کد خبر: ۱۱۳۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۵:۱۶ - ۱۷ دی ۱۳۹۵
حجت الاسلام اندرزیان
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): یکی از بدترین خصلت ها و رفتارهایی که انسان از خود ارائه می دهد فرافکنی و متهم کردن دیگران بدون از مسئولیت پذیری و اعتراف به قصور یا تقصیر است. از آنجایی که این رذیله ی اخلاقی در حال توسعه و گسترش و فراگیر شدن می باشد نکاتی را جهت تنویر افکار و توجه جدی به مسئولیت خویش یادآوری می نمائیم:  
1- در اوصاف اهل دنیا در حدیث معراج خدای متعال یکی از ویژگی های اهل دنیا را دیدن عیوب دیگران و غفلت از عیب خود می داند. فرافکنان افرادی اند که حب دنیا آنها را غرق در مردار و جیفه ی دنیا نموده و به همین سبب خود را مبرای از بدیها و زشتیها می دانند و هرچه از خود می بینند زیبا و هرچه از دیگران مشاهده می کنند زشت.  
2- افرادی که فرافکنی می کنند دارای اوصافی هستند از جمله اینکه: عقل شکوفا ندارند یا کم، از معرفت حقیقی بی بهره یا کم بهره اند، بخاطر حاکمیت وهم و خیال به جای عقل در بخش ادراک، شهوت و غضب در بخش تحریک میل به دنیا فراوان و به خاطر دست یابی به زخارف آن از هر وسیله ای همانند فرافکنی استفاده می کنند، دوست دارند به خاطر عملی انجام نداده ستایش شوند (یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا .... آل عمران 188) توانایی و توفیق انجام کار خوب را ندارند، از وظیفه و مسئولیت فرار می نمایند، سهل اندیش و سطحی نگرند، باور به عالم آخرت و حساب و کتاب ندارند، خود را بهتر و برتر از دیگران می دانند، کار خیر دیگران را به حساب نمی آورند، به خاطر خوی برتری طلبی موعظه پذیر نیستند و....
3- از مصادیق فرافکنان افرادی هستند که گناه خود را به گردن شیطان می اندازند و شیطان در صحنه ی قیامت با دفاع از خود آن ها را محکوم می نماید. شیطان در سخنرانی خود می گوید من فقط یک دعوت نامه فرستادم و کار دیگری نکردم این خود شما بودید که اجابت کردید .(... الا ان دعوتکم فاستجبتم لی فلا تلومونی و لوموا انفسکم – ابراهیم 22).  خودتان را ملامت کنید نه من را. شیطان دعوت می کند به مجالس لهو و لعب، به رقص و آواز مبتذل، به اختلاط و خلوت با نامحرم، به چشم چرانی، به دروغ و فریب، به یأس و نا امیدی، به کبر و تکبر، به انجام دادن منکر و ترک معروف، به حرام خواری و ترک حلال، به اختلاف و جدایی و ترک وحدت و همدلی و به .... همانطور که عده ای دست رد به سینه ی او می زنند و فریب دعوت نامه ی او را نمی خورند دیگران هم می توانستند!
4- عده ای مسئولیت می پذیرند و بنا به گفته ی مولا علی علیه السلام به آن نگاه امانتی ندارند بلکه نگاه طعمه ای دارند و خداوند این افراد را از انجام خدمات خالصانه محروم و بی توفیق می کند، این ها در مقام پاسخگویی دیگران را متهم، گذشتگان را سرزنش و یا رقیبان موجود را مسئول کم کاری و ناتوانی خود قلمداد می کنند، در حالیکه خداوند و فرشتگان او حاضر و ناظر در درون و برون این افراد هستند و هیچ راه فراری از حاکمیت او ندارند(و لا یمکن الفرار من حکومتک – دعای کمیل).
5- فرافکنان در تلاش جهت کسب وجهه و آبرو به قیمت ریختن آبروی دیگران اند. این افراد از هر حزب و گروه و از هر طیف و قماشی باشند بدانند آبروی مؤمن همانند جان او قابل احترام و هیچ کسی حق تعرض به او را ندارد به همین خاطر است که قاتلان در قیامت کم نیستند. البته آن هایی که مسئولیت پذیرفتند و کم کاری و یا خدای نخواسته خیانت می کنند باید مورد نقد و بازخواست قرار بگیرند و اگر توانایی خدمت را نداشته بر اساس روایت نبوی خیانت به خدا و پیامبر است و باید خود کنار بروند.
6- عدل و انصاف ایجاب می کند که موقع قضاوت و داوری خدمات نظام، انقلاب و افراد متعهد و گمنام را ذکر و یادآوری و از کم کاری و سهل انگاری خویش عذرخواهی نموده و همه چیز را با حب و بغض بی مورد و غرض ورزی و با نگاه حزبی و گروهی و یا قومی و قبیله ای نبینیم. گرچه آنهایی که از رذیله ی فرافکنی برخوردارند از عدل و انصاف بهره ی چندانی ندارند.
7- فرافکنان عنود به دنبال پاشیدن بذر یأس و نا امیدی در جامعه هستند یعنی همان کاری که شیاطین به دنبالش می باشند شیاطینی که کورند و چشم دیدن اسلام و پیشرفت های آن را ندارند، کرند و گوش شنیدن آواز عزّت و عظمت اسلام و انقلاب را در دنیا ندارند، لال و گنگ اند و زبانی برای بیان حقایق را ندارند، بی بصیرتند یعنی قلب و دلی که خردمندی و فرزانگی را ، دیدن برکات و معجزات اسلام و انقلاب در زیر سایه ی ولایت را ببینند از دست داده اند. 
8- همه باید بدانیم که یک روزی در محضر خدای قادر و متعال باید پاسخگوی عقاید، صفات و رفتار خود باشیم، باید جواب صدها هزارشهید و ایثار گر راه خدا را بدهیم، باید پاسخ نعمت بزرگ اسلام و انقلاب و فرصت بی بدیلی که خداوند مهیا کرده است را بدهیم، باید نسبت به نعمت ولایت و هدایت های حکیمانه ی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در این دنیای پر آشوب و ناامن، قدردان و برای بی توجهی به دستورات و راهنمایی های آن ها پاسخی قانع کننده آماده نمائیم.
9- گاهی فرافکنی برای خرسند نمودن اطرافیان، یا هم حزبی ها، یا برای جمع آوری آراء، یا عوام فریبی، یا برای تثبیت مقام و موقعیت و یا... که همه ی این ها شرک و زندگی را آلوده و نجس می کنند پس رضایت خدا را بر هر چیزی ترجیح بدهیم، به فکر روزی باشیم که تنها وبی یاور و هیچ کسی بار دیگری را به دوش نمی کشد. (الاّ تزروا وازرة وزر اخری – نجم 38 ). نه پدری به کمک فرزند و نه فرزند نفعی برای پدر دارد. (واخشوا  یوما لا یجزی والد عن ولده و لا مولود هو جاز من والده شیئا – لقمان 33). وای از آن روز اگر دست خالی برویم، اگر پاسخ قانع کننده نداشته باشیم، اگر حق خدا و مردم به گردن داشته باشیم، اگر خداوند از سر فضلش با ما برخورد نکند، اگر عمر و جوانی را در اوهام و خیالات گذرانیده باشیم، اگر پوچ را حقیقت و حقایق را پوچ دانسته باشیم و اگر....

والعاقبة للمتقین

حجت الاسلام امرالله اندرزیان
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
آرش تقوي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
احسنت برشما وقلم شيوايتان كاملا زيبا حال فرافكنان راتوصيف كرديد مدتي است عده اي باسياهنمايي سعي ميكنندخود رامنجي معرفي كنند ودراين راه به نظام اسلامي وخادمان ملت ظلم ميكنند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.