگیر می‌شوند و راهی زندان می‌شوند، در همین دوران است که کتاب امیرکبیر را نگارش و فلسطین را ترجمه می‌کنند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در زندان 22 دفترچه را در باب تفسیر قرآن نوشتند که فرهنگ قرآن از آن درآمد که 50 جلد آن تهیه شده است. سال‌های 57 تا 68 دوران تثبیت انقلاب نام گرفت. ایشان بعد از فوت امام به گونه‌ای رفتار کردند که نگذارند کشور به بی‌راهه کشیده شود.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی در دوران جنگ آینده‌نگری‌هایی از خود نشان می‌دهد، در سال 61 دانشگاه آزاد و سال 63 مترو را مطرح می‌کند، آن زمان مترو استعماری خوانده می‌شود، اما ایشان پای این گفته علیرغم تمامی مشکلات و معضلاتی که وجود داشت، ایستاد. او با این ایستادگی نشان داد که ایران می‌تواند و نگاه ویژه‌ای به آبادانی داشت. سال‌های 68 تا 76 که دوران سازندگی است، تلاش کردند که ایران را آباد کند و سازندگی را در کشور به فعل در بیاورد.

محسن هاشمی گفت: در آخرین روزها همیشه مطرح می‌کردند که همدلی در کشور و جهان ایجاد نشده، در فقرزدایی نتوانستیم خوب عمل کنیم. ایشان معتقد بودند در کنار آزاداندیشی اسلامی، با همدلی می‌توان فقر را از میان برد. ایشان می‌گفتند اعتراف به اشتباه اشکالی ندارد، دانایی مردم باید ارتقا پیدا کند که می‌تواند باعث انتخاب درست مسئولان شود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به امید بسیار اهمیت می‌داد و معتقد بود ناامیدی کشور را نابود می‌کند، تصریح کرد: در چهار سال اول دولت که همدلی‌ها زیاد بود، باعث شد رشد و توسعه ارتقاء یابد. روش عقلانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی زبان زد خاص و عام بود. ایشان را می‌توان به سه دلیل به یوسف پیامبر تشبیه کرد، هنگامی که خبر ترور ایشان را به امام دادند، امام مثل یعقوب نبی که مرگ یوسف را باور نکرد، ترور آیت‌الله هاشمی را باور نکردند و گفتند هاشمی زنده است، چون انقلاب زنده است.

فرزند آیت‌الله هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که تهمت‌هایی به حضرت یوسف زده می‌شد که همین تهمت‌ها را به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی زدند که بعدها مشخص شد که کذب است، سپس به مانند پیراهن یوسف که باعث بینایی پدرش شد، مرگ آیت‌الله نیز باعث بیداری مردم شد.

آیت‌الله هاشمی‌ لحظه‌ای سیاست را تعطیل نکرد
در همین رابطه حسین مرعشی سخنگو و عضو حزب کارگزاران در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران که عصر امروز (شنبه 30 بهمن‌) برگزار شد، گفت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی لحظه‌ای حضور در سیاست و اقدام سیاسی را تعطیل نکردند و ریشه این رفتار بر می‌گردد به عقلانیت ایشان، سیاست بر تمام ابعاد زندگی ما اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه بخشی از این موضوع به دوران مبارزه برمی‌گردد، افزود: یادم می‌آید به ایشان روزی گفتم حاج آقا کار را رها کنید. او پاسخ داد وقتی در دوران مبارزات کسی کم می‌آورد این من بودم که دیگران را تشویق می‌کردم، حالا رها کنم؟

مرعشی خاطرنشان کرد: در دهه 60 که اوضاع خوبی در کشور وجود نداشت، آیت‌الله هاشمی در اوج جنگ، ایران را به ساحل آرامش رساند، اما طبع دنیا این طور است که در مقابل وفا، جفا وجود دارد.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.