کد خبر: ۱۱۱۶۴
تاریخ انتشار:۱۷:۱۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵
سید امیر مرادیان
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): بی شک تولد پیامبری با نام محمد(ص) در زمانه خود، معادلات بزرگان سایر ادیان را بر هم زد و ولوله ای در میان آن ها پدید آورد. روش و منش محمد(ص)، تازه و بدیع است و تکمیل کننده ی آن چه که پیامبران پیشین گفته اند، اما کثیری از بزرگان دیگر ادیان، با آن که نشانه های موعود آخر را در ایشان می بینند اما حاضر به پذیرش محمد(ص) به عنوان پیامبر عصر خود نمی شوند. در چنین روند و تصمیمی، بیش از همه چیز، دنیاپرستی و جاه طلبی صاحب منسبان دیگر ادیان نقش بسزایی دارد.
پیامبر اسلام با آمدنشان، رسوم دوران جاهلی را از میان می برند و ارزش هایی را تعریف می کنند که پیش از این در جامعه ی عقب مانده ی اعراب نبوده است. در ابتدای امر، تبلیغ اسلام برای پیامبر(ص) دشوار است اما بعدها که قاطبه ی مردم با اسلام آشنایی پیدا می کنند دیگر ممانعت اربابان قدرت برای گرویدن زیردستانشان به اسلام اثری ندارد؛ چنان که به رغم تهدیدات و شکنجه های غلامان تازه مسلمان شده، آن ها هیچ گاه حتی حاضر نشدند به نبی اکرم(ص) بی احترامی کنند. پیامبر اسلام بارها وعده های فریبنده ای از طرف صاحبان جاه و مال می شنوند اما هیچ زمان در برابر این چنین وعده هایی سر خم نمی کنند.
تغییراتی که نبی اسلام خواهان اعمال آن ها بود، هر یک در ایجاد جامعه ای مدرن و عقلانی نقش داشتند. در ابندای امر، ضدیت پیامبر(ص) با نژادپرستی و خود برتر پنداری نژاد عرب، یکی از گام های موثر برای شکل دهی یک جامعه مدنی-اسلامی بود. با آن که اعراب آن زمان خود را بالاتر از سایر نژادها می دانستند، اما پیامبر اسلام، برتری هر شخص را به میزان تقوای او گره زد و تحول شگرفی در عقاید آن زمان پدید آورد. اگر چه هنوز و بعد از گذشت 1400 سال، مدعیان حقوق بشر، هم چون ایالات متحده از پدیده ی شوم نژادپرستی رنج می برد و هر سال طبق آمار منتشر شده، بیش از 1000نفر در این کشور بر اثر درگیری با پلیس بر سر مسئله ی نژادپرستی کشته می شوند، اما این اسلام بود که در مخالفت با این پدیده منحوس، قوانینی صادر کرد و آن را به شدت نهی نمود.
از دیگر خدماتی که پیامبر(ص) به جامعه ی جاهل آن روز ارایه کردند، تشکیل حکومت یکپارچه ی اسلامی بود؛ اگر چه گاها تفکرات سکولاریسم در عصر حاضر و در جامعه ی ایرانی اسلامی امروز ما هم وجود دارد؛ اما در پاسخ به صاحبان این عقیده باید گفت اگر اسلام برای اداره ی جامعه دستوری نداشت، ناقص می بود!
پیامبر(ص) در همان زمان با برده داری و قوانینی که سبب محنت و رنج زیردستان می شد مخالفت می نمودند و در مقابله با این امر، برده داری را مردود اعلام کردند. اگر چه در جامعه ی به اصطلاح متمدن غرب تا همین چند صد سال پیش، هنوز هم برده داری رواج داشت و چه ستم هایی که بر آنان نرفت!
یکی دیگر از خدمات اسلام، آن چنان که در قرآن هم آمده است؛ مخالفت با زنده به گور کردن دختران و ایجاد مساوات ارزشی میان مردان و زنان بود. اگر چه به موازات سایر رسوم خرافی آن زمان، زنده به گور کردن دختران و ننگ دانستن آن ها هم جز رسوم اعراب بود اما نبی اسلام به شدت در برابر این پدیده، موضع گرفتند و آن را خلاف دین دانستند و برای زنان، حقوق ویژه ای را در نظر گرفتند. با این حال هنوز هم در کشورهایی که خود را منادی آزادی و حامی حقوق زنان می دانند، زنان را به عنوان کالا در ویترین های مغازه های خود عرضه می کنند و چه افتضاحاتی از این قبیل!!!
اما از لحاظ پیشرفت های علمی و با توجه به تاکید اسلام راجع به دانش اندوزی، قرون چهارم، پنجم و ششم هجری یکی از درخشان ترین ادوار برای کشور های مسلمان بود اما متاسفانه با جنگ های صلیبی و حوادث پس از آن، این روند صعودی پیشرفت، رو به نزول نهاد.
در نهایت آن چه که بیش از همه ارزش دارد، هدایت انسان هایی است که در اوج ضلالت و گمراهی بودند اما به واسطه ی آیین اسلام، حق را یافتند و سعادتمند شدند.
سید امیر مرادیان
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.