کد خبر: ۱۲۰۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۶:۵۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
عصر دنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد در حالی تلاش می کند " دمپخت شله گوشتی" را به عنوان یک غذای محلی در این استان به کشور معرفی کند که بسیاری از مناطق گردشگری این استان از وجود حتی یک سرویس بهداشتی مناسب نیز محروم هستند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): امروزه از صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت درامدزا در کشورهای مختلف جهان از آن یاد می شود و این کشورها  برای رونق و شکوفایی بیش از پیش این صنعت تلاش می کنند تا در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز زیرساخت ها و نیازهای این حوزه را تامین کنند.

در کشور ایران نیز در سالهای اخیر جسته و گریخته اقداماتی برای شکوفا شدن صنعت گردشگری و توسعه آن برای رونق بخشیدن به اقتصاد و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های نقاط مختلف کشور انجام شده است اما هر بار به دلایلی این صنعت در سایه تغییر سیاست ها و تعاملات بین المللی دچار چالش ها و تغییر و تحولاتی شده است.

نبود زیرساخت مناسب برای خدمات رسانی مطلوب به گردشگران و مسافران داخلی و خارجی همواره از جمله مشکلاتی است که در سطح کشور و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد خودنمایی می کند و در برخی مواقع از سال مانند عید فطر و عید نوروز شهرهای گردشگر پذیر این استان از سیل ورود جمعیت دچار وضعیتی بغرنج می شود که شرح آن در این نوشته ها نمی گنجد.

بسیاری از گردشگرانی که به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می کنند با وجود تعریف و تمجید از ظرفیت های گردشگری و بکر بودن مناطق و مناظر طبیعی در این استان اما همواره از نبود زیر ساخت مناسب و حتی نبود سرویس بهداشتی مناسب در اماکن تفریحی و گردشگری به شدت گلایه مند هستند.

اصحاب رسانه و خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد نیز بارهای بار از طریق گزارش های خبری تصویری مشکلات و معضلات نبود زیر ساخت و سرویس بهداشتی مناسب در مناطق گرشگری این استان را به گوش مسئولان و متولیان امر رسانده اند اما نه تنها این زیرساخت ها فراهم نمی شود بلکه با ورود گردشگران و هجوم گردشگران این کمبودها بیش از پیش خود را نشان می دهد و مسئولان نیز در روز وقوع حادثه به دنبال راه حل و پیشگیری هستند.

یکی از دستگاه های اجرایی که باید در مناطق تفریحی هر استان نسبت به فراهم کردن زیر ساخت ها اقدام کند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که با وجود تلاش هایی که از خود نشان می دهد اما تاکنون نتوانسته است با جذب اعتبارات ملی و استانی به وضعیت بی سرو سامان زیرساخت های گردشگری شامل سرویس بهداشتی مناسب، احداث ساختمان های خدماتی و رفاهی برای گردشگران سامان دهد.

محمود باقری مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد که در روزهای آغازین فعالیت در این اداره کل با بیان اینکه 30 سال در حوزه متناسب با بخش گردشگری فعالیت کرده ام از ایجاد تحول در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و با تشریح برخی برنامه ها موفقیت در این عرصه را محقق شده پنداشت.

از آن زمان تاکنون نبود اعتبار و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درحوزه گردشگری دو کلید واژه اصلی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که در جلسات مختلف به کرات شنیده می شود و از سوی دیگر از ورود میلیونی گردشگران در برخی از روزهای سال به این استان خبر می دهد.

اما انچه این روزها  از لحاظ فراهم شدن زیرساخت ها در برخی مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مشاهده می شود علیرغم اقدامات صورت گرفته هنوز جای خالی سرویس بهداشتی و امکانات خدماتی و رفاهی به عینه دیده می شود و در روزهای پایانی سال 95 که نیاز است این زیرساخت ها برای خدمات رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی فراهم شود اما چنین چیزی محقق نشده است.

در مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد پیست اسکی کاکان، نظیر تنگ دیل، منطقه شلالدان باشت، چشمه بلقیس چرام، موگرمون لنده، دشتک و چشمه میشی سی سخت ، منطقه زیبای سرفاریاب، برم الوان بهمئی و سایر مناطق گردشگری این استان با کمبود شدید زیرساخت مواجه اند و مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنان چشم به اعتبارات دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی دوخته است.

محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد 21 بهمن امسال در نشست با خبرنگاران ضمن تعریف و تمجید از استاندار به تشریح عملکرد این اداره کل پرداخت اما هرگز به احداث تعداد باب های سرویس بهداشتی که از نیازهای اساسی مکان های تفریحی و گردشگری این استان به شمار می رود و همواره موجی از انتقادها را از سوی گردشگران با خود به همراه دارد اشاره ای نکرد تا این موضوع بازهم در هاله ای از ابهام باقی بماند.

باقری  در این نشست به اقدامات انجام شده برای ثبت برخی از آثار و میراث فرهنگی و تاریخی استان در حوزه ملی اشاره کرد و افزود: ثبت لباس محلی، غار ده شیخ و دمپخت شله گوشتی از مهمترین آنهاست.

اما به نظر میرسد آنچه مدیرکل گردشگری استان باید هم و غم خود را برای فراهم کردن آن صرف کند تامین زیرساخت های مناسب در این مناطق گردشگری است نه تلاش شبانه روزی برای ثبت دمپخت شله گوشتی.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
استان ک ب از پتانسیل های بی نظیری برخوردار است . اگر قابلیت های موجود در استان شناخته شوند اگر دانش و توان در انجام کار برای اقدام و عمل در دیار ما وجود داشت سرنوشت این منطقه با اینهمه منابع خدادادی این نبود . ک ب سرزمین بی نظیری است که مثل آن حداقل در خاورمیانه نیست . برای ایجاد و رونق در کسب کار گردشگری دانش و تجربه لازم است . شله گوشتی قالیچه های دست باف سنتی و گلیم دردی از دردهای فروان این صنعت را حل نمیکند جناب مهندس باقری باید برای رونق این صنعت نگاه و افق دید بازتری داشته و به نبود زیر ساخت عنایت داشته باشند.باید کاری کنند که گردشگران با طیب خاطر در منطقه حداقل برای چند روز ماندگار شوند که این خود مستلزم زیر ساخت های اولیه از جمله سرویس های بهداشتی تمیز و جاهای امنی برای اتراق است. دوم تشویق و جذب بخش خصوصی برای ساخت مجتمع هایی توریستی ، احداث تله سیژ یا تله کابین برای دسترسی به مناقط بکر و زیبایی مانند تنگ کبوتری برم گول و حتی بالاتر از آن یعنی قله قلم یا گردنه بره باز و یا قله مشرف بر آبشار یاسوج .رفع و اصلاح کاستی های چشمه بلقیس سامان دهی جایگاههایی در شلالدون باشت و صدها جای دیگر ..... و مهمتر از همه اینکه باور کنند که همه این اقدامات شدنی اند فقط باید عزم جزم راسخی داشت و برای نیل به اهداف بلند گام برداشت چرا که هیچ کاری نشدنی نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.