کد خبر: ۱۱۵۴۵
تاریخ انتشار:۰۰:۵۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
توسط دانشجوی معماری؛
عصر دنا: طراحی اولیه حرم مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) و ائمه بقیع در دانشگاه آزاد اسلامی مهدیشهر و توسط یکی از دانشجویان معماری انجام شد که در نوع خود بی نظیر است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): به نقل از خبرنگار نیزوا، طراحی اولیه حرم مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) و ائمه بقیع توسط یکی از دانشجویان معماری دانشگاه مهدیشهر انجام شده است.

این پروژه که در سایتی به مساحت 180 هزار متر مربع طراحی شده، دارای 14 صحن، 7 شبستان، روضه منوره،  موزه، کتابخانه، بیمارستان، دانشگاه علوم دینی و قرآنی، سالن آمفی تئاتر، مجتمع تجاری و اداری و فضاهای خدماتی از جمله پارکینگ طبقاتی و... می باشد.

این پروژه برای اولین بار توسط دانشجوی مهدیشهری الهام خاکباز و با راهنمایی استاد دانشگاه آزاد مهدیشهر بکتاش عقیلی انجام شده که در نوع خود بی نظیر بوده و به عنوان اولین طرح از سایت بقیع(قبرستان بقیع) ارائه شده است.

گفتنی است حرم بقیع در تاریخ به «مشهد» و «حرم اهل بیت» معروف بوده  و در این حرم مطهر، قبر چهار تن از ائمه: امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر (ع)و امام صادق (ع) و نیز عباس عموی گرامی رسول خدا (ص)، فاطمه بنت اسد و احتمالا فاطمه الزهرا(س) دختر رسول خدا همگی در زیر یک گنبد جای داشت، اما به سال 1344 هجری قمری به دست وهابیان تخریب شد.

بعد از تخریب این مکان مقدس، تقاضای بازسازی از هیچ دولت و ملت و مذهبی به پذیرش نمی‌آمد. تا این که سرانجام مرحوم علامه حاج شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول حائری، توانست اطراف قبور ائمه (ع) دیواری بکشد و صورت قبور را از خاک بیرون آورد و ممنوعیت زیارت قبور را برطرف کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین