کد خبر: ۱۱۸۵۵
تاریخ انتشار:۲۱:۳۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
سوء استفاده ترامپ از مسؤولین
عصر دنا: درحالی که حدود 20 روز از زمان طرح موضوع مغایرت آزمایش‌های موشکی با توافق هسته‌ای می‌گذرد،‌ آمریکا‌ خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی برنامه موشکی ایران شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): برگزاری آزمایش جدید موشکی ایران طی روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین اخبار در رسانه‌های جهان تبدیل شده و واکنش تعدادی از مقامات آمریکایی نسبت به آن را نیز به همراه داشته است که این پرتاب را خلاف برجام دانسته و آن را بهانه ای تازه برای اقدامات و تصمیمات ضدایرانی خود قرار دادند.
 
دخالت آمریکایی ها در مسایل داخلی ایران و توان موشکی آن از جایی شروع شد که در داخل کشور تعدادی از مسئولان با درک اشتباه از شرایط حرف‌هایی زدند که مورد استفاده دشمنان قرار گرفت و در خوش بینانه ترین حالت، موجب ایجاد جو روانی علیه مردم ایران در رسانه‌های خارجی شد.
 
به عنوان نمونه در ابتدای سال جاری، یکی از مسئولین سابق کشور، در حساب شبکه اجتماعی خود پیام کنایه آمیزی نسبت به دستاوردهای دفاعی کشور منتشر کرده بود. در آن پست توئیری که بعدها و پس از اعتراضات مردمی انتسابش به آن مسئول انکار شد آمده بود: « دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»
 
 بهانه آمریکا برای فشار بر ایران در موضوع موشکی از کجا شروع شد؟/ تکرار اظهارات برخی مسئولین ایرانی در موضوع موشکی توسط آمریکایی‌ها/ همصدایی آمریکایی‌ها با مطهری در محدود کردن توان موشکی/ پاس گلی که مطهری به آمریکایی‌ها داد/ چه کسی به آمریکایی‌ها برای مقابله با برنامه موشکی ایران خط داد؟+ عکس
 
 این پیام که در زمان خود باعث خوشحالی ضدانقلاب و دشمنان شد و آن را شروع افول داشته‌های نظامی ایران تصور می‌کردند باعث افشای مفاد نامه رؤسای آمریکا و چند کشور اروپایی به بان‌کی‌مون شد.
 
 خبرگزاری «رویترز» نوشت که آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کردند آزمایش‌های موشکی ایران در تقابل با قطعنامه ۲۲۳۱ (قطعنامه تصویب توافق برجام) شورای امنیت است.
 
 در این نامه همچنین از اینکه ایران عنوان کرده است که این موشک‌ها تهدیدی مستقیم برای اسرائیل هستند، ابراز نگرانی شده است؛ اخیرا نیز این خط دهی توسط یکی دیگر از نمایندگان مجلس دنبال شد و وی نیز با اشاره مستقیم به آزمایش‌های موشکی انجام آن‌ها را کم عقلی خواند.
 
مطهری که چندسالی است با مواضع جناحی و جنجالی خوراک تبلیغاتی مناسبی را برای دشمنان کشور آماده می‌کند در مصاحبه با سایت عصرایران گفت:
 
«تندروی همیشه بد است. از اول انقلاب تا امروز هم هر جا تندروی کرده‌ایم به انقلاب ضربه زده‌ایم. از طولانی‌کردن تسخیر سفارت آمریکا بگیرید تا قتل‌های زنجیره‌ای و توقیف همزمان چندین روزنامه و ممانعت از اظهار نظر منتقدان و احکام سنگین قضایی برای منتقدان سیاسی و تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی و تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق "موشک‌پرانی" و ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن و هر معترضی را فتنه‌گر خواندن، همه اینها به انقلاب ما ضربه زده است. اینها انقلابی‌گری نیست، اقداماتی است که از روی کم‌عقلی یا هواهای نفسانی و کسب قدرت به هر وسیله ممکن است
 
مطهری البته بعد از اینکه این سخنان با انتقادهای مردم همراه شد نه تنها سعی نکرد گفته خود را اصلاح کند بلکه طی پیامی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود منتشر کرد اشتباه خود در درک واقعیات کشور را نمایان تر ساخت. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت:
 
من در مصاحبه ای که با سایت عصرایران داشتم "تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک پرانی" را یکی از مصادیق تندروی دانسته بودم.

گرچه مقصود روشن است اما برخی از ظنّ خود به آن پرداختند. بدیهی است که این سخن به معنی انکار ضرورت تقویت صنایع موشکی نیست و اصل "و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوّ الله" یک اصل ثابت و تغییر ناپذیر است اما مهم اجرای درست آن و قدرت نمایی به موقع ماست.

اگر در حال عبور از گردنه سخت ماه‌های اول اجرای برجام هستیم این قدرت نمایی را با آن جمله منقوش روی موشک به بعد موکول کنیم، همچنان که در سال‌های گذشته بهتر بود مسئله هولوکاست-که معتقدیم با هدف اشغال فلسطین بزرگنمایی شده- به شکل دیگری و در جای خود مطرح می شد.
 
 بهانه آمریکا برای فشار بر ایران در موضوع موشکی از کجا شروع شد؟/ تکرار اظهارات برخی مسئولین ایرانی در موضوع موشکی توسط آمریکایی‌ها/ همصدایی آمریکایی‌ها با مطهری در محدود کردن توان موشکی/ پاس گلی که مطهری به آمریکایی‌ها داد/ چه کسی به آمریکایی‌ها برای مقابله با برنامه موشکی ایران خط داد؟+ عکس
 
طرح این مسایل ضد امنیتی توسط مطهری در حالیست که پیش از او، حمیدرضا جلایی‌پور نیز طی اظهاراتی گفته بود: در شرایطی که سفارت آتش می‌زنند و یا موشک‌ها را با سروصدا آزمایش می‌کنند، روحانی خوب عمل کرده و اعتقاد داریم دفاع از روحانی کار درستی است.
 
طرح این سخنان که به تضعیف توان دفاعی کشور می‌انجامد، پیش از این نیز توسط برخی افراد و مسئولین دولتی نظیر محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه بیان شده بود. ظریف که در جمع دانشجویان گفته بود:
 
"غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند، آیا شما فکر کردید امریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعاً به خاطر قدرت نظامی ماست که امریکا جلو نمی‌آید؟ بعد هم شما بر اساس چه دلایلی فکر می‌کنید امریکا می‌تواند به اطلاعات نظامی ما دست پیدا کند؟ کدام سند را خوانده‌اید؟ کدام سند چنین حرفی را زده است؟"(منبع)
 
این اظهارات نسنجیده در همان زمان هم با خوشحالی طرف‌های آمریکایی همراه شد و چاک هاگل وزیر دفاع ایالات متحده با به رخ کشیدن توان نظامی امریکا اعلام نماید: ”صرف نظر از توافق شش ماهه ژنو به منظور فریز کردن برنامه هسته ای ایران، تهدید نیروی نظامی امریکا نیز همچنان برای جمهوری اسلامی وجود خواهد داشت."
 
آنچه در این میان قابل بررسی است، خط دهی خاصی است که توسط برخی افراد از داخل کشور مطرح و با بازپروری آن توسط رسانه‌های خارجی تبدیل به سیاست دشمن در مقابله با ایران می‌شود.
 
از زمان طرح موضوع مغایرت آزمایش‌های موشکی و افزایش توان دفاعی کشور با توافق هسته ای از سوی مطهری در حالی حدود بیست روز می‌گذرد که اخیرا آمریکا‌یی‌ها مجددا جرئت پیدا کردند نسبت به توان دفاعی کشورمان اظهارنظر کرده و آن را خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت بدانند و خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی برنامه موشکی ایران باشند.
 
این در حالیست که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای دولت یازدهم اصلا اجازه بحث پیرامون سایر موارد بجز هسته‌ای نظیر قدرت بازدارندگی و مسایل منطقه ای و... را نداشتند و بر این اساس برجام صرفا توافقی در حیطه مسایل هسته‌ای به شما می‌رود و همچنین طبق اذعان چندین باره مقامات وزارت خارجه دولت یازدهم آزمایش‌های موشکی ربطی به برجام ندارد.
 
حال باید پرسید ربط دادن تست موشکی که ضامن تامین امنیت ایران در بحبوحه التهابات منطقه‌ای و تهدیدات بین‌المللی است با موضوع برجام، از سوی مسئولان کشور با چه هدفی انجام می‌گیرد و آیا این افراد در نظر دارند خط رسانه‌ای که توسط آن‌ها مطرح شده می‌تواند بهانه‌ای برای دشمنان جهت اعمال تحریم های جدید مردم ایران شود؟
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.