تاریخ انتشار:۱۴:۱۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵
عصر دنا: در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید عدم همراهی و همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید مورد انتقاد مدیران اقتصادی استان قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

بیست و یکمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برگزار و در آن مشکلات کارخانه قند، شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی شهرک‌های صنعتی، مسائل تعدادی از واحدها و مسائل کارگری مطرح و بررسی شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد 750 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری دارد که از این تعداد 100 واحد نیمه فعال و زیر طرفیت تولید کار می‌کنند و 165 واحد دیگر هم از ابتدا راکد بوده و تولیدی نداشتند.

اما برگزاری نشست‌های کارگروه رفع موانع تولید که هر هفته به صورت منظم برگزار می‌شود اقدامی ارزشمند در جهت بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در استان به شمار می‌رود.

از سوی دیگر دولت 405 میلیارد تومان تسهیلات برای بازگشت واحدهای به چرخه تولید، به کهگیلویه وبویراحمد اختصاص داده که باید هر چه زودتر این تسهیلات جذب و به واحدها تزریق شود.

البته تلاش مجموعه ارشد استان و مدیران اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد هم جذب اعتبار اختصاص یافته به استان است و مدیران در این بخش تلاش می‌کنند تا این اعتبار را قبل از پایان زمان آن جذب کنند.

اما جذب تسهیلات رونق تولید و بازگشت امید به واحدهای صنعتی نیازمند مساعدت بانک‌ها است و بانک‌ها نقش اساسی را در جذب 405 میلیارد تومان دارند و بارها و بارها شاهد بودیم که در نشست‌های رفع موانع تولید و سایر نشست‌هایی که با حضور بانک‌ها برگزار شد مدیران و مسؤولان خواستار مشارکت بیشتری از سوی بانک‌ها بودند.

همانطور که گفته شد بانک‎‌ها نقش مهمی در رونق تولید و رفع موانع دارند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد نقش برخی بانک‌ها در این حرکت مهم پر رنگ نیست و بانک‌ها همکاری و همراهی لازم را برای رفع مشکلات در زمینه‌های رفع موانع تولید، ازدواج و سایر موارد ندارند.

در نشست امروز کارگروه رفع موانع تولید هم به عدم همکاری برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید اشاره شد که مورد انتقاد معاون اقتصادی، مدیرکل امور اقتصادی استانداری و سایر مدیران شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست از عدم حضور مدیرعامل بانک ملی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید انتقاد کرد و گفت: مدیرعامل بانک باید عدم حضور در نشست را به رئیس و دبیر این کارگروه ارائه می‌کرد و سپس نماینده تام‌الاختیار معرفی و معین می‌کرد که این کارها را انجام نداده است.

محنایی از نحوه همکاری بانک‌ها خصوصاً بانک ملی انتقاد کرد و گفت: یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی تعیین تکلیف واحدهای راکد است و براساس شرایطی که در گذشته به وجود آمد و موجب ضرر و زیان و تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی شد اکنون نیاز است که از فرصت پیش آمده استفاده کنیم و وظیفه همه اعضای این کارگروه است که به صنعت استان کمک کنیم.

وی خطاب به مدیران بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: شما بچه‌های این استان هستید و باید دلسوزانه به سرمایه‌گذار و کسانی که برای توسعه استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند توجه کنید، انعطاف پذیر باشید و با قوانین خشک بانک‌ها با سرمایه‌گذار برخورد نکنید.

این مسؤول عنوان کرد: برای یک واحد تولیدی که با مشکل نقدینگی مواجه شده بود 3 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته و این واحد هم به بانک ملی معرفی شد اما مصوبات کارگروه در بانک‌ها وتو می‌شود و فقط یک میلیارد به این واحدها پرداخت شد.

محنایی افزود: مدیران استان ساعت‌ها جلسه برگزار می‌کنند و برای بازگشت واحدها به چرخه تولید اعتباراتی مصوب می‌کنند اما بانک‌ها در تصمیمات ما دست می‌برند که چرا باید بانک این کارها را انجام دهند؟

وی با بیان اینکه بانک ملی استان فارس رتبه اول در پرداختی تسهیلات رونق تولید را دارد اما در استان ما مدیر بانک ملی در جلسه حضور پیدا نمی‌کند، گفت: وقتی اهل کار و اهل ریسک نباشید چگونه انتظار داشته باشیم کهگیلویه و بویراحمد تکان بخورد و پیشرفت کند.

محنایی اضافه کرد: هفته آینده جلسه‌ای با بانک‌ها در خصوص وضعیت موجود برگزار می‌کنیم و اگر به نتیجه نرسیدیم یا من در این سمت نمی‌مانم و یا مدیران بانک‌ها باید تغییر کنند.

سید حسین سهمگین مدیرکل امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: بانک‌های صادرات و ملی نیت همراهی با رونق تولید در استان را ندارند که این تأسف‌آور است.

لهراسب باقری کارآفرین برتر استان از روند کنونی بانک‌ها هم انتقاد کرد و گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات سلیقه‌ای عمل می‌کنند و هر جایی که کار نمی‌کنند توپ را به زمین دستگاه‌های نظارتی می‌اندازند.

وی گفت: بانکی در استان وجود دارد که دستور وزیر و نوشته استاندار مبنی بر دوره استمهال به یکی از کارخانجات استان را اجرا نکرده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.