کد خبر: ۱۱۸۳۲
تاریخ انتشار:۲۰:۲۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
عصر دنا: فرشید نوابی در مراسم تشییع پیکر مرحوم حسن جوهرچی گفت: حسن‌جان با «در پناه تو» آمدی و حالا ما در پناه خدا بدرقه‌ات می‌کنیم و همیشه در قلب ما خواهی بود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): صبح امروز مراسم تشییع پیکر مرحوم حسن جوهرچی از مقابل خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بدرقه شد. در این مراسم که با انبوه جمعیت برگزار شده بود، هنرمندان و مردم بسیاری حضور داشتند. امین تارخ، لعیا زنگنه، امیرحسین مدرس، منوچهر شاه‌سواری، حمید لبخنده، حبیب دهقان‌نسب، خشایار الوند، خشایار راد، پرستو صالحی،کوروش سلیمانی، پژمان بازغی و... حضور داشتند. در ابتدای این مراسم داوود حدادی با بیان اینکه جوهرچی خادم هیأت حضرت عباس (ع) در جنوب تهران بود، به مداحی پرداخت و با ذکر یاعلی پیکر این مرحوم را روی دستان هوادارانش بدرقه کرد.
 
حضور مردم و هواداران این هنرمند از نکات قابل توجه این مراسم بود و این ماجرا تا جایی ادامه پیدا کرد که بخشی از برنامه‌ریزی‌های خانه سینما برای برپایی مراسم لغو شد.
 
 
آغاز مراسم تشییع پیکر مرحوم جوهرچی +عکس
در ابتدای این مراسم امین تارخ رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تشکر از مردم برای حضور در این مراسم گفت: از شما خواهشمندم تا نظم مراسم را رعایت کرده که بتوانیم مراسمی آبرومند برگزار کنیم.
 
وی با بیان تشکر از پیام‌های مردم در فضای مجازی و ابراز همدردی‌شان گفت: از مردم خوب و مهربان کشورم که از دور و نزدیک در فضای مجازی با ما همدردی کردند و در این عزای غیرقابل تحمل همراه ما بودند تشکر می‌کنم.
 
تارخ در ادامه بیان داشت: هرگاه عزیزی را از دست می‌دهیم گویی بخشی از وجودمان را از دست داده‌ایم اما در سال 95 و با از دست دادن همه عزیزانی چون کیارستمی، داوود رشیدی، کاظم افرندنیا و... در حقیقت قلب و روح و جانمان را از دست دادیم.
 
این بازیگر در ادامه گفت: دلم نمی‌خواهد به اتفاقاتی که در سال گذشته افتاد اشاره کنم اما باید بگویم سال 95 سال پرنکبتی بود اما تقدیر اینگونه رقم زد تا ما عزادار آتش‌نشانهای عزیزمان، مردم خوبمان در سیستان و بلوچستان، برخورد 2 قطار در تبریز و... باشیم که جا دارد به همه بازماندگان این اتفاقات تسلیت بگویم.
محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه 2 سیما با قرار گرفتن روی سن، در ابتدای صحبت‌های خود گفت: همه ما امروز برای بدرقه زنده‌یاد حسن جوهرچی به این مکان آمده‌ایم. اگر بخواهم از خصوصیات اخلاقی او بگویم باید به حسن خلقی که داشت اشاره کنم؛ که این حسن خلق با نام حسن کامل می‌شد.
 
وی که به نمایندگی از رئیس سازمان صدا و سیما و معاونت سیما به این مراسم آمده بود، ادامه داد: من از طرف آقای عسکری رئیس سازمان صدا و سیما و همچنین آقای میرباقری معاونت سیما و سایر همکارانم برای ادای احترام در این مراسم حاضر شدم تا به خانواده داغ‌دیده جوهرچی تسلیت بگویم.
 
وی ادامه داد: از خداوند متعال علو درجات را برایش خواستارم و از خدا شاکرم که توفیق حضور در این مراسم را به من داد.
 
خشایار الوند نویسنده سریال پایتخت که دوستی دیرینه‌ای با مرحوم جوهرچی داشت نیز ضمن تسلیت به جامعه هنری و بازماندگان این هنرمند اظهار داشت: حسن جوهرچی در خاطره همه ما شمایل مرد نجیب و دوست‌داشتنی دهه 70 بود. سریال «در پناه تو» کسی را به ما معرفی کرد که تا سال‌ها الگو و نمونه مرد ایرانی قلمداد می‌شد.
 
وی با اشاره به آشنایی خود با جوهرچی گفت: آشنایی من با او بسیار اتفاقی بود؛ یادم هست سال‌ها پیش در فضایی اداری او را دیدم و از یکی از دوستانم شنیدم که به تازگی فیلمی را بازی کرده که توقیف شده است. همان زمان و در دیدار اولم در چشم‌هایش عشق شرقی خوبی دیدم و برای بازی در فیلم «برخورد» به سیروس الوند معرفی‌اش کردم.
 
 آخرین خداحافظی مرحوم جوهرچی با حضور پرشمار مردم+عکس
وی ادامه داد: محال بود که در برخورد با او تحت تأثیر موج مثبتش قرار نکیرید و بسیار متأسفم که قابلیت‌ها و توانایی بازیگری او به درستی دیده نشد.
 
این نویسنده در ادامه بیان داشت: متأسفم که در این سن و سال او را از دست دادیم. جامعه هنری امروز فردی را از دست داد که شاید مدتها بود همه ما او را فراموش کرده بودیم.
 
الوند در پایان از مسئولین خانه سینما برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.
 
فرشید نوابی دیگر بازیگر حاضر در این مراسم بود که به دلیل ازدحام جمعیت به نمایندگی از گروهی از بازیگران به روی سن آمده و صحبت‌های کوتاهی بیان کرد. او در ابتدا گفت: هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم روزی برسد که بخواهم در رسای دوست خوبم، حسن جوهرچی حرف بزنم.
 
وی ادامه داد: به تمام خانواده او و همچنین گروه تولید سریال «در پناه تو» که در اینجا حاضر شده‌اند تسلیت می‌گویم.
 
نوابی در پایان بیان داشت: دوست دارم جمله‌ای را خطاب به مرحوم جوهرچی بگویم: حسن‌جان با «در پناه تو» آمدی و حالا ما به در پناه خدا بدرقه‌ات می‌کنیم و همیشه در قلب ما خواهی بود.
 
منوچهر شاه‌سواری مدیرعامل خانه سینما در ادامه این مراسم از حضار خواهش کرد که بنشینند تا خانواده مرحوم جوهرچی بتوانند در آرامش با پیکر عزیزشان خداحافظی کنند.
 
 آخرین خداحافظی مرحوم جوهرچی با حضور پرشمار مردم+عکس
وی ادامه داد: نمی‌دانم به عنوان مدیرعامل خانه سینما با شما صحبت کنم یا تهیه‌کننده سریال «در پناه تو». حسن جوهرچی اوج شمایلی بود که خشایار الوند به درستی اشاره کرد و یقین بدانید روحیه‌ای که در این فضا وجود دارد نشان‌دهنده نقش برجسته هنرمندان ما در بین مردم است.
 
وی ادامه داد: در این ایام افراد بسیاری را در خانه سینما تشییع کردیم و شرمنده همسایه‌هایمان هستیم. هرچند می‌دانم که دلهای آن‌ها نیز با ما همراه است.
 
وی در پایان گفت: از طرف جامعه هنری، اهالی رسانه و تلویزیون به خانواده عزیزش تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای پدر و مادر این عزیز طلب صبر دارم.
 
 آخرین خداحافظی مرحوم جوهرچی با حضور پرشمار مردم+عکس
اکبر جوهرچی برادر بزرگ مرحوم حسن جوهرچی از دیگر سخنرانان حاضر در این مراسم بود. وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: به عنوان برادر بزرگتر حسن از همه شما تشکر می‌کنم و باید بگویم که اصلا فکر نمی‌کردم امروز با این جمعیت روبه‌رو شوم.
 
جوهرچی با بیان خاطره‌ای از برادرش گفت: حسن همانی بود که می‌دیدیم. ما در عالم بچگی شیطنت بسیاری داشتیم چرا که در خانواده‌ای بزرگ شده بودیم که اغلب‌مان پسر بودیم و حسن فرزند آخر خانواده و مظلوم‌ترین برادرم بود؛ حتی این اتفاق افتاده بود که بارها مقابل تلویزیون می‌خوابید و به محض اینکه من صدایش می‌کردم بلند می‌شد و به حرفم گوش می‌کرد و آن‌قدر مظلوم بود که اغلب خریدهای خانه به دوش او بود.
 
آخرین خداحافظی مرحوم جوهرچی با حضور پرشمار مردم+عکس 
 
برادر مرحوم حسن جوهرچی در ادامه بیان داشت: حسن بچه هیأت بود و ماه رمضان و محرم تا دیروقت به هیأت می‌رفت. او بسیار صبور و آرام بود و در شرایطی که شاید همسر و خواهر و برادرهایم به برخی چیزها توجه نمی‌کردیم، او در سن 10 سالگی آیت‌الکرسی را از حفظ بود.
 
وی ادامه داد: حسن بچه‌مسلمان این دوره و آن دوره بود و ریا هم نمی‌کرد. بسیار متأسفم که خداوند او را در این سن و سال از ما گرفت و امیدوارم روحش شاد باشد.
 
آخرین فردی که صحبت کوتاهی داشت، علی جوهرچی پسر مرحوم حسن جوهرچی بود. وی ضمن تشکر از همه مردم و مسئولین خانه سینما در حالی که بغض خود را فرو می‌خورد گفت: امروز مملکت و کشور ما یک بازیگر از دست داد اما من پدرم را از دست دادم. پدرم بزرگ‌ترین و بهترین الگویی بود که یک دانشجوی هنر می‌تواند داشته باشد.
 
وی در پایان نیز گفت: از طرف پسر حسن جوهرچی به همه هنرمندان تسلیت می‌گویم.
 
 آخرین خداحافظی مرحوم جوهرچی با حضور پرشمار مردم+عکس
حسن جوهرچی متولد 6 مرداد سال 1347 در تهران بود. او بازیگری را از سال 67 آغاز کرد و در این سالها در آثار بسیاری ایفای نقش کرده است. وکلای جوان، در پناه تو، روزهای زندگی، مشق عشق، غریبانه، او یک فرشته بود، پیله‌های پرواز، فاکتور هشت، فاصله‌ها، سراب، مثل شیشه، تنهایی لیلا، کیمیا، آرام می‌گیریم (در حال پخش) سریال‌های تلویزیونی او به شمار می‌روند. همچنین فیلم‌های سینمایی نظیر فیل در تاریکی، ضیافت، سلطان، دو زن، آقای رئیس جمهور، آبی و ... از جمله دیگر فعالیت‌های او در حوزه تصویر هستند.
 
جوهرچی در سن 48 سالگی در بامداد روز جمعه 15 بهمن ماه پس از تحمل عارضه کبدی و عفونت ریوی و کلیوی به علت ایست قلبی در بیمارستان شهید چمران درگذشت.
منبع: فارس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.