کد خبر: ۱۱۸۴۷
تاریخ انتشار:۲۲:۲۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
در جلسه شورای شهر برای بررسی حادثه پلاسکو
عصر دنا: محمدباقر قالی باف شهردار تهران، 17 روز پس از حادثه پلاسکو، پس از انتقادات فراوان به دلیل عدم عذرخواهی او، بالاخره با لحنی خاص و ویژه عذرخواهی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): در روزهای گذشته، عدم عذرخواهی قالی باف مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته بود. آنها اعتقاد داشتند، عذرخواهی اولین و ساده ترین کاری است که شهردار در این شرایط می تواند انجام دهد. این انتقادات پس از حضور قالی باف در مجلس که با حواشی فراوانی همراه بود، به اوج رسید.

در جلسه مذکور، قالی باف از مردم عذرخواهی نکرد؛ کلیپی هم پخش کرد که در میانه آن، رییس مجلس دستور قطعش را داد. شهردار تهران حادثه پلاسکو را با حادثه 11 سپتامبر مقایسه کرد و تلویحا به اینکه مدیریت بهتری نسبت به آن حادثه داتشه، افتخار کرد!

در جلسه صبح امروز هم مقاومت عجیب و غریب قالی باف برای عذرخواهی نکردن، صدای نمایندگان را درآورد تا اینکه سرانجام او تصمیم گرفت در جلسه عصر عذرخواهی کند اما با لحن و شیوه خاص خود. قالی باف تلویحا خود و مردم را در یک سمت قرار داد و منتقدانش را در طرف دیگر! او از عدم مدیریت صحیح برای پیشگیری از حادثه پلاسکو و نیز مدیریت بحران در حین آواربرداری عذرخواهی نکرد بلکه با یک جمله شعاری از اینکه "نتوانسته‌ جانش را بدهد" عذرخواهی کرد.

قالی‌باف پس از 17 روز مقاومت، بالاخره عذرخواهی کرد!
به گزارش خبرگزاری ها، محمدباقر قالی‌باف شهردار تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود در جلسه گزارش حادثه پلاسکو توسط شهردار و اعضای شورای شهر تهران در خصوص مستندنگاری حوادث حادثه پلاسکو گفت: مستندنگاری حادثه پلاسکو از لحظه اول توسط گروه‌های علمی انجام شده و در آینده می‌تواند از نتایج آن استفاده کرد.

وی همچنین در خصوص اینکه در مدیریت این بحران همه افراد ذیربط حضور داشتند گفت: بله همه افراد حضور داشتند  وکارها به صورت مشخصی انجام می‌شده است.

شهردار تهران در خصوص تخصص خود در حوزه مدیریت بحران نیز تصریح کرد: بنده دوره پدافند و دوره بحران را در سال‌های 71 و 72 در دانشگاه کشور و در مقطع دکترا تدریس می‌کردم. من در زلزله طبس که قبل از انقلاب رخ داد در سن 17 سالگی حضور پیدا کردم.

وی افزود:‌در زلزله رودبار جزو اولین گروهی بودم که به همراه 300 نفر از رستم‌کلا تا منجیل و رودبار را با طی حدود 15 کیلومتر پیاده خود را برای کمک به زلزله‌زدگان رساندم.

قالیباف افزود: در زلزله بم نیز من فرمانده ناجا بودم که پس از حادثه و در ساعات اولیه صبح در این منطقه جهت امدادرسانی حضور پیدا کردم.

شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود به لایحه 5 ساله دوم شهرداری تهران اشاره کرد و تاکید کرد که این لایحه توسط شهرداری تنظیم و حدود 90 درصد آن توسط شورای شهر تصویب شده است و اینگونه نبوده که مدیریت بحران دغدغه ما نبوده است.

وی در خصوص ارائه اطلس آتش‌نشانی شهر تهران نیز گفت: حدود 2 ماه قبل این اطلس به شورای شهر ارائه شده است.

قالیباف اقدامات انجام شده در تهران در حوزه مدیریت بحران را در مقایسه با اقدامات انجام شده در کشور بی‌نظمی دانست.

شهردار تهران در خصوص تجهیزات آتش‌نشانی نیز گفت: هرگز ادعا نداریم تجهیزات ما کامل است اگر این حادثه در سه ساختمان اتفاق می‌افتاد قادر به تامین تجهیزات نبودیم. آیا تجهیزات ما مدرن‌ترین تجهیزات است، هرگز.

وی پیش‌بینی تمهیدات جهت جلوگیری از آتش‌سوزی و انجام اطفای حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه را مورد تاکید قرار داد.

قالیباف همچنین در خصوص ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر باریک گفت: در خصوص ساختمان بلندمرتبه‌ای که در کوچه‌ای 6 متری ساخته شده است بروید و تاریخ ساخت آن را پیدا کنید و ببینید که مربوط به چه دوره‌ای است.

شهردار تهران در خصوص تخصیص اعتبار به مباحث تامینی شهر تهران نیز گفت: یادمان نرود بزرگترین چالش شهرمان آلودگی هواست و تلفات روزانه آن بیشتر از حادثه پلاسکو است. نگویید 2 هزار میلیارد تومان برای دوربین‌های سطح شهر هزینه می‌شود و به مسائل مدیریت بحران رسیدگی نمی‌شود. ما اینجا هستیم که همه شهر را اداره کنیم نه بخشی از آن را، ما نمی‌توانیم به خاطر یک حادثه فقط به یک موضوع رسیدگی کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عملیات پلاسکو نیازمند ساعت‌ها کارشناسی دانست و تاکید کرد: حتما باید در این خصوص ساعت‌های متعدد کارشناسان به بررسی و تحلیل بپردازند، نمی‌شود در جلسه عمومی بگوییم که کار ما درست بوده است یا خیر، حتما این عملیات نقاط قوت و ضعفی دارد.

قالیباف همچنین در سخنان خود اشاره کرد که یکی از اعضا در سخنان خود اشاره کرده که قالیباف مغرور است و فکر می‌کند کاری که می‌کند درست است.

وی تاکید کرد: ما کارها را در کشور می‌بینیم و به قضاوتی می‌رسیم و نسبت به کار دیگران کار خود را ارزیابی می‌کنیم. شما در دولتی عضو هیئت دولت بودید که هواپیمایی در اصفهان در دولت شما و در چندمایلی فرودگاه مجبور به فرود شد، این هواپیما در حالیکه ساعت 8:40 دقیقه شب نشسته بود تا ساعت 6:30 صبح فردا مدیریت بحران آن دوره نتوانست محل فرود آن هواپیما را پیدا کند. در حادثه انفجار قطار در ایستگاه نیشابور مدیریت بحران در آن دوره موجب شد فقط 320 نفر از مردمی که آنجا جمع شدند و مدیریت نشد، کشته شدند و از بسیاری از آنها حتی اثری به دست نیامد و 460 نفر دچار صدمه جدی شدند، در همین 2 سال قبل 2 اتوبوس در اتوبان قم به هم خوردند و 43 نفر در آتش سوختند و در مهمترین اتوبان و در بیخ گوش پایتخت از بین رفتند.

شهردار تهران تصریح کرد: حضرت امام فرمودند به من رهبر نگویید من خدمتگذار مردم هستم و مسئولین نوکر مردم هستند.

قالیباف تاکید کرد: من از نوکر مردم هم پایین‌تر هستم. در دوران دفاع مقدس رزمنده‌ای را با برانکارد می‌آوردند و از او سوال کردند، گفت که عذرخواهی می‌کنم که چرا زنده‌ام. من هم عذرخواهی می‌کنم از روز اول آمده‌ام جانم را بدهم و امروز به مردم می‌گویم که شرمنده‌ام که نتوانستم جانم را بدهم. حتما از مردم عذرخواهی می‌کنم اما در باج دادن به دشمنان ضدانقلابی که آن سوی آب‌ها نشسته‌اند محکم ایستاده‌ام چرا که می‌خواهم برای مردم جان بدهم.
 منبع: صراط
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.