کد خبر: ۱۲۰۳۳
تاریخ انتشار:۲۱:۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
مدیر ارشد اخراجی سازمان انرژی‌ هسته‌ای و همکار شهید احمدی‌روشن:
عصر دنا: در سایت‌های نطنز و فردو جاسوس‌هایی هم دستگیر کردند که در یک مورد، یک نفر بسیاری از اطلاعات را مثلاً با یک لپ‌تاپ فروخته بود. دوستان ما در حفاظت به شوخی می‌گفتند وقتی می خواهید بفروشید لااقل با یک قیمت بالا بفروشید. مثلاً در مورد دیگری در ساعت 12 شب، دکل سایت فردو را منفجر کردند و برق سایت فردو قطع شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): یک منبع آگاه با اشاره به اتفاقات بعد از برجام بیان کرد: به‌طور خلاصه و مفید باید بگویم بیشتر تأسیسات نطنز و فردو را شخم زدند و بیرون ریختند. حتی آن فنداسیون زیر سانتریفیوژها را نیز برداشتند. باید بدانیم که ایجاد هر یونیت (یک مجموعه 3000 تایی از ماشین‌های سانتریفیوژ) نزدیک 50 میلیارد تومان هزینه داشته است که شش یونیت در سایت نطنز جمع آوری شد و نزدیک 300 میلیارد تومان بیت‌المال به هدر رفت. این هزینه به غیر از هزینه‌های ماشین‌های سانتریفوژ و هزینه‌های جاری سازمان بوده است.

 

سانتریفیوژها را به طور غیر اصولی جمع‌آوری کردند و به انبار بردند که دیگر قابل استفاده نیست

 

به گزارش رجانیوز یکی از مدیران ارشد اخراجی سازمان انرژی اتمی که در مسجدی در خمینی‌شهر سخنرانی می‌کرد به نقل از مشاهده شاغلین در سایت نطنز گفت: در سایت نطنز از 16 هزار ماشین موجود فقط حدود 5 هزار سانتریفیوژ کار می‌کند و بقیه ماشین‌ها را به طور غیر اصولی جمع‌آوری کردند و به انبار بردند که دیگر قابل استفاده نیست.

 

ساخت قلب رآکتور اراک حاصل سه سال کار شبانه‌روزی بود که آن را با بتن پر کردند

 

همکار شهید احمدی روشن در خصوص بتن‌‌یزی قلب رآکتور اراک تصریح کرد: سه سال زمان برد تا قلب رآکتور اراک توسط پرسنل آن مجموعه طراحی و ساخته شد، اما قبل از آنکه پرسنل حاصل زحمات شبانه‌روزی خود را ببینند، آن‌را با بتن پرکردند. بعد از برجام هم مسئولین کنونی هنوز در داستان تغییر و باز طراحی مانده‌اند و هنوز کشوری را پیدا نکرده‌اند که در بازطراحی رآکتور به کشور ما کمک کند.

 

در سایت‌های نطنز و فردو جاسوس‌هایی هم دستگیر شدند/ ساعت 12 شب دکل سایت فردو را منفجر کردند/ نفوذی‌ها توسط سربازان گمنام امام زمان علیه‌السلام شناسایی و دستگیر شدند

 

وی با اشاره به موضوع نفوذ درپرونده هسته‌ای ایران گفت: در سایت‌های نطنز و فردو جاسوس‌هایی هم  دستگیر کردند که در یک مورد، یک نفر بسیاری از اطلاعات را مثلاً با یک لپ‌تاپ فروخته بود. دوستان ما در حفاظت به شوخی می‌گفتند وقتی می خواهید بفروشید لااقل با یک قیمت بالا بفروشید. مثلاً در مورد دیگری در ساعت 12 شب، دکل سایت فردو را منفجر کردند و برق سایت فردو قطع شد. از مدت‌ها قبل گزارشاتی داشتیم که نشان می‌داد اقدامات خرابکارانه‌ای قرار است در پست سایت فردو (پست پیروز) انجام گردد و مجموعه اقداماتی هم ما انجام دادیم تا  اگر برق قطع شد از منبع دیگری تأمین کنیم. چهارماه بعد از آن ساعت 12 شب بود که برق قطع شد و ما از منبع دیگر برق را تأمین کردیم که الحمدلله مشکلی پیش نیامد. البته هم‌زمان سه نفر از پرسنل سایت فردو که از عوامل نفوذی دشمن بودند اقدام به از کار انداختن UPSها با استفاده از مواد منفجره کرده بودند که این موضوع هم نتوانست مشکل جدی ایجاد نماید. جالب اینجا بود که ساعت 8 صبح دو نفر از بازرسان آژانس انرژی اتمی جهت بازدید سرزده پشت در فردو بودند و بعد آمدند دیدند هیچ اتفاقی نیفتاده است و همه چیز درحال انجام است. نفوذی‌ها نیز توسط سربازان گمنام امام زمان علیه‌السلام شناسایی و دستگیر شدند.

 

نباید داشته‌های باارزش خود را مفت از دست می‌دادیم/ حتماً گوهر گرانبهایی داشتیم که با پای شکسته هم در مذاکرات شرکت می‌کردند

 

وی افزود: امروز نباید دنبال این موضوع باشیم که در تیم مذاکره کننده چه کسی یا کسانی جاسوس بودند. مذاکره کننده‌ها طبق فرمایش رهبر انقلاب مورد اعتماد هستند، اما ممکن است انسان گوهری داشته باشد که ارزش آن را نداند، وقتی دید خریداران بزرگی چشم به آن دوخته‌اند باید متوجه شود گوهر باارزشی دارد مفت نفروشد. در بحث تعطیلی غنی‌سازی 20 درصد، پایین آمدن ظرفیت غنی‌سازی، جمع‌آوری ماشین‌های سانتریفیوژ، تعطیلی سایت فردو، پرکردن قلب رآکتور اراک با بتن و ... باید ببینیم چرا این شش کشور و به قول خود تیم مذاکره کننده، جامعه جهانی دور یک میز نشسته‌اند و می‌خواهند راجع به این موضوع مذاکره کنند. یقیناً چیزهای باارزشی در اختیار داریم که حتی با پای شکسته هم مشتاقانه حاضرند مذاکره کنند، پس نباید مفت و مجانی از دست می‌دادیم، ولی دیدیم که ایران تعهدات زیادی را قبول کرد و همه را هم انجام داد، ولی طرف مقابل هیچ کاری انجام نداده است.

 

غنی‌سازی 3.5 درصدی فقط دو و ماه نیم طول کشید/ بازرسان آژانس باور نمی‌کردند در این مدت به غنی‌سازی دست پیدا کنیم

 

مدیر ارشد سابق سازمان انرژی اتمی درخصوص غیرقابل باور بودن دستاوردهای هسته‌ای چنین گفت: وقتی که اواخر سال 84 پلمپ‌ها برداشته شد و ما اجازه پیدا کردیم وارد پایلوت شویم، در حدود دو ماه ونیم طول کشید که غنی سازی 3.5 درصد انجام شد و بازرسان آژانس می‌گفتند باورمان نمی‌شد که شما در این مدت کوتاه توانستید به این مرحله برسید و غافلگیر شده بودند.

 

برای نیاز 850 هزار بیمار کشور به رادیو دارو، باید سطح غنی‌سازی را به 20 درصد می‌رساندیم

 

وی افزود: رآکتور تحقیقاتی تهران به سوخت 20 درصد نیاز داشت و غربی‌ها رسما اعلام کردند که ما تأمین نمی‌کنیم. حدود 850 هزار بیمار در کشور داشتیم که به شدت به رادیو داروها نیاز داشتند و کمتر از یک سال دیگر سوخت رآکتور تهران تمام می شد. آقای دکتر صالحی رییس وقت سازمان در جلسه‌ای بنده را خواستند و گفتند آیا خودمان می‌توانیم غنی‌سازی 20 درصد داشته باشیم؟ گفتم ما می‌توانیم با همین زنجیره‌ای که 3.5 درصد را غنی‌سازی کردیم، 20 درصد را غنی‌سازی کنیم. این در حالی است که یکی از مدیران حاضر در جلسه گفت با شش زنجیره می‌توان این کار را انجام داد و با یک زنجیره نمی‌شود و ما اصلاً شش زنجیره مناسب برای این‌کار نداشتیم و درست کردن آن هم حداقل شش‌ماه زمان می‌برد و نظام هم فرصت نداشت که شش ماه صبر کند. به هر حال قرار شد اقدامات لازم مطابق نظر ما انجام گردد. چندروز بعد گزارشی بدون سربرگ به بنده رسید که گفته می‌شد این گزارش از طرف سرویس‌های جاسوسی خارجی به دست آمده است. در این گزارش قید شده بود که ایرانی‌ها نمی‌توانند 20 درصد را غنی‌سازی کنند، چون 3.5 درصد آنها ناخالصی سیلیس دارد و در غنی‌سازی 20 درصد، این ناخالصی‌های سیلیس با درصد بیشتری در محصول 20 درصد ظاهر خواهد شد و این سوخت مناسبی برای رآکتور نخواهد بود و حتی ماشین‌های سانتریفیوژشان را هم از بین می‌برد. اینکه اطلاعات صحیح بود یا ترفند دشمن، وقت زیادی از ما تلف کرد. به هرحال بعد از دو هفته فراهم کردن مقدمات و انجام نمونه‌گیری، مشخص شد هیچ‌گونه ناخالصی سیلیسی وجود ندارد و آن گزارش از اساس دروغ بوده است.

 

این مدیر ارشد اخراجی سازمان هسته‌ای با تأکید بر اینکه مسئله هسته‌ای ثابت کرد که دشمنان خارجی و داخلی ما نمی‌خواهند ایران به تکنولوژی‌های برتر دست یابد تصریح کرد: یک زمانی تحریم کردند، بعد زمان دیگری خرابکاری صنعتی کردند و بار دیگر ترور دانشمندان را در دستور کار خود قرار دادند و سپس شایعه آلودگی‌های زیست محیطی را در جامعه انتشار دادند. همه این اقدامات یک هدف داشت و آن اینکه القا کنند «ما نمی‌توانیم» تا دست از این دانش پر منفعت برداریم.

 

با ارائه آمار غلط القا می‌کردند که غنی‌سازی به‌صرفه نیست/ جالب است تمام هزینه‌های نابه‌جا در زمان تصدی خودشان بر نطنز انجام گرفته بود

 

وی ادامه داد: یک اقدام دیگری که توسط نفوذی‌ها انجام گرفت هزینه‌های بسیار زیادی بود که طی سال‌ها به‌صورت غیر اصولی و غیر کارشناسی هزینه شده بود، یکی از معاونین فعلی سازمان در سال 92 در جلسه‌ای گفت ما دو هزار میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه بوشهر هزینه کردیم که الان برق تولید می‌کند و دو هزار میلیارد تومان هم هزینه نطنز کردیم که یک شانزدهم آن هم به انجام نرسیده است و پول خیلی زیاد دیگری می‌خواهد تا نطنز کامل گردد و نتیجه می‌گرفت که غنی‌سازی به‌صرفه نیست و نباید انجام دهیم. یعنی یک جریانی به وجود آمده بود که هزینه‌های کاذبی ایجاد می‌کردند و می‌خواستند مسئولین را به این نتیجه برسانند که داشتن چرخه سوخت هسته‌ای صرفه اقتصادی ندارد، در حالی که هزینه‌های نطنز تا آن زمان کمتر از مبلغی بود که گفته می‌شد و هزینه نیروگاه به مراتب بیشتر بود و تمام این هزینه‌های نابه‌جا نیز توسط خود این افراد در زمان تصدی‌شان بر سایت نطنز انجام گرفته بود و بابت آن هم مدال گرفتند.

 

وی در باره نظر اسرائیل در برجام تصریح کرد: در بحث مذاکرات برجام نباید فریب بخوریم. برخی می‌گفتند می‌بینید که اسرائیل مخالفت می‌کند، پس برجام سند خوبی است. این موضوع بیشتر یک بازی سیاسی بود که برخی هم در داخل بهره‌برداری می‌کردند. اسرائیل به‌شدت از غنی‌سازی 20 درصد و از پیشرفت هسته‌ای ما می‌ترسید و در سازمان ملل هم با آن کاریکاتور بمبی که نشان داد، ترس خود را آشکار کرد. اسرائیلی‌ها مدعی هستند نابودی 20 درصدی و جمع‌آوری ماشین‌های سانتریفیوژ، امنیت‌شان را تضمین کرده است، پس نتانیاهو از این برجام بسیار هم خوشحال شده بود. ما در برجام چیزی به دست نیاوردیم و خسارت دیدیم و فریب دشمنان داخلی و خارجی را خوردیم.

 

توان‌پور: در موضوع برجام بسیاری از خطوط قرمز نادیده گرفته شد

 

همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور به‌عنوان سخنران بعدی این مراسم در خصوص خطوط قرمز پرونده هسته‌ای گفت: مقداری خطوط قرمز توسط مجلس و شورای عالی امنیت ملی تصویب شد و موارد دیگری هم رهبر انقلاب بدان افزودند که جمعاً 28 بند به‌عنوان مسایلی است که می‌بایست در برجام لحاظ شود. در بحث برجام و امتیازاتی که ما دادیم بیش از 60 درصد خطوط قرمز نادیده گرفته شد، اما آنجایی که در خصوص مسائل مالی قرار بود امتیاز بگیریم، طبق روایت خود دوستان دولتی و براساس شواهدی که وجود دارد تقریباً هیچ دستاوردی نداشته‌ایم. تحریم‌های مربوط به مسائل مالی و اقتصادی و بانکی لغو نشد و در پاره‌ای موارد مستحکم‌تر هم شد و حدود 70 مورد تحریم بعد از برجام تصویب شده است. ما هنوز برای ورود ارز به کشور مشکل داریم و هنوز به چرخه دلار امکان دسترسی نداریم. شاید روز اول اجرای برجام بنابر متن برجام و قرارهای ضمنی که در مذاکرات لحاظ شده بود برخی عنوان می‌کردند که تحریم‌های مالی برداشته می‌شود و به چرخه دلار دسترسی پیدا می کنیم، ولی امروز بعد از گذشت یک سال عایدی ما نشان می دهد که تقریبا هیچ دستاوردی نداشتیم .بانک های ما با بانک‌های بزرگ دنیا نمی توانند مبادله مالی داشته باشند و آن ها هنوز طبق تحریم‌های اولیه مجاز به همکری با کشور مانیستند و مشکلات پابرجاست.

 

وی با اشاره به جوان بودن تیم هسته‌ای افزود: میانگین سنی تیم تولید کننده UF6 تقریباً 26 سال داشتند که مدیرعامل مسن‌ترین فرد بود و حدود 31 سال داشت.

 

تمام مجموعه‌های هسته‌ای، مورد علاقه تیم‌های جاسوسی کشورهای غربی

 

همکار شهید احمدی‌روشن افزود: فردی آن زمان به بنده می‌گفت الحمدلله نیروهای پاک و متخصصی داریم که بنده در جواب گفتم بله، ولی ممکن است نفوذی هم داشته باشیم. چون در آن زمان تعداد زیادی پرسنل مشغول فعالیت بودند و برای اولین بار در جهان بود که بهره‌بردار، نصاب تجهیزات و سازنده و پیمانکار ساختمان همزمان کار می‌کردند، آن هم به خاطر فشاری که در روی کشور بود و ما باید به جهان اثبات می‌کردیم که قادر به ساختن UF6 هستیم. یک سوله کوچکی هم آنجا بود که جزو خط تولید بود، ولی در کشور قرار نبود از آن قسمت بهره‌برداری شود و هنوز هم اورانیوم فلزی نمی‌سازیم. به یکی از دوستان گفتم این سوله متروکه را مقداری تمیز کنید و لیفتراک کنار آنجا را هم روشن کنید.

 

وی ادامه داد: بازرسان آژانس هیچ‌گاه این سوله متروکه را بازدید نکرده بودند. بعد از یک روز از ما خواستند که از همان سوله متروکه دیدن کنند و ما برای آماده سازی حداکثر یک ساعت و نیم فرصت داشتیم. بنده به دوستان گفتم شما به واسطه همان تمیزکاری که کردید می‌خواهند بازدید کنند حالا چه کسی خبر داده بود که اینها آنجا را تمیزکاری کردند؟ مجموعه‌هایی که مورد علاقه تیم‌های جاسوسی است بالاخره نفوذی هم وجود دارد و خیلی کار غیرقاعده‌ای هم نیست و تمام مجموعه‌های هسته‌ای، مورد علاقه تیم‌های جاسوسی کشورهای غربی می‌باشد.

 

کارشناس سابق سازمان انرژی اتمی درباره شفافیت ایران در مذاکرات هسته‌ای چنین تشریح می‌کند: بنده به‌عنوان کسی که سه چهارسال به‌طور مستمر در جلسات آژانس حضور داشتم، می‌توانم شهادت دهم که حقیقتاً ما خیلی آدم‌های شفافی هستیم که چیز مخفی و یواشکی نداریم و آنها هم این مطلب را می‌دانند، ولی هسته‌ای یک زمین بازی است و آن‌زمان که استکبار وارد زمین بازی شد تصور می‌کرد که می‌توانست ما را زمین‌گیر کند و انتظار نداشت که ما بتوانیم این‌قدر پیشرفت کنیم. در یکی از این جلسات بازرس سازمان اتمی به شیشه پشت سرش اشاره کرد و گفت شما نگران نباشید UCF  مثل این شیشه برای ما شفاف است یعنی چیزی در این مجموعه برای ما مخفی نیست که بعد از جلسه بنده به دوستانی که مستند و فیلم جلسه را تهیه می کردند گفتم این فیلم را حتماً نگه دارید تا زمانی برای مردم کشور روشن شود که اینها تمام موارد را شفاف می‌دانستند و مسائلی که مطرح می‌کردند بهانه‌گیری بود.

 

عربستان حاضر بود باج هنگفتی به فرانسه بدهد تا در روند مذاکرات مؤثر باشد

 

همکار شهید احمدی روشن درباره ناراحتی اسرائیل یا فرانسه درطول مذاکرات برجام نیز چنین توضیح داد: برخی از کشورها برای بعد از مذاکرات بداخلاقی نشان دادند که اتفاقاً برای‌شان بسیار مفید نیز بود. یکی از این کشورها فرانسه بود که سه بار مذاکره تا بستن قرارداد هم پیش می‌رفت، ولی با بهانه‌گیری فرانسه به انجام نمی‌رسید و حتی یک مرتبه وزیر امورخارجه فرانسه مذاکرات را ترک کرد، اما فرانسه به عنوان پلیس بد -به قول دوستان سیاسی- حجم بالایی از معاملات بعد از برجام را در ایران انجام می‌دهد چه در حوزه نفتی و هواپیما خودرو. بنابراین فرانسه به نتیجه‌ای که مدنظرداشته است اکنون دست یافته است.

 

درحوزه نفتی شرکت توتال مجموعه یازده پارس جنوبی را در اختیار گرفته است. در هواپیما هم ایرباس را با فرانسه قرارداد بستیم و در حوزه خودروسازی پژو و سیتروئن قرادادهای خوبی با سایپا و ایران خودرو بستند. کشورهای دیگری که به غیر از 1+5 موضع‌گیری می‌کردند و لابی‌گری می‌کردند برای این بود که می‌خواستند در مذاکرات تأثیرگذار باشند، مثلاً اسراییل با آمریکا و انگلیس لابی می‌کرد تا حرفش را در مذاکرات به کرسی بنشاند. عربستان با آمریکا و فرانسه لابی‌گری می‌کرد. یکی از مواردی که فرانسه زیر میز مذاکره زد برای آن بود که یک قرارداد تسلیحاتی هنگفت چند میلیارد دلاری با عربستان بسته بود و عربستان حاضر بود یک باج این چنینی به فرانسه بدهد تا بتواند در روند مذاکرات تأثیرگذار باشد.

 

برای رسیدن به یک کلونی از سانتریفیوژ نسل جدید، باید تا انتهای اجرای برجام منتظر بمانیم

 

توان‌پور در خصوص ادعای دولت مبنی بر اینکه به دستگاه  IR8 گاز تزریق شده است و در زمینه تحقیق و توسعه و تولید سانتریفیوژهای نسل جدید پیشرفت داشته‌ایم خاطرنشان کرد: تحقیق و توسعه در علم هسته‌ای تعریف دارد و مراحلی را باید گذراند که عبارت است از طراحی، تحقیق، ساخت نمونه اولیه و توسعه فرآیند. قبل از تزریق گاز UF6 قاعدتاً با گازهای دیگر امتحان و تست می‌شود و این نسل جدید IR8 برای اولین بار گاز UF6 در آن تزریق شده است و سند آن هم صحبت دوستان آژانس است که توسط بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود و در گزارش ماهانه آن هم منتشر می‌شود، اما تا رسیدن به یک کلونی از مجموعه نسل جدید زمان زیادی در پیش داریم که به‌علت محدودیت‌های جدی برجام در جهت ساخت نسل جدید، امکان ساخت آن وجود ندارد و یک کلونی کامل تشکیل نمی‌شود تا این چند سال برجام سپری شود. البته اگر برجام تا آن زمان پابرجا بماند.

 

بازرسان آژانس باورشان نمی‌شد رآکتوری بتواند سوخت UF2 را به UF4 تبدیل کند/ اسم رآکتور را گذاشته بودند جادویی!/ چینی‌ها بعد از خروج‌شان از نطنز همه اطلاعات و تجهیزات را با خود بردند

 

استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه درباره نقش روحیه انقلابی در پیشرفت علمی کشور بیان کرد: در بحث علمی به طور عام و هسته‌ای به‌طور خاص عده‌ای که باور داشتند ما می‌توانیم برق هسته‌ای داشته باشیم و اعتقاد داشتند که این پتانسیل درکشور وجود دارد که پیشرفت کند تمام سختی‌های راه را به جان خریدند و کشور را پیشرفت دادند. در مسئله هسته‌ای از تقریباً هیچ شروع کردیم. چینی‌ها بعد از قضایای سال 81 که همکاری را رها کردند، اما طبق قرارداد باید اسناد، وسایل و تجهیزات را نزد ما باقی می‌گذاشتند، ولی این کار را هم نکردند و مثلاً قسمتی از اطلاعات فلان دستگاه نبود و حتی از وسط کتابچه راهنما تعدادی از برگه‌ها به عمد پاره شده بود، چون نمی‌خواستند ما به آن پیشرفت‌ها دست پیدا کنیم، اما افرادی با روحیه انقلابی و جهادی توانستند آن مجموعه‌های حساس و دقیق را راه‌اندازی و اجرا کنند. چینی‌ها در زمان ساخت مجموعه‌ای مثل UCF  اصفهان یازده کشته داده بودند، ولی ما بدون این اتفاقات و در زمانی که روی کشور فشار بود و خود غربی‌ها باور داشتند که رسیدن به این درجه پیشرفت در آن زمان کوتاه ناممکن است، توانستیم و انجام شد. مثلاً در زمان دیگری رآکتوری،  UF2 را به UF4  تبدیل می‌کرد، بازرسان می‌گفتند شما به هیچ عنوان نمی‌توانید این کار را انجام بدهید و امکان ندارد، بعد از آن که آزمایش کردند دیدند که بله  UF4 تولید شده است و اسم این رآکتور را گذاشته بودند، رآکتور جادویی. استارت اولیه فردو را که زدند در داخل کشور هم خیلی‌ها مخالف بودند، ولی با روحیه انقلابی آن‌چنان مجموعه فردو پیشرفت کرد که خار چشم دشمنان شد. هیچ زمانی روحیه وادادگی و اینکه ما همه چیز را باید از خارج وارد کنیم، باعث پیشرفت کشور نمی‌شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.