تاریخ انتشار:۱۸:۲۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): موضوع تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد یک هفته‌ای است که مجدداً توسط شورای فرهنگ عمومی مطرح شده و طی این مدت با واکنش‌های مختلفی از سوی مسؤولان و حتی مردم مواجه شده است.

عده‌ای از مردم، هنرمندان و مسؤولان موافق تغییر نام هستند و عده‌ای هم نام کهگیلویه و بویراحمد را نشان‌دهنده هویت تاریخی، شناسنامه و اصالت می‌دانند و با برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف مواضع خود در این خصوص را اعلام می‌کنند.

برخی از ریش‌سفیدان شهر یاسوج هم مخالفت خود را با تغییر نام استان اعلام کردند و با حضور در مقابل استانداری استان خواستار پایان دادن به این موضوع شدند.

فتح‌الله احمدی یکی از معلمان بازنشسته و از ریش‌سفیدان حاضر در مقابل استانداری در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در فرهنگ مردم بویراحمد تغییر نام چیز خوبی نیست، ضمن اینکه آنچه این‌روزها بیش از هر چیز دیگر مردم به آن نیاز دارند نان است نه تغییر نام استان.

وی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد هویت مردم این استان است و از زمان هخامنشیان تاکنون این نام بیانگر هویت مردم بوده، گفت: تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد هزینه‌های زیادی دارد و با تغییر نام باید تمام اسناد، تابلوها، دفاتر و امکانات مردم عوض شود و این کار هم هزینه‌های زیادی در بردارد که بهتر است این هزینه‌ها را برای آباد و عمرانی روستاها انجام دهند.

وی بیان کرد: مردم مشکلات فراوانی دارند که بهتر است برای رفع این مشکلات چاره‌ای اندیشیده شود و به جای تغییر نام استان برای رفع مشکلات بیکاری، طلاق، آسیب‌های اجتماعی و دیگر مشکلات مردم فکری شود.

احمدی اضافه کرد: عده‌ای برای توجیه کار خود، طولانی بودن و تلفظ سخت نام استان را مطرح می‌کنند که باید به آنها گفت نام استان هیچ مشکلی ندارد و مردم مقصر نیستند بلکه مقصر افراد کم‌سوادی هستند که نمی‌توانند نام استان را تلفظ کنند.

این فرهنگی بازنشسته بیان کرد: سال 43 جمعیت یاسوج 934 نفر بود و جمعیت گچساران 10 هزار و 800 نفر بود، اما به دلیل تعصب و مبارزات ایل بویراحمد با رژیم پهلوی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

احمدی با اشاره به سخنان محمد بهمن‌بیگی در کتاب ایل من بخارای من افزود: پدر تعلیمات عشایری ایران در این کتاب در خصوص دلاوری‌های مردم بویراحمد می‌نویسد مردم بویراحمد آنقدر دست به ماشه برد و پا در رکاب فشرد تا از یک دهستان یک استان آفرید.

یکی دیگر از این افراد بیان کرد: نام استان بیانگر هویت مردم است و از مسؤولان استان تقاضا می‌کنم به گذشته و تاریخ این منطقه فکر کنند و اینکه کهگیلویه و بویراحمد با چه سختی و مشقتی ایجاد شد.

وی بیان کرد: اگر نام استان را تغییر دهیم به دو نسل بدهکار هستیم یکی نسلی گذشته که از هیچ همه چیز ساخت و دوم نسل آینده که هیچ چیزی برای آنها نگذاشتیم.

یکی دیگر از کسانی که برای اعتراض به موضوع تغییر نام استان در مقابل استانداری حضور داشت، گفت: گذشتگان ما سختی‌های زیادی را تحمل کردند و با وجود مشکلاتی که داشتند با مأموران رژیم پهلوی جنگیدند و امروزه نام کهگیلویه و بویراحمد بیانگر هویت و اصالت این مردم است و نمی‌شود این هویت و اصالت را از مردم گرفت.

اسماعیلی از دیگر افرادی که با تغییر نام استان مخالف است، گفت: امیدوارم مسؤولان استان به عواقب این کار خود فکر کنند و با طرح این موضوع موجب انشقاق در بین مردم نشوند.

  • وی افزود: مردم در زندگی دچار مشکلات فراونی هستند که لازم است مسؤولان ارشد استان رفع این مشکلات را مدنظر داشته باشند و بدانند تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد مشکلات، کمبودها و دردهای مردم را تسکین نمی‌دهد و رفع نمی‌کند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.