کد خبر: ۱۱۵۶۷
تاریخ انتشار:۱۵:۲۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
عصر دنا: پارک جنگلی یاسوج امروزه به عنوان نگینی درخشان در جنوب ایران از آن یاد می شود که می‌تواند با اندک توجهی جایگزین بسیاری از اماکن گردشگری در این خطه شود که به دلیل برخی بی مهری ها این نگین گردشگری مهجور و مورد غفلت واقع شده که باید فکری به حال آن کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): پارک بزرگ جنگلی شهر یاسوج ،جاذبه ای بسیار زیبا در شمال خاوری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد بوده که در فصول مختلف سال فضای بسیار زیبا را برای طبیعت دوستان و شهروندان این شهر به وجود آورده است.

 این پارک جنگلی به مساحت ۸۰ هکتار بزرگترین پارک جنگلی درجنوب کشور محسوب شده که مکان مناسبی برای تفرج و گردشگری است.

زیبایی پارک جنگلی یاسوج به بافت طبیعی این تفرجگاه برمی گردد که باید ضمن توسعه زیرساخت های گردشگری آن هیچگونه لطمه ای به سیمای طبیعی این مکان وارد نشود.

پارک جنگلی یاسوج امروزه به عنوان نگینی درخشان در جنوب ایران از آن یاد می شود که می‌تواند با اندک توجهی جایگزین بسیاری از اماکن گردشگری در این خطه شود که به دلیل برخی بی مهری ها این نگین گردشگری مهجور و مورد غفلت واقع شده که باید فکری به حال آن کرد.

رها شدن پروژه ای 12ساله!

این پارک که عملیات اجرایی آن از سال 82 آغاز شد و در سال 86 به عنوان نماد پایتخت طبیعت به عنوان ظرفیتی بزرگ در توسعه گردشکری استان با سفرهای رئیس جمهور دولت قبل در  بخش توسعه مرکز استان قرار گرفت امروز بعد از 12سال در زمره طرح های بر زمین مانده دولت بوده که فقط شعارها را به خود دیده و هنوز هیچ عملیاتی برای ایجاد تفرجگاه، پارک سازی، مناطق دیدنی برای ان تعبیه نشده است.

 این تفرجگاه که به عنوان پیشنانی مرکز استان محسوب می شود ،امروزه درگیر برخی کاغذ بازیهای اداری گیر است که شاخ و شانه کشیدن برخی ادارات روند توسعه آن را به کلی کُند کرده و باعث شده هر روز بر روند تخریب این پارک افزود شود.

حق با چه کسی است!

پارک جنگی در اولین روزهای تصدی جاوید شهرداری فعلی یاسوج بر مسند شهرداری یکی از مهمترین کارهای این نهاد لقب گرفت و حتی مشاور طرح، طرح پیشنهادی خود را برای این پروژه لحاظ کرد و شهردار یاسوج خبر از احداث چند هتلینگ، پارک های محله ای و حتی اقامتگاهای محلی و پارکهای بومی و محلی در این پارک داد ولی با مداخله برخی از ادارت مربوطه ظرف چند ماه اخیر و حتی دستورات مکرر استاندار استان برای راه حلی مناسب برای این موضوع به کلی به فراموشی سپرده شد و هرکدام این مشکل را به گردن دیگری انداخت.

یکی از مهمترین دلایل اجرایی نشدن این پروژه بزرگ گردشگری در پایتخت طبیعت ایران(یاسوج)، مشکلات اداری و قانونی آن بوده و حتی آوردن سرمایه گذار و مداخله استاندار هم نتوانسته این موضوع را ختم به خیر کند و سدی به نام منابع طبیعی عملیات بهسازی این پارک را به کما برده و باعث شده که عملیات اجرایی این پارک همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرد.

محلی مخوف به نام پارک جنگلی یاسوج؟!

شهردار یاسوج در آخرین بازدید میدانی خود با حضور استاندار و مسئولان اجرایی استان که یکسال از آن می گذرد به وضعیت بغرنج این پارک پرداخته و ابراز کرد:در حال حاضر این پارک به یک مکان مخوف تبدیل شده و مسئولان هیچ گونه همکاری برای به پایان رساندن این پروژه نمی کنند.

 محمد علی جاوید با بیان اینکه این پارک وضعیت خوبی را طی نمی کند و خواهان همکاری جدی مسئولان برای اجرای آن هستیم،تصریح کرد:لازم است یک کار کارشناسی دقیق برای امنیت آن انجام شود.

وی با بیان اینکه پارک جنگلی یاسوج با همه مواهب ظرفیت تبدیل به یک مرکز گردشگری در جنوب کشور را دارد ،گفت:شهر یاسوج به عنوان نماد پایتخت طبیعت ایران با داشتن آب و هوای مناسب، جنگل‌ها، منابع آبی و غیره ظرفیت خوبی برای گردشگری دارد.

ظرفیتی مغفول شده در پایتخت طبیعت ایران

 وی پارک جنگلی را از ظرفیت‌های بی‌بدیل کهگیلویه و بویراحمد در جذب گردشگر عنوان کرد و ادامه داد: با فراهم کردن زیرساخت‌ها در این منطقه می‌توان صنعت گردشگری را رونق بخشید.

شهردار یاسوج خواستار حمایت و توجه هرچه بیشتر دولت به ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: پارک ولایت و پارک جنگلی یاسوج از جمله طرح‌های عمرانی هستند که برای ساخت و احداث آن نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم و این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

مشکلات حقوقی سدی جلوی توسعه پارک جنگلی

جاوید با اشاره به نقش پارک جنگلی در توسعه صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: احداث هتل در مساحت 938 هکتاری پارک جنگلی یاسوج می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری ایفا کند.

وی به مشکل توقف عملیات اجرایی پارک اشاره کرد و گفت: احداث هتل در مکان گردشگرپذیر پارک جنگلی به دلیل مسائل حقوقی متوقف شده و خواهان اجرای کلیه عملیات این پروژه و برداشتن موانع از سوی مسئولان ذیربط هستیم.

پول هست ولی مجوز نیست؟

شهردار یاسوج با بیان اینکه فراخوان بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذار برای احداث پارک و هتل های توریستی در این پارک صورت گرفته است، گفت: اعتبار هزینه شده برای ساخت این پروژه ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

جاوید با بیان اینکه طراحی و مطالعات اولیه این پروژه ۳۵۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است،خاطر نشان کرد:ساخت و احداث پروژه های پیش بینی شده در این پارک می تواند این مکان را به پارکی منحصر به فرد در جنوب کشور برای گردشگران تبدیل کند.

سیدموسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با ابراز تأسف از اینکه این طرح از سال 82 تاکنون نیمه‌کاره رها شده است، اظهار کرد: از سال 82 تاکنون طرح تبدیل پارک جنگلی یاسوج به یک منطقه بکر گردشگری مهیا شده اما کار خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

توجیه پذیر نیست؟

وی با بیان اینکه ظرف دو سال گذشته پارک جنگلی برای اجرای طرح مورد نظر به شهرداری یاسوج ارائه شده اما شهرداری تاکنون کار خاصی در این مکان انجام نداده است،تصریح کرد:نمی‌خواهیم چیز جدیدی در کشور اجرا کنیم که این همه بهانه و سنگ‌اندازی در این راه صورت می‌گیرد، این طرح در تمام کشور اجرا شده و ما نسبت به سایر استان‌ها عقب هستیم.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد طرح ارائه شده برای ایجاد مکان گردشگری را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: تمام امکانات مورد نظر گردشگری در این طرح پیش‌بینی شده که در 70 هکتار از این مکان پارک و تجهیزات پارک اجرا می‌شود و در 800 هکتار به صورت مجزا سایر امکانات مورد نظر از قبیل دهکده عشایری و غیره ایجاد می‌شود.

سنگ اندازی ممنوع؟!

خادمی در پاسخ به اداره منابع طبیعی که ایجاد این مکان در پارک جنگلی یاسوج منجر به تخریب درختان می‌شود، افزود: در فضایی که این طرح اجرایی می‌شود هیچ‌گونه پوشش جنگلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مردم هم‌اکنون از این مکان استفاده می‌کنند اما می‌خواهیم مکانی در خور استان برای حضور مردم و گردشگران در این پارک ایجاد کنیم،بیان کرد:نباید برای اجرای این پروژه بزرگ گردشگری در مرکز استان سنگ اندازی کرد وگرنه در آینده نمی توانیم پاسخگوی آیندگان باشیم.

باید پاسخگو بود؟!!

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه ما خواهان اجرای کار خوب برای مردم هستیم، گفت: ایراد کار به دست کسانی است که پاسخ‌گو نیستند.

خادمی با بیان اینکه منابع طبیعی موظف است ایرادات مربوط به این طرح را حل کند و شهرداری هم باید در مدت زمانی کوتاه مراحل عملیات اجرایی این طرح شامل انتخاب سرمایه‌گذار، انتشار آگهی و سایر کارهای مورد نیاز را اجرا و طرح را آغاز کند،ابراز کرد: در غیر این صورت از کسانی خارج از استان برای این طرح استفاده می‌شود.

حرفهایی که بر زمین ماند!

استاندار کهگیلویه وبویراحمد به همراه شهردار یاسوج در آخرین بازدید خود از این ظرفیت مهم شهر یاسوج نسبت به گنجاندن برخی کانکس به عنوان اقامتگاه خانه کارگر در این پارک گلایه مند شد و خواهان جمع کردن آنها در سریعترین زمان ممکن از این پارک شد که این موضوع بعد از چند ماه هنوز عملی نشده است، از طرف دیگر ضرب العجل استاندار برای برداشتن موارد قانونی در بهسازی این پارک هنوز بر زمین مانده و همچنان این پارک به مکانی مخوف شهرت دارد.

داستان همچنان ادامه داد!

اما بعد از این سخنان و بازدید های پی در پی همگان در این اندیشه بودند که بعد از سفر هیئت دولت به  استان و نگاه ویژه استاندار به پارک بزرگ کوهستان مرکز استان این  پروژه جانی دوباره خواهد گرفت،اما تنها چیزی که در ماههای اخیر فقط شاهد آن بوده ایم تخریب پوشش جنگلی این پارک به دلیل توجه نداشتن مسئولان امر به این قضیه است.

پوشش جنگلی پارک کوهستان یاسوج که این مکان تفریحی را به جاذبه های وصف ناپذیر در جنوب کشور تبدیل کرده هرروز یکی از پس از دیگری در حال نابود شدن است و مدیران فقط به کاغذ بازی و شعار های خود می پردازند.

در جدیدین مشاهدات در این پارک فقط آثار بجا مانده از قطع درختان بلوط دیده شده و نه کانکسی از این تفرجگاه برداشته شده و نه عملیاتی جدید برای آن در نظر گرفته شده است.

این موضوع در نوبه خود نمی تواند چراغ راه توسعه استان را رقم بزند بلکه بر محرومیت و نداشتن ظرفیت های مهم گردشگری استان می افزاید.

گل و بلبل مدیران و بی توجهی به این ظرفیت بالقوه

هرچند که برخی از مدیران ذیربط در امر گردشگری همیشه از گل و بلبل بودن این صنعت در استان سخن می گویند اما تعطیلات عید نوروز و عید فطر گواهی بر این قضیه است که همچنان در مرکز استان که به نام پایتخت طبیعت مشهور بوده هنوز کمبود امکانات بیشماری داریم که با گل و بلبل گفتن ها مدیران درست نخواهد شد.

وجود چند ساختمان نیمه کاره نداشتن طرح تفصیلی و روشنایی کامل، جاده های ناایمن، نشان از توجه نکردن مسئولان ذیربط به این پارک مهم در امر گردشگری بوده که نشان می دهد این پارک هنوز اندر خم یک کوچه است.

عوارضی برای هیچ!

تنها نکنه ای که شاید از این پارک در ذهن برخی از شهروندان پایتخت طبیعت مانده دریافت ورودی در زمان تابستان از مسافران توسط یک بخش خصوصی بود که با انتقاد برخی از مسئولان و اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج همراه بود.

معمایی به نام پارک جنگلی یاسوج

هر چند که در چند دهه اخیر چند پارک تفریحی بومی و چند اقامتگاه در این پارک احداث شده، اما مشاهدات نشان از این می دهد که مسئولان رغبتی برای پایان دادن به وضعیت بغرنج این پارک زیبا ندارند و آن را نیمه کار رها کرده اند.

اما مشکل کجاست، همکاری نکردن ادارات و یا جنب و جوش نداشتن مدیران برای تکمیل این تفرجگاه مهم در پایتخت طبیعت.

این پارک که می تواند بار سنگینی از مسافران پایتخت طبیعت را در دل خود بگنجاند امروز به محلی مخوف تبدیل شده که هیمن امر باعث از بین بردن طبیعت بکر این تفرجگاه خواهد شد که نمی تواند خبر خوشی برای دوستاداران پایتخت طبیعت باشد.

منبع:بویرخبر

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.