کد خبر: ۱۰۹۷۸
تاریخ انتشار:۱۶:۳۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵
عصر دنا: تب و تاب شهر نشان از آمادگی برای میزبانی بزرگی می دهد این روزها مشهد خود را برای میزبانی شایسته از هزاران زائر رضوی آماده می کند و صدها کاروان پیاده در حال نزدیک شدن به این شهر هستند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): دهه آخر ماه صفر، اگر نگاهی به جاده‌های منتهی به مشهد داشته باشید، به‌طور حتم سیل شیفتگانی را می بینید که پای پیاده کوله بار سفر بر دوش گرفته و با عشقی وصف ناپذیر، مسیر چندصد ‌کیلومتری تا حرم مطهر امام رضا (ع) را با دل و جان طی می‌کنند.

مردان و زنان عاشقی که سختی راه و به جان خریده‌اند، مادران و پدرانی که کودکان خود را در آغوش گرفته‌اند، پیرمردان و پیرزنانی با قامتی خمیده، از شهرهای قاین، بیرجند، کوه سرخ ، کاشمر سبزوار، تربت‌حیدریه، گناباد، جوین، اسفراین، سرخس، فریمان ، تربت‌جام، گرگان، بجنورد، قوچان، چناران و به عبارتی سرتاسر کشور پهناور ایران، عاشقانی که شهر و دیار خود را ترک کرده و پای در مسیر دلدادگی گذاشته اند.

بدون طلبیدن معشوق، عاشق را پای سفر نیست

قصد زیارت با خلوص نیت را می‌توان در سفر زائران پیاده در دهه پایانی صفر باز یافت؛ عاشقان زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) با پای پیاده در راه زیارت گام می‌نهند و با تاب آوردن بر سختی‌های مسیر و پاهای تاول‌زده و زخمی تا سرمنزل مقصود، ارادت خود را به امام رضا(ع) به نمایش می‌گذارند و شکرگزار آن هستند که توفیق زیارت را نصیبشان کرده است؛ چراکه بدون طلبیدن معشوق، عاشق را پای سفر نیست.

در مسیر جاده نیشابور به مشهد در منطقه ملک‌آباد با یکی  از این کاروان‌ها همراه شدم. این کاروان سه روز پیش از سبزوار سفر معنوی خود را آغاز کرده و باوجود سرمای شدید هوا روز سه‌شنبه به نیشابور رسیده‌اند.

 مشهدالرضا در تب و تاب استقبال از زائران پیاده

با مسئول این کاروان همراه شدم تاکمی با او صحبت کرده و دلیلش را برای راهی شدن به این سفر جویا شوم. مسئول کاروان با لهجه شیرین سبزواری و حال و هوای خاص خودش این‌گونه از هدف سفر می‌گوید که در این دنیای پر از گناه و آلودگی، هدف بندگی کردن است و اسم کاروان را به همین منظور «در مسیر بندگی» گذاشته‌ ایم و هدفمان از این زیارت، بندگی خدا است و شفیع قرار دادن امام هشتم.

حاج عباس پای پیاده به زیارت رفتن را یک توفیق  بزرگ بندگی دانسته و گفت: این روزها هرکسی خود را با مسائل روزمره و دنیوی مشغول کرده است و تا حدی از معنویت به دورمانده. اما هنگامی‌که ارتباط باخدا حتی به مقدار مویی باریک وصل باشد، برای بندگی کردن این‌گونه توفیق‌ها نصیب می‌شود.

با رسیدن به ایستگاه صلواتی و استراحت کاروان حاج عباس برای رسیدگی به امور هم کاروانی هایش از من خداحافظی کرد.

۱۵ هزار خدمه در حال حاضر مشغول خدمت‌رسانی به زائران در ۶۰۰ محور خراسان رضوی هستند

پرچم‌های به اهتزاز درآمده آستان قدس رضوی در این ایستگاه نشان از آمادگی برای میزبانی بزرگی می دهد آری مشهدالرضا آغوش می‌گشاید و همه چیز فراهم است تا زائران پیاده احساس کنند که میهمان چه کریمی هستند و میزبان کیست.

حضور سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده در این ایستگاه را فرصتی مناسب دانسته تا با وی به گفت‌وگو بنشینم .

حسین رضایی در خصوص تعداد زائران پیاده اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار زائر پیاده در مسیرهای ورودی مشهد مقدس هستند.

وی افزود: ستاد مرکزی خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) به همراه ۶۰ ایستگاه صلواتی فعال‌شده و ایستگاه‌های ورودی به مشهد مقدس نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) افزود: ۳۵ ایستگاه خودجوش و مردمی نیز در خراسان ‌شمالی فعالیت خود را آغاز کرده و زائرانی از استان‌های گلستان، مازندران، سمنان، خراسان ‌شمالی و جنوبی نیز در مسیر حرکت به سمت مشهد مقدس هستند.

وی تأکید کرد: ۱۲ هزار و ۷۰۰ زائر پیاده نیز در قالب ۱۴۰ کاروان حرکت خود را آغاز کرده‌اند و ۲۰۰ کاروان نیز با ظرفیت ۱۸ هزار نفر امروز حرکت خود را آغاز می‌کنند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع)  با اشاره به اینکه با توجه به برودت هوا توصیه‌های لازم به مدیران کاروان‌ها انجام‌شده است، تصریح کرد: به تمام مدیران کاروان‌ها توصیه‌شده است که با توجه به برودت هوا سمت شب و عصر حرکت خود را انجام ندهند و به‌محض سرد شدن هوا خود را به نخستین پناهگاه برسانند.

وی ادامه داد: ۱۵ هزار خدمه نیز در حال حاضر مشغول خدمت‌رسانی به زائران در ۶۰۰ محور خراسان رضوی هستند.

 مشهدالرضا در تب و تاب استقبال از زائران پیاده

از حسین رضایی جداشده و مسیر برگشت به مشهد را در پیش گرفتم. در مسیر برگشت در این فکر بودم که این حجم از زائران برای اسکان خود در مشهد در این هوای سرد چه خواهند کرد؟

آیا فکری از سوی مسئولان برای محل اقامت زائران پیاده گرفته‌شده است؟ به همین منظور با برخی از مسئولان خراسان رضوی تماس‌هایی برقرار کردم و در ارتباط تلفنی خود با علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی این سؤال را مطرح کردم که، خدمت‎رسانی آموزش‌وپرورش به زائران در سال جاری نسبت به سال‎های گذشته چه تفاوتی دارد و کاظمی پاسخ داد: امسال با ساماندهی و کیفیت‏ بخشی به مدارسی که قرار است، در مسیر تردد زائران پیاده پذیرای آن‎ها باشند خدمات را مطلوب تر کرده ایم و همچنین مدارسی  در مشهد مسئولیت خدمت‎رسانی به این عزیزان را عهده‎دار خواهند بود، تلاش کردیم ارتقاء سطح خدمات‎دهی را برای میزبانی بهتر ایجاد کنیم؛ در این زمینه بیش از ۴۱۰ مدرسه در طرح اسکان برای اقامت زائران پیاده و کاروان‌ها و هیئت‌های عزاداری در مشهد مقدس پیش‎بینی و تجهیز شده است.

همچنین به علت استقبال فراوان کاروان‏ های پیاده و هیئت‌های عزاداری از سفر به مشهد در این ایام مقدس، بیش از ۷۰ مدرسه به ظرفیت اسکان زائران دهه آخر صفر افزوده‌شده است و ۱۸۰ مدرسه برای اسکان کاروان‎های پیاده و ۲۱۰ مدرسه جهت اسکان کاروان‏های مستقل و خانواده‏‌های فرهنگی زائر اختصاص‌یافته و ظرفیت باقیمانده نیز آماده اسکان کاروان‏های پیاده است؛ طرح بیمه مدارس محل اسکان اربعین حسینی و تشکیل گروه ارزیابی و نظارت و برنامه‎های پذیرایی و استقبال از کاروان‌های پیاده با کمک انجمن اولیا و مربیان و تشکل‎های دانش‎آموزی را می‎توان از ویژگی‎های اسکان دهه آخر صفر عنوان کرد؛ اما در این میان یک نکته قابل‌تأمل و مسرت‎بخش در فرهنگ‌سازی این میزبانی داوطلبانه و خداپسندانه وجود دارد؛ امسال ۳۰ مدرسه از ۱۸۰ مدرسه‎ای که پذیرای زائران پیاده هستند، پذیرایی از زائران را توسط برنامه‎ریزی و اقدام داوطلبانه کادر آموزشی، دانش‎آموزان و اولیاء خود مدرسه انجام می‎دهند.


منبع: مهر
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین