کد خبر: ۱۲۰۳۱
تاریخ انتشار:۲۰:۴۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
عبور از خطوط قرمز احکام شرعی؛
عصر دنا: فروش آزیان حرام گوشت در برخی فست فودهای بوشهر و بازار ماهی فروشان در حالی انجام می شود که شواهد بیانگر این مدعاست که بازرسان استان چند وقتیست که گذرشان به بازار و مکان های عرضه این خوراکی نخورده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

استان بوشهر به جهت موقعیت جغرافیایی خود و همجواری بسیاری از شهرهای آن با خلیج فارس سبب شده تا غذاهای دریایی عمده ترین خوراکی های مصرفی مردم آن از دیرباز باشد و نیز بسیاری از مردم کشور در سفر به این استان خوراکی های آبزیانی را استفاده و یا حتی آن را به عنوان سوغات به شهرهای خود ببرند.

با توجه به اینکه در مملکتی زندگی می کنیم که نشانی از دین مبین اسلام را یدک می کشد و نیز تنوع در موجودات و گونه های دریایی، دانستن حکم اسلامی استفاده از آن نیز مبنی بر حرام و یا حلال بودن گونه ها بسیار مهم و ضروری است.

تنها آبزیان فلس دار حلالند

خداوند در قرآن به شرط پولک‌دار بودن ماهی اشاره نمی‌کند اما تقسیم و تفسیر آن را برعهده پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) گذاشته است.  در روایات از امام صادق(ع) نقل شده است که «ماهی ای که پولک‌دار است را بخورید و حضرت علی(ع) نیز در بازار مردم را از خوردن و فروش ماهی های بدون پولک منع می کردند».

ماهی‌های پولک‌دار گیاه‌خوار بوده و به واسطه فلس‌ها از آلودگی‌های دریا در امان هستند. همچنین پیامبر اسلام(ص) تنها آبزیان پولک دار و میگو را حلال اعلام کرده‌اند که میگو هم به این دلیل که تمام عمرش را در آب بوده و در همان آب تخم‌ریزی و زندگی می‌کند، حلال اعلام شده است.

با توجه با تاکید دین اسلام و پیامبر(ص) و ائمه اطهار و نیز فتاوای مراجع تقلید مبنی بر حرام بودن خوردن آبزیان حرام گوشت، سری به بازار ماهی فروشان بوشهر زدیم. در بهبهه داد و بی داد و فروش ماهیان حلال گوشت، نوعی ماهی توجهمان را به خود جلب کرد و آن فروش کوسه ماهی بود. جلوتر که رفتیم ماهیان حرام گوشت دیگری همچون ماهی مرکب(خساک) نیز مشاهده و به قیمت هر کلیو 12 و 25 هزار تومان فروخته می شد که البته مشتریان خاص خود را داشت.

فروش کوسه و ماهی مرکب(خساک) در بازار ماهی فروشان بوشهر

فروش علنی آبزیان حرام گوشت در بوشهر

فروش ماهیان حرام گوشت در حالی به صورت علنی انجام می شود که ظاهراً عدم حضور بازرسان برای نظارت بر بازار، فرصتی را برای برخی ها به وجود آورده تا اگر سابقاً به صورت نهان این کار صورت می گرفت اما امروز خطوط قرمز شرعی و اسلامی را بشکنند و آشکارا آن را در بازار عرضه کنند.

کار ما به همین جا ختم نشد و به صورت اتفاقی به یکی از فست فودهای شهر بوشهر رفتیم که منویی از غذاهای آبزیان حرام گوشت را جلوی مشتریان خود می گذاشت و با کلی تعریف سعی بر فروش این خوراکی ها به مردم داشت. آبزیانی حرام گوشتی که حتی قیمت آنها نیز نسبت به خوراکی های حلال گوشت گران تر بود.

خساک، بمبک، خرچنگ(گبگو)، اسکوئید و لابستر از جمله غذاهای دریایی بودند که در این فست فود به فروش می رسید.

منوی غذایی آبزیان حرام گوشت در یکی از فست فودهای بوشهر

صید، عرضه در بازار و فروش آبزیان حرام گوشت در برخی فست فودهای بوشهر در حالی انجام می شود که شواهد بیانگر این مدعاست که بازرسان استان چند وقتیست که گذرشان به بازار و مکان های عرضه این خوراکی نخورده است.

شاید بتوان علت این کار را در بی اطلاعی افراد از احکام شرعی دانست اما این بی اطلاعی، دلیل نمی‌شود که خوردن گوشت حرام، اثر وضعی خود را بر خورنده نگذارد. ضمن این که بی اطلاعی از احکام، دلیل قانع کننده و موجهی نیست. چرا که همه مسلمانان وظیفه دارند که احکام را بدانند و اگر جایی دچار شک و شبهه‌ای شدند حتما از مرجع تقلید خود بپرسند. بویژه در این زمان؛ که یافتن پاسخ سوالات خیلی راحت شده است و از طریق اینترنت می‌توان به سایت علما مراجعه کرد و سوال خود را پرسید و یا با یک تلفن به دفتر مراجع تقلید، پاسخ سوال خود را یافت.

در همین راستا استفتائات مراجع عظام تقلید پیرامون خوردن گوشت حیوانات دریایی به تفصیل آمده است:

پرسش: خرید و فروش و خوردن گوشت کوسه ماهی، بچه کوسه ماهی، لابستر، شاه میگو و خرچنگ با توجه به اینکه در برخی از رستوران ها این مواد اولیه طبخ و به فروش می رسد و در برخی از فروشگاه ها این مواد خرید و فروش می شود چه حکمی دارد؟


امام خمینی(ره): اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولی خوردن آن حرام می باشد و ماهی بی فلس را اگرچه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است.

رهبر انقلاب، حضرت آيت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی):  اگر خريد و فروش برای خوردن باشد، جايز نيست و الا مانعى ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در مورد کوسه ماهی در صورتیکه فلس نداشته باشند، حلال نیست و همچنین لابستر و شاه میگو و خرچنگ حرام گوشت هستند، ولی میگو اشکالی ندارد.

پرسش: خوردن گوشت کدامیک از جانوران زیر حلال است؟

صدف، حلزون، هشت پا، ماهی مرکب، جت ماهی و خیار دریایی .

پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهیان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

پرسش: آیا هشت پا (ماهی مرکب) حلال گوشت است؟

پاسخ: ماهی مرکب، هشت پا و مانند آن، حرام گوشت هستند.

پرسش: آیا خرچنگ و لاک پشت دریایى حلال گوشت هستند؟

پاسخ: خرچنگ و لاک پشت حرام گوشت هستند ولى میگو اشکالى ندارد.

پرسش: خوردن کدامیک از جانوران و موجودات دریایی حلال است؟

پاسخ: از غذاهای دریایی تنها ماهی ان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

پرسش: آیا کوسه ماهی ها حلال گوشت مى باشند؟

پاسخ: اگر به تصدیق اهل اطّلاع داراى فلس باشند حلالند و الاّ حرام مى باشند.

حضرت آیت الله سیستانی: تنها ماهی که در اصل خلقتش فلس دار باشد ـ هر چند از جهت عارضى فلس از او جدا شده باشد ـ و میگو از حیوانات دریایی چنانچه زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد، پاك و خوردن آن حلال است. و چنانچه در آب بميرد پاك بوده، ولى خوردن آن حرام است، هر چند با وسيله‏اى مانند زهر بميرد، مگر اينكه در تور ماهيگير در آب بميرد كه در اين صورت خوردنش حلال است. و ماهى بى‏فلس را اگر چه زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد، حرام است.

پرسش: خوردن گوشت کوسه ماهی چه حکمی دارد؟

پاسخ: جایز نیست

حضرت آیت الله وحید خراسانی: خوردن گوشت کوسه ماهی و بچه کوسه و خرچنگ حرام است. خوردن گوشت میگو حلال است و به طور کلی خوردن ماهی که فلس داشته باشد و طبق دستور شرع تذکیه شده باشد، حلال است و اگر این حرام گوشت های دریایی منفعت حلال عقلایی داشته باشد، خرید و فروش آن جایز است. ولی خرید و فروش آن برای منفعت حرام (مثل خوردن) باطل و حرام است./ گام نیوز

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.