کد خبر: ۱۰۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۰۷:۴۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سید یداله نورانی منش
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): شكي نيست حضور جوانان در عرصه هاي مختلف مي تواند کمک قابل توجهي به پيشبرد برنامه هاي مختلف داشته باشد. ازسوي ديگر برنامه ريزي متوليان جامعه براي تأمين نيازهاي اساسي جوانان در زمينه اشتغال، مسکن و ازدواج به عنوان اضلاع اصلي خواسته هاي يک جوان در قالب يک کار فرابخشي و راهبردي مي تواند فرصت هاي مورد نياز براي شکوفايي استعدادهاي جوانان را فراهم کند.

جوانان به لحاظ ويژگي هاي دوران جواني هم تربيت پذيرند و هم نوگرا و آرمان خواه و تنوع طلب، حتي از منظر ديني، آييني در جذب جوانان موفق تر است كه داراي برنامه هايي متنوع باشد كه خواسته هاي آنان را تامين كند.

اين درحالي است كه متأسفانه در سال‌های اخیر نبود سرگرمی‌های نشاط‌‌ آور، شاد و هیجان‌انگیز درجامعه، جوانان و نوجوانان دچار مشکلات زیادی شده و با فاصله گرفتن جوانان از خانواده و مشاركتهاي اجتماعي در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

از سويي ديگر رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده که نرخ بیکاری جوانان به ۲۶ درصد رسیده است؛ به‌گفته این مقام این‌رقم دو برابر نرخ کل بیکاری در ایران است و نشان‌ می‌دهد که کشور در زمینه کار جوانان به اوج بحران رسیده است. رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده است که بر مبنای محاسبات انجام شده در مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان ایرانی با میانگین سنی ۱۵ تا ۲۴ سال هم اکنون نزدیک به ۲۶ درصد است که رقم بسیار بالایی است.

وی می گوید: بر اساس قواعد آماری اگر نرخ بیکاری جوانان دو برابر نرخ بیکاری کل که ۱۲.۲ است باشد، به معنای آن است که ازنظر بیکاری درموقعیت بحرانی قرارگرفته ایم. اين مشكلات و نارسايي ها و ده ها موارد ديگر درحوزه جوانان در حالي اتقاق مي افتد كه چندسال پيش تنها سازمان حداقل به ظاهر پيگيرجوانان بنام سازمان ملی جوانان منحل شد تا در قامتی جدید و البته سیاسی تر پا به عرصه ظهور بگذارد، خیالی که باطل بود.

تشکیل وزارتی تحت عنوان ورزش و جوانان که مقام عالی آن تنها با داشتن یک معاون در حوزه جوانان از میان شش معاون دیگرش، نتوانست توقعات را پاسخگو باشد. جالب است که این معاونت نیز در طول یکسال تنها و تنها یک برون داد دارد و آن جشنواره حضرت علی اکبر (ع) است که در اواخر بهار هر سال برگزار می شود. همچنین باید اذعان داشت که قرار گرفتن امور جوانان در بدنه دولت از نگاه بسیاری کارشناسان اقدامی نامطلوب است. کارشناسان حوزه جوانان معتقدند که مطالبات جوانان نباید با نگاهی سیاسی پیگیری شود و تشکیل وزارتی تحت این عنوان، می تواند چنین شایبه یی را ایجاد کند.

مسئله جوانان در جامعه ما چه آن زمان که سازمان ملی جوانان بود و چه حال که وزارت ورزش و جوانان است، بیشتر یک مسئله تربیتی است و محدود می‌شود به یکسری تحقیقات و جشنواره‌هایی که دستاوردهای آن بایگانی می‌شود و هیچ کاربردی ندارد. فارغ ازهمه مسائل اينكه كمترين نيازجوانان در امر ازدواج كه وام حداقلي است در حدود يكسال است كه پرداخت نمي شود نياز به پيگيري، حل و بررسي ندارد؟!

ترديدي در اين نيست كه درحال حاضر وزارت ورزش و جوانان کاملا تحت‌الشعاع ورزش قرار گرفته‌است و توجه در ورزش رشته‌های مختلف و باشگاه‌های خارجی و داخلی از جنبه‌های متعدد مورد توجه است و جوانان چگونه می‌ توانند ده هامشكل و موارد خودشان را در میان این مسائل نشان دهند.

با اين شرايط كسي نمي تواند منكر اين امر شود كه ورزش مسئله ستادی و اجرایی اين وزارتخانه نيست و واضح است در اين آشفته حال مسئله جوانان فقط در حد شناسايي مشکلات اصلی خواهد بود و بس.

سیاست ها و برنامه های دولت نقش کلیدی و اساسی در مدیریت و مهندسی اين حوزه دارد. سرمایه گذاری و سیاستگذاری برای اشتغال جوانان و بهره برداری از اين پتانسيل بالقوه، می تواند كشور را در مشكلات مختلف تضمین کند. در غیر این صورت نه تنها فرصت طلایی استفاده ازاين نيروها از بین می رود، بلکه منجر به تهدیدها و چالش هایی خواهد شد و سود بالقوه جمعیتی به بار جمعیتی تبدیل می شود.

بدون شک جوانان امروز کشور از آنچنان ظرفيت و استعدادي برخوردار هستند که همانند پدرانشان که در دوران پيروزي انقلاب، دفاع مقدس و ساير عرصه‌هاي پيشروي نظام اسلامي درخشيدند و حماسه‌ها آفريدند، بتوانند در شرايط فعلي نيز، بدون چشم دوختن به بيرون، نظام اسلامي را از شرايطي که رهبر معظم انقلاب از آن به «پيچ تاريخي و حساس‌ترين مرحله تاريخ» تعبير کردند، با موفقيت و سلامت عبور دهند.

به شرطي كه جوانان راببينيم وبخواهيم.

سید یداله نورانی منش
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
بهتر است اول یه نگاهی به پشت زمین دو و میدانی مجموعه ورزشی دولت آباد بیندازید. این زمین ورزشی جنب سازمان ورزش و جوانان است و شبها از ساعت 7 شب تا 12 شب پاتوق جوانان معتاد و بی خانمان شده است. من خودم اونجا میرفتم و شبها کمی ورزش میکردم که یک شب به من سنگ پرتاب کردند و یک شب دیگر دختر بی خانمانی را در پشت فنسها دیدم که تنها در تاریکی نشسته بود و دیگر به مصلحت دیدم که آنجا ورزش نکنم. و این در حالی بود که ورزش من تمام شد و بدبختی های آن جوانان روز به روز بیشتر شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.