کد خبر: ۱۰۲۵۹
تاریخ انتشار:۱۴:۰۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵
عصر دنا: رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه بر اساس شاخص های بین المللی، یک ساعت کار در هفته فرد را در فهرست شاغلان قرار می دهد، گفت: نرخ اشتغال و بیکاری در ایران بر همین اساس محاسبه می شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و ٣٧٢ هزار خانوار در سرشماری نفوس و مسکن سال جاری به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند که بر این اساس ٣٣ درصد از هدف ده روزه ما محقق شده است در حالیکه استان های سمنان و بوشهر بیش از صد درصد هدفگذاری را محقق کرده اند.

رییس مرکز آمار ایران افزود: هدفگذاری برای شرکت ٨ میلیون و ٨٨١ خانوار به صورت اینترنتی در این سرشماری است؛ این در شرایطی است که سرشماری اینترنتی سختی‌های خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: استانهای همدان، خوزستان لرستان قزوین البرز و کهکیلویه‌وبویراحمد و آذربایجان غربی و اردبیل کمتر از ٢٨ درصد هدف‌گذاری خود در ده روز اولیه را محقق کرده‌اند.

وی اظهار داشت: تا دیروز هر ساعت ٢٢ هزار و ٦٨٠ خانوار ثبت نام کردند در حالیکه انتظار داریم روزانه ٥٠ هزار خانوار اطلاعات خود را وارد کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا در اولین سرشماری اینترنتی تنها دو درصد از خانوارها شرکت می کنند و حداکثر مشارکتی که به ثبت رسیده ٨ درصد است؛ در حالیکه در ایران ٣٥ درصد مشارکت با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در نظر گرفته شده است.

پارسا در پاسخ به پرسشی گفت: تمام تدابیر لازم اندیشیده شده تا در روزهایی اینده که احتمال می رود مراجعات مردم گسترش یابد، مشکلی در پشتیبانی اینترنتی نداشته باشیم.

پارسا ادامه داد: در حال حاضر کمترین مشکل به لحاظ ورود کاربران به سایت مرکز آمار برای سرشماری اینترنتی وجود دارد و شاید با اطمینان بتوان گفت که قطعی سایت سرشماری به صفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: اولین قرعه کشی سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در سال ۹۵ انجام شده و به ۱۰۰ نفر از افرادی که اطلاعات خود را در پایگاه مورد نظر به ثبت رسانده اند، هر یک به مبلغ یک میلیون تومان هدیه تعلق خواهد گرفت که در تماس با این افراد شماره حساب های آنها در حال دریافت بوده و هدایای آنها به حسابشان واریز می شود.

پارسا در ادامه با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص تشتت آماری نیز خاطرنشان کرد: با رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش شده که با یک روش علمی مورد اجماع، آمار جمع آوری و در اختیار مردم قرار گیرد. این در شرایطی است که البته برخی افراد در بعضی مفاهیم مشکلاتی را مطرح کرده و با نگاه شک و تردید به اعداد و ارقام می نگرند که نمونه آن هم تورم است. در حالی که تورم، سرعت افزایش قیمت ها بوده و به معنای این نیست که یک قیمت پایین آمده است، اما اینکه قدرت خرید مردم بهبود یافته یا کاهش را تجربه می کند، موضوع دیگری است که باید سرعت افزایش درآمدها را بیش از تورم شاهد بود تا این نقیصه برطرف گردد.

رئیس مرکز ملی آمار خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و ارقامی که از شاخص های مهم اقتصادی دریافت می شود، در ۶ ماهه ابتدای سال جاری سرعت افزایش درآمدها رو به بهبود است و به نظر می رسد آرام آرام سمت و سوی رشد و توسعه در اقتصاد پدیدار شود.

پارسا در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر چگونگی جمع آوری اطلاعات برای اعلام آمار اشتغال در کشور خاطرنشان کرد: در دنیا تمامی خبرگان در حوزه اشتغال و بیکاری گرد هم آمده و اعلام کرده اند که ۲ روز کار در هفته ملاک شاغل بودن یا نبودن یک فرد است و این در مجموعه آمار سازمان ملل نیز تعریف شده و با آن تعریف حساب و کتابهای لازم صورت می گیرد. ضمن اینکه از اواخر دولت هشتم تعریف رسمی کل دنیا برای اشتغال یک ساعت در هفته را به معنای شاغل بودن یک فرد در نظر می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که آمارهای جدید اشتغال و بیکاری اکنون بر مبنای کدام یک از این شاخص ها تهیه می شود؟ خاطرنشان کرد: به طبع ما نیز خود را از جامعه جهانی جدا نمی دانیم و برای آمار اشتغال، همان یک ساعت کار در هفته را در نظر می گیریم.

وی خاطرنشان کرد: نرخ فعالیت در کشور هر عددی که باشد اگر به فرض ۲ درصد افزایش یابد، به مفهوم آن است که ۲ درصد مردم می خواهند بیشتر کار کنند و این در شرایطی است که هر یک درصد افزایش در نرخ فعالیت، ۲۵۰ هزار نفر آدم جدید را شامل می شود که می خواهند کار کنند.

وی ادامه داد: اشتغال، فعالیت و بیکاری را باید با هم دید و با نگاهی به رشد اقتصادی، تورم، بیکاری و ضریب جینی، اظهارنظر کرد که اقتصاد کشور رو به رشد و توسعه است یا عقب رفت دارد. اما در مجموع به نظر می رسد از ابتدای سال ۹۵ روند رشد اقتصادی آرام آرام در حال شکل گیری است.

منبع: مهر

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.