کد خبر: ۱۰۹۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار:۱۸:۰۷ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سيد ستار ماندگار هستم، اهل شهر سوق، روستاي خليفه اي در كهگيلويه و بويراحمد، فعال فرهنگی و اجتماعی مردم لر، دارای مدرک كارشناسي مهندسي كنترل آلاينده هاي محيط زيست و كارشناس hae پتروشيمي می باشم.

-بعنوان یک فعال هویت خواه لر هدف از طرح تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد را چه می دانید؟

ماشقایق های باران خورده ایم،سیلی ناحق فراوان خورده ایم،ساقه ی احساس مان خشکیده است،زخم ها از تیغ و طوفان خورده ایم.

تاریخ گواه شجاعت و صلابت کهگیلویه و بویراحمد است.

طرح این موضوع نوعی بازی سیاسی و منطقه‌ای است که برخی افراد برای رسیدن به اهداف خود به آن دامن می‌زنند و انشالله قطعاً بزرگان و دلسوزان، جوانان و ساير فرهنگ دوستان مانع از گسترش این تنش های قومی خواهند شد.

برخی می‌خواهند با كاري غير كارشناسي شده مانند ابزار و دستگاه‌های چند منظوره عمل کنند و با یک تیر چند نشان را بزنند.
اما اين مسئولان بايد بدانند امروزه کهگیلویه و بویراحمد شایسته داشتن رتبه‌های بالای بیکاری و آمارهای روز افزون طلاق و سایر مشکلات نیست كه به فكر تغییر نام استان افتاده اند و بجای چاره‌اندیشی برای رفع این معضلات سعی دارند با گرم کردن بازار تغییر نام استان سرپوشی بر کم‌کاری خود بگذارند.


-چقدر امکان دارد نام استان کهگیلویه و بویراحمدتغییر یابد؟

قطعاً مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تغییر نام استان موضع خواهند گرفت و مقاومت خواهند کرد،ای کاش با انجام کار کارشناسی می شد جلوی تنش های بیهوده قومی را گرفت.


-در صورت قطعی شدن تغییر نام استان و عبور از نام کهگیلویه و بویراحمد توسط تصمیم گیران اصلی،گزینه پیشنهادی شما چیست؟

بازهم تاکید می کنم نام و هویت ما"کهگیلویه و بویراحمدی"بودن است و موافقان اصلی تغییر نام استان باید دلایل منطقی تری برای تغییر نام استان ارائه دهند!

اما چنانچه واقعا اراده ایی محکم و قدرتمند برای تغییر نام استان لرنشین کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و عده ایی می خواهند مصرانه نام لری کهگیلویه و بویراحمد بزرگ را تغییر دهند، زاگرس نمی تواند بیانگر هویت لری ما باشد؛بعد از کهگیلویه و بویراحمد تنها نامی که می تواند بیانگر هویت ما باشد "كهگيلويه و بويراحمد "است.

صاحبنظران و تحلیلگران اجتماع باید بدانند،هیچکس حق ندارد هویت لری استان ما را مخدوش کند،چرا که قطعا هرکس بخواهد بدنبال انکار لر بودن و کهگیلویه و بویراحمدی بودن ما باشد مسیر درستی را طی نمی کند!

 

- صحبت شما با مسئولین محلی که بدنبال تغییر نام استان هستند چیست؟

پیشنهاد تغییر نام استان کهگیلویه و بویر احمد که خود سابقه ای به بلندای تاریخ دارد از طرف مسئولین بی مسئولیت مرا به یاد ضرب المثل معروفی انداخت که به عروس یا داماد گفتند حرکات موزون.....انجام بده،گفت زمین کج است!

انتخاب نام استان،مسئولیت مسئولین امروزی نیست که آن را می جویند و بیان می کنند،اما کمک به حل مشکلات معیشتی مردم و همینطور آبادانی و رونق آن با وجود آن همه ثروت طبیعی مسئولیتی است که دارند و ظاهرا از پس آن به درستی بر نیامده اند!

شاید اگر تغییر در نام را به تغییر در افکار و رفتار خود تبدیل نمایند استان پررونق و آبادی را نصیب شهروندان آن نمایند!

-سخن پایانی شما برای هم استانی ها و همتباران لرتان چیست؟

ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﮐﻪ لر ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺍﻧﮕﯿﺮ ﺍﺳﺖ،ﺑﻪ ﻃﺒﻊ ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﻫﻢ ﺗﻌﻬﺪ ﺑﺮ ﺍﻧﮕﯿﺰ ﺍﺳﺖ.
ما مردم لرستان جنوبی در کهگیلویه بویراحمد،غرب فارس ، شرق خوزستان، بوشهر و جنوب چهارمحال و بختیاری باید متحد باشیم و بنده از همتباران لر جنوبی ام در استان های مختلف خواستارم در این شرایط حساس از نام کهگیلویه و بویراحمد دفاع کنند.

بارزترین ویژگی در انسجام، قوام یک جامعه هویت آن می باشد،همه ما سوار بر کشتی هویتی به نام لر هستیم و باید در مسیری حرکت کنیم که آینده نگری و آینده نگاری در برنامه ریزی استراتژیک ما نقش بزرگی داشته باشد.

گفتگو از ابوالفضل بابادی شوراب
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
علیباز علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
زاگرس نام برازنده ابست چه ضرری دارد قوم لر معروف ومشهور هست وتاریخ از دلاوریهای آنها یاد میکند.جنگهای بی باکانه قوم لر از 2500سال پیش تا کنون بر دل تاریخ نگاشته شده واستانش به هر نامی که باشد فرقی نمیکند وچیزی از ارزش قوم لر نمیکاهد
علیباز علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
زاگرس نام برازنده ابست چه ضرری دارد قوم لر معروف ومشهور هست وتاریخ از دلاوریهای آنها یاد میکند.جنگهای بی باکانه قوم لر از 2500سال پیش تا کنون بر دل تاریخ نگاشته شده واستانش به هر نامی که باشد فرقی نمیکند وچیزی از ارزش قوم لر نمیکاهد
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
نام لرستان جنوبی برازنده ک و ب هس
اجازه ندهیم غیر لرها با دسیسه بین ما لرها با هر طریقی تفرقه بندازن و از هویتمان به خیال خام خودشان دور کنن
درود بر همتباران عزیزم از دیار اریوبرزن و بانو یوتاب و کیاراس باطولی و خانطلا

یزدان لرستان از لرستان شمالی خرم اباد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.