کد خبر: ۱۱۱۲۸
تاریخ انتشار:۲۰:۳۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
عصر دنا: مادران شاغل وقت کمی دارند و بیشتر اوقات خسته هستند زیرا بخش بیشتر انرژی خود را در محل کار از دست می دهند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سوال:  مادران شاغل وقت کمی دارند و بیشتر اوقات خسته هستند زیرا بخش بیشتر انرژی خود را در محل کار از دست می دهند و از سوی دیگر این مادران فرزندان خود را به خانواده خود یا همسر می سپارند وبه دلیل اختلاف سلیقه در شیوه تربیتی فرزندان از طریق مادربزرگ و اطرافیان  از این رو فرزندان دچار تضاد در تربیت می شوند.چه روش تربیتی در کوتاه یا بلند مدت برای کودکمان اعمال کنیم؟

دکتر محمدیان : بسیاری از تعارضات رفتاری که در بزرگسالان دیده می شود ریشه در کودکی و تعارض تربیتی آنها دارد.

نکته بسیار مهم  در برنامه ریزی برای کودکان این است که نظر مادر و پدر یکی باشد.یعنی حتی اگر پدر در موردی می داند که نفع فرزندش درعدم پذیرش موضوعی است که مادر بر آن اصرار دارد باید نظر خود را با مادر همسو کند تا از تعارض فرزند جلوگیری کند.

ویژگی مثبت مهدکودک ها عدم سوگیری آنهاست اما در مقابل رفتار مادربزرگها با سوگیری همراه است و تشویق و تنبیه در زمان مناسب خود صورت نمی گیرد.مورد دیگر در مورد مهدکودک ها سن فرزندان است.و درصورتی که در سن مطلوب باشد اثر بخش خواهد بود.

دکتر درستیان :  کودک از یک تا دوسالگی احساس دلبستگی به مادر خود پیدا می کند و تا آخر عمر حس امنیت را با او حس می کند و این موضوع در رفتار او تاثیر خواهد گذاشت.یعنی افرادی که دلبستگی ایمن ندارند از رویایی با افراد دیگر اجتناب می کنند و گوشه گیری و انزوا حاصل آن خواهد بود.بنابراین دوسال ابتدای زندگی بسیار مهم است. کودکانی که مادرانشان از 6 ماهگی  آنها را برای رفتن به محل کار به دیگری سپرده اند دچار مشکلات عدیده درباره اعتماد به دیگران شده اند.از این رو سن مناسب برای اشتغال مادران  نهایتا سه سالگی کودک است تا فرزند به سطح مناسبی از امنیت ، یادگیری برسد .

سوال ( فرزندی که مادر شاغل دارد ) :رابطه مادری و فرزندی  به شکل صمیمی از بین می رود.مادران چگونه بین کار و زندگی ارتباط برقرار کند؟

دکتر کبیری : درجه اول برای تربیت درست باید روی خودمان کار کنیم چراکه فرزندان از اطرافیانی که در دوران رشد در کنار کودک الگو برداری می کنند و در آینده شبیه به آنها می شوند.جای خالی مهارت های زندکی برای مادر ، پدر و فرزند به شدت احساس می شود.

سوال : به درس و احساسات فرزندم خیلی کم توجه می کنم و بیشتر فرصت خود را صرف کار می کنم.چگونه مدیریت زمان را به درستی انجام دهم؟

دکتر درستیان : مادران شاغل باید به سلامت جسم و روان بپردازند.این افراد ورزش و خواب کمی دارند ، تغذیه مناسب ندارند بنابراین قادر نیستند از ظرفیت های خود بهره ببرند.ارتباط موثر با همسر ، دوست و مشاور جهت بالا بردن روحیه و سلامت روان بسیار مهم است.

در ابتدا باید لیستی از کارهایی که درهر هفته باید انجام دهیم تهیه کنیم و آنهارا طوری اولویت بندی کنیم تا بتواند رشد فردی و خانوادگی را به همراه داشته باشد.باید دید در این لیست می توانیم کارهایی را به دیگران از جمله همسر و فرزند منتقل کنیم.نباید این تصور وجود داشته باشد که تمام این مشکلات و کارها یک تنه توسط مادر به دوش کشیده شود.برای تقسیم وظایف باید با همسر خود به صحبت بنشینند.

منبع:رادیو گفتگو

برچسب ها: مهدکودک
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.