کد خبر: ۱۱۹۸۸
تاریخ انتشار:۲۳:۱۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
عصر دنا: به نظر می رسد در جایگاه رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی، لازم است نماینده انقلابی مردم قم، بررسی های دقیق تری از موضوع هسته ای داشته باشند تا ناخواسته برخی اظهار نظرها در جهت تقویت رویکرد جناح غربگرا در موضوع پرونده هسته ای تحلیل و تفسیر نشود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): رئیس کمیته هسته ای" در مصاحبه خود در 19 بهمن گفته اند: " در راستای همین امر 149 تن کیک زرد با قراردادهایی به غیر از روسیه خریداری کردیم." ... " به معنای واقعی 149 تن کیک زرد را خریداری کردیم که به دلایلی نمی توان گفت این معامله با چه کشوری انجام شده اما تاکید می کنم روسیه طرف این قرار داد نبود."

این در حالی است که اتفاقا با پافشاری روسیه (علیرغم مخالفت آمریکا و انگلیس) حدود 149 تن کیک زرد به ایران تحویل داده شده است و اصرار بر اینکه طرف این قرارداد روسیه نیست بیشتر اظهارات جناح غربگرا را در قبال پرونده هسته ای به ذهن متبادر می کند.

آقای ظریف و تیم مذاکره کننده در گفتگوهای برجام پذیرفتندکه " باقی مانده اورانیوم 20 درصد موجود را در خارج از ایران نگهداری کنند و حق نگهداری در ایران ندارند . بر همین اساس حدود 70 کیلو اورانیوم با غنای 20 درصد را به روسیه ارسال داشتند تا به صورت امانت نزد روسیه باقی ماند. همچنین آقای ظریف و تیم مذاکره کننده در برجام (بند 60) پذیرفتندکه در صورتی که ایران نیاز سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران داشته باشد تنها در محموله های 5 کیلویی یعنی 5 کیلو، 5 کیلو به ایران بدهند.  هم اکنون اولین محموله 5 کیلویی سوخت 20 درصد خود را که در روسیه به امانت گذاشته شده بود به ایران بازگرداندیم تا به صفحه سوخت تبدیل کرده و در رآکتور تهران مورد استفاده قرار دهیم.

 

حجت الاسلام ذوالنوری در مصاحبه 23 بهمن خود نیز به اشتباه تصریح کرده اند: " ورود ۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصد، هیچ ارتباطی با انتقال اورانیوم های مربوطه به روسیه ندارد زیرا ما در ازای سوخت غنی شده ای که به روسیه دادیم، حدود ۲۳۰ تن کیک زرد دریافت کردیم. بنا براین ایران، این سوخت ۵ کیلوگرمی را از مسکو خریداری کرده است." در حالیکه این 5 کیلو اورانیوم 20 در صد، متعلق به ایران بوده است که نزد روسیه به امانت گذاشته شده بود و خریدی صورت نگرفته است و از 70  کیلو مقداری در اختیار ایران گذاشته شده است.

این در حالی است که نماینده مردم قم در خصوص ذخیره آب سنگین در ایران در مصاحبه 19 بهمن نیز مطالبی را به اشتباه بیان کرده بود که بر خلاف برجام تفسیر شد و همین اشتباه و چند اشتباه مشابه نیز در گزارشی که به نام مجلس شورای اسلامی از اجرای برجام منتشر شد.

به نظر می رسد در جایگاه رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی، لازم است نماینده انقلابی مردم قم، بررسی های دقیق تری از موضوع هسته ای داشته باشند تا ناخواسته برخی اظهار نظرها در جهت تقویت رویکرد جناح غربگرا در موضوع پرونده هسته ای تحلیل و تفسیر نشود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.