کد خبر: ۱۰۱۲۳
تاریخ انتشار:۱۰:۵۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۵
در کهگیلویه و بویراحمد؛
عصر دنا: ثبت‌نام اینترنتی در کهگیلویه و بویراحمد در حالی روند کندی را سپری می‌کند که مردم اطلاع کافی در این زمینه ندارند و برخی اعضای این ستاد نیز به وظایف خود عمل نکرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

اگرچه رتبه ثبت‌نام این استان در روزهای نخست شروع، ناامیدکننده نیست ولی این رتبه رو به سقوط است و رفته رفته روند ثبت‌نام در سایر استان‌ها پیشی می‌گیرند.

اکنون حدود 2 درصد خانوارهای کهگیلویه و بویراحمدی در سامانه سرشماری نفوس و مسکن نام‌نویسی کردند که رتبه نوزدهم را برای این استان رقم زده است.

این آمار از آنجا نگران‌کننده است که بر اساس گفته‌های رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد، ضریب نفوذ اینترنت در این استان رتبه هشتم کشور است.

 حسن نوروزی در همین زمینه گفته است: حدود 48 درصد جمعیت 6 سال به بالای این استان به اینترنت دسترسی دارند که وضعیتی بهتر از میانگین کشوری در این شاخص را نشان می‌دهد.

وی می‌گوید: 62.4 درصد خانواده‌های این استان به اینترنت دسترسی دارند و در این شاخص هم رتبه ششم کشور از آن کهگیلویه و بویراحمد است.

با این وجود، روند نامطلوب ثبت‌نام اینترنتی در سامانه سرشماری نفوس و مسکن ناشی از عدم اطلاع‌رسانی کافی و بی‌توجهی برخی مدیران عضو ستاد سرشماری است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه معتقد است: پیش‌بینی مرکز آمار ایران این است که حداقل 30 تا 40 درصد مردم از طریق اینترنت ثبت نام کنند که این موضوع با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در این استان و آمار فعلی ثبت‌نام، می‌طلبد که مدیران تلاش بیشتری کنند.

سید موسی خادمی ادامه می‌دهد: ثبت‌نام اینترنتی نیاز به کار فرهنگسازی دارد که در این زمینه نقش رسانه‌ها تعیین‌کننده است.

وی با بیان اینکه سرشماری 2 مرحله حضوری و اینترنتی دارد، گفت: هر چه قدر که در بخش اینترنتی بهتر عمل کنیم، کار در مرحله حضوری راحت‌تر است و وقت مردم و هزینه دولت هم صرفه‌جویی می‌شود؛ اصولا" هر کاری که از سوی خود مردم مدیریت شود، نتیجه بهتری می‌دهد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این سرشماری هیچ اطلاعات محرمانه‌ای از مردم خواسته نمی‌شود و همه اطلاعات مرم هم محفوظ و محرمانه می‌ماند.

وی تأکید کرد: این استان در بخش فناوری به ویژه در مصرف آن از استان‌های رده‌ بالای کشور است که لازم است در ثبت‌نام اینترنتی این سرشماری رتبه خوبی را کسب کند و حداقل در حد پیش‌بینی مرکز آمار، 40 درصد مردم در این امر مشارکت کنند.

در این بین اما نقش مدیران این استان و اعضای ستاد سرشماری در ترغیب و آگاهی بخشی به مردم و کارمندان حائز اهمیت است.

علی شهابی‌فر، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این زمینه نیز با انتقاد از برخی کم‌توجهی‌های مدیران، می‌گوید: توده مردم را باید صدا و سیما پای کار بیاورد و توقعات از این دستگاه بسیار زیاد است.

او همچنین به عملکرد چند دستگاه بزرگ این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر آموزش و پرورش بتواند جامعه هدف خود را مطلع و ترغیب کند تا ثبت‌نام کنند، بخش زیادی از والدین دانش‌آموزان ثبت‌نام می‌کنند.

وی از غیبت برخی مدیران برخی دستگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری یاسوج در جلسات این ستاد نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: دستگاه‌های بزرگی چون علوم پزشکی و جهاد کشاورزی در این زمینه چکار کردند؟

شهابی‌فر افزود: از یگان‌های نظامی و انتظامی نیز انتظار می‌رود، حداقل کارمندان خود را ترغیب کنند تا در ان سامانه به شکل اینترنتی ثبت‌نام کنند.

اظهارات مسئولان امر سرشماری به گونه‌ای است که می‌توان گفت: کهگیلویه و بویراحمدی‌ها آنگونه که باید برای ثبت‌نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن مطلع نشدند و کم‌کاری ادارات این استان به ویژه صدا و سیما، آموزش و پرورش، علوم پزشکی و جهاد کشاورزی نیز محرز است.

به گزارش فارس، این مشکلات در روند ثبت‌نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در این مدت درگیر سفر چند وزیر و اجلاسیه بزرگ شهداء است و آنگونه که باید نمی‌تواند روی این موضوع و پای کار آوردن مردم وقت زیادی بگذارد.

به هر حال این استان در کنار سایر استان‌ها تا 24 مهر ماه سال جاری فرصت دارد که تجربه جدید سرشماری اینترنتی را با موفقیت پشت سر بگذارد و حداقل شاهد مشارکت 40 درصدی مردم در این شیوه از کار باشیم؛ شیوه‌ای که در صورت موفقیت در اجرای آن شاید زمینه‌ساز انجام بسیاری از امورات مشابه به شکل اینترنتی شود.

به نظر می‌رسد اگر جامعه هدف چند دستگاه بزرگ از جمله آموزش و پرورش، علوم پزشکی، جهاد کشاورزی در این زمینه مشارکت کنند و صدا و سیما نیز پای کار باشد، بیش از 50 درصد خانوارهای کهگیلویه و بویراحمدی با کمترین زحمت در سامانه اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن ثبت‌نام خواهند کرد.

منبع: فارس


ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.