کد خبر: ۱۰۸
تاریخ انتشار:۱۹:۵۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
روایتی جدید از دیدار مک‌فارلین و روحانی
عصر دنا: در دی ماه ۹۲ ماجرای مک فارلین باز هم حاشیه ساز شد و در حالی که چند مستندساز جوان در مستند «من روحانی هستم» با تکیه بر خاطرات شخصی هاشمی‌رفسنجانی مدعی شدند حسن روحانی در مذاکرات با مک فارلین حضور داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): مک‌فارلین، کسی که سفرش به کشور در دهه ۶۰ به داستانی مبهم و رمزآلود تبدیل شده بود در نشست چشم‌انداز و محدودیت‌های همکاری ایران و آمریکا در اندیشکده واشنگتن به عنوان مستمع شرکت کرد و در حین پرسیدن یک سؤال از مدعوین درباره ماجرای سفر به ایران به دیدار با حسن روحانی اشاره کرد.

مشاور اسبق امنیت ملی رئیس ‌جمهور آمریکا، به دنیس راس، جیمز دوبینز و جِی سالومون که در پنل مدعوین نشسته بودند، گفت: «به یاد می‌آورم آخرین نوبتی که با روحانی تبادل‌نظر کردم، حدود 30 سال پیش نظر رئیس‌جمهور را به وی گفتم.» وی ادامه داد: «سیاست ریگان این بود که به هر حال ما با ایران اختلاف داریم؛ ولی اعتقادی به سرنگونی انقلاب ایران نداشت و فکر می‌کرد که ما می‌توانیم راهی رو به جلو (در روابط با ایران انقلابی) بیابیم.»

در خرداد سال 1365، مک فارلین و چند مقام آمریکایی دیگر با یک هواپیمای حامل تسلیحات وارد تهران شدند و پس از 5 روز اقامت در یکی از هتل‌های تهران، 7 دور با مقامات ایرانی مذاکره کردند. این میهمانانی که گفته می‌شد ناخوانده‌اند، یک قبضه سلاح کمری، یک انجیل و یک کیک با نقش کلید به عنوان پیش‌کش با خود آورده بودند.

کیک مک فارلین

پیش از این نشریه فارین پالیسی در گزارشی با عنوان «وقتی روحانی با اولیور نورث دیدار کرد» مدعی شده بود که حسن روحانی، عضو شورای عالی دفاع و رئیس قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء آن روزهای ایران، در روز سوم حضور آمریکایی‌ها در تهران و پیش از شروع مذاکرات بی‌نتیجه 7 مرحله‌ای، در یکی از هتل‌های تهران با آنها دیدار کرده است.

پیش از این نیز در دی ماه ۹۲ ماجرای مک فارلین باز هم حاشیه ساز شد و در حالی که چند مستندساز جوان در مستند «من روحانی هستم» با تکیه بر خاطرات شخصی هاشمی‌رفسنجانی و سایر شواهد و قراین مدعی شده بودند که حسن روحانی در مذاکرات با مک فارلین حضور داشته است، با موج سنگین حمله سیاسیون از علی لاریجانی تا وزیر ارشاد و معاون حقوقی رئیس جمهور مواجه شدند، که چرا به تاریخ دروغ می‌گویند؟!

خاطرات هاشمی

خاطرات هاشمی

این در حالی است که آقای هاشمی رفسنجانی در گفتگویی در تیر ماه ۹۰ تأکید کرده بود: «بعد که مک فارلین و هیئت آمریکایی را به هتل بردیم، گفته بود که می‎خواهد با سران کشوری مذاکره کند؛ اما امام اجازه ندادند و گفتند تعدادی کارشناس بفرستید تا با او مذاکره کنند بدین‎ترتیب آقای روحانی، دکتر هادی نجف‎آبادی و آقای مهدی‎نژاد را برای مذاکره فرستادیم. بعد از چند جلسه مذاکره، به نتیجه‎ای نرسیدند.»

اما «الهام امین‌زاده» معاون حقوقی وقت روحانی در اردیبهشت سال 93، حضور رئیس‌جمهور فعلی ایران در ماجرای مک‌فارلین را تکذیب کرده بود.

ادعای حسن عباسی علیه حسن روحانی

ظاهرا دیدارهای اینچنینی حسن روحانی سابقه داشته است. حسن عباسی در اردیبهشت ۹۴ در برنامه‌ای در دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در ۱۳۶۵ دو سال مانده به آخر جنگ در هتل پاریزین پاریس جلسه‌ای برگزار می‌شود، مدعی شده بود: دو نفر از ایران از مجلس شورای اسلامی وقت و یک نفر ظاهرا آمریکایی که اخیرا معلوم شده مشاور ضدتروریسم نخست وزیر وقت اسرائیل بوده است جلسه‌ای برگزار می‌کنند.

روحانی
گزارش انعکاس خبر مذاکره در هتل پاریزین در فضای اینترنت به صورت غیر مجاز منتشر شده است

در تصاویری که عباسی در این جلسه منتشر کرده، وی ضمن طرح این ادعا که «حسن روحانی در آن جلسه از انعطاف بیش از حد غرب در مقابل امام خمینی شکایت می‌کند» گفته است: ابتدا خبر این جلسه در روزنامه‌های اسرائیلی به زبان عبری منتشر می شود و سال گذشته بعد از ۲۷ سال، اسرائیلی ها این مسئله را به زبان انگلیسی منتشر می کنند. 

دیدار در هتل پاریزین

در آن موقع رسانه های حامی این دولت این گفته ها را اتهامات حسن عباسی علیه رئیس جمهور می خوانند و هدف وی از طرح این مسائل را چیزی جز فضاسازی علیه دولت و به خصوص تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نمی دانند؛ اما حسن عباسی در آبان سال ۹۴ خبر تبرئه شدن خود را از دادگاه بابت این شکایت اعلام کرد و گفت: به دادگاه رفتیم و اسنادی را که در اختیار داشتیم ارائه دادیم. اسناد ما حدودا شامل 400 صفحه به زبان های عبری، عربی، انگلیسی و فارسی بود و در نهایت دادگاه حکم به تبرئه ما داد.

 مک‌فارلین و روحانی
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.