کد خبر: ۱۲۱۱۳
تاریخ انتشار:۱۷:۳۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
عصر دنا: مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری فوق حاد پرندگان از طریق یکی از فروشندگان سیار مرغ در پخش پاتاوه شهرستان دنا منتقل شده و تا کنون دو روستا آلوده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): بهمنش مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیماری فوق حاد پرندگان از طریق یکی از فروشندگان سیار مرغ که خارج از استان، مرغ زنده به پخش پاتاوه شهرستان دنا آورده بود، منتقل شده و تاکنون روستای بن زرد علیا و سفلی بخش پاتاوه به این بیماری آلوده شده است.


وی با اشاره به اینکه همه مرغ و پرندگان آلوده به آنفولانزای فوق حاد پرندگان تا شعاع یک کیلومتری از کانون آلودگی باید معدوم شود افزود: گروه های دامپزشکی در روستای بن زرد و مناطق اطراف آن مستقر شده و در حال پیشگیری از سرایت این بیماری به سایر نقاط استان هستند.


بهمنش از مردم خواست با ماموران دامپزشکی و ماموران انتظامی برای معدوم سازی مرغ و پرندگان خانگی همکاری کنند تا بتوانند این بیماری مهلک را مهار و از سرایت آن به کل استان جلوگیری کنند.


این مسئول با اشاره به نقش ماموران انتظامی در جلوگیری از حمل و نقل و انتقال مرغ زنده به استان از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی مرغ و پرندگان مراتب را سریعا با تلفن 1512 اطلاع دهند.

 

وی به راه های جلوگیری از انتقال این بیماری اشاره کرد و افزود: در صورت دسترسی به واکسن آنفلوانزا تجویز آن از اهمیت فراوانی برخوردار است و رعایت بهداشت دست ها و رعایت بهداشت فردی و تنفسی در کاهش ابتدا به بیماری موثر است.

بهمنش با بیان اینکه استفاده از ماسک به هنگام خروج از منزل توصیه می شود گفت: ضد عفونی کردن سطوح منزل با آب و صابون و مواد ضد عفونی کننده در خانه ای که دارای فرد مبتلا می باشد می تواند سودمند باشد.‏

 

راه های کنترل آنفلوانزای پرندگان:

مهمترین اقدام کنترلی شامل معدوم کردن سریع علیه پرندگان بیمار یا تماس یافته، دفع مناسب لاشه پرندگان و قرنطینه و ضدعفونی کردن مرغداری ها است.

قابل ذکر است ویروس آنفلوانزا در عرض 30 دقیقه در دمای 60 درجه سانتی گراد و نیز در تماس با مواد ضد عفونی کننده نظیر فرمالین و ید از بین می رود.

جالب است که بدانیم یک گرم کود آلوده به ویروس آنفلوانزا می تواند در حدود یک میلیون مرغ را آلوده کند یکی دیگر از اقدامات کنترلی، محدود نمودن جابجایی پرندگان در داخل کشور و یا بین کشورها است.

به نظر می رسد با جلوگیری از تماس ماکیان اهلی با پرندگان وحشی از انتشار ویروس این بیماری پیشگیری می گردد. استفاده از ماکیان اهلی از آب آلوده به فضولات پرندگان وحشی به آسانی باعث انتقال ویروس به آنها می شود .
 

منبع: چهارفصل

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار